به 300 مهد کودک در شهر مشهد مهلت یکماهه داده شده تا گواهی‌نامه استاندارد برای تجهیزات خود بگیرند.

پلمب 20 جایگاه سی‌ان‌جی پرخطر و 118 دستگاه بازی در مراکز تفریحی

هاشم رسائی‌فر/

 به 300 مهد کودک در شهر مشهد مهلت یکماهه داده شده تا گواهی‌نامه استاندارد برای تجهیزات خود بگیرند. این مطلب را علیرضا جمیع مدیرکل استاندارد خراسان رضوی در جمع خبرنگاران عنوان کرد.

وی که در آستانه روز ملی استاندارد رودرروی خبرنگاران رسانه‌های خبری قرار گرفته بود در پاسخ به پرسش قدس در خصوص شرایط موجود در شهرهای بازی و پارک‌های آبی استان، گفت: به لحاظ تعداد اماکن تفریحی نخست و تعداد تجهیزات تفریحی پس از تهران رتبه دوم را در کشور داریم. بر این اساس ۹۰۱ واحد شهر و زمین بازی در خراسان رضوی تحت نظارت اداره کل استاندارد هستند که در مدت 6 ماه نخست امسال یک هزار و 500 بازرسی استاندارد از مراکز تفریحی و شهرهای بازی‌ فعال در استان صورت گرفته و افزون بر یک هزار گواهی‌نامه معتبر استاندارد برای بهره‌برداری از وسائل بازی در این استان صادر شده است. در این مدت همچنین ۱۱۸ مورد از تجهیزات مورد اشاره به دلیل دارا نبودن شرایط استاندارد پلمب شدند.

     پلمب 234 آسانسور غیراستاندارد دولتی

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی همچنین در مورد اوضاع آسانسورها به ویژه در اماکن عمومی و سازمان‌های دولتی نیز اظهار کرد: سالانه برای 4هزار دستگاه آسانسور در خراسان رضوی گواهی‌نامه استاندارد صادر می‌شود که معادل ۱۰درصد گواهی‌نامه‌های صادره این حوزه در کشور است. در همین راستا و مطابق رویکرد دستگاه قضایی مبنی بر ضرورت ایمن‌سازی اماکن عمومی در 6 ماهه نخست امسال ۳۲۷ دستگاه آسانسور در اماکن دولتی و عمومی خراسان رضوی مورد بازرسی کارشناسان استاندارد قرار گرفت که از این مجموع 234 مورد آن غیراستاندارد بوده که پلمب شده‌اند و تنها ۹۳ مورد آن‌ها مجوز استاندارد را دریافت کردند.

وی به فعالیت ۸۰هزار دستگاه آسانسور فقط در مشهد اشاره و بیان کرد: با وجود تعداد زیاد آسانسورهای مورد بهره‌برداری در این کلانشهر حوادث این حوزه اندک است.

شناسایی 47 جایگاه سی‌ان‌جی پرخطر

 جمیع گفت: در حال حاضر 200 جایگاه سی‌ان‌جی در استان خراسان وجود دارند که 126 مورد از آن‌ها توانسته‌اند تأییدیه استاندارد بگیرند. 47جایگاه پرخطر هستند که از این تعداد 20 جایگاه بسته شده‌اند تا زمانی که استانداردسازی شوند و 27 جایگاه هم بنا به دلایلی از جمله اینکه صاحبان آن‌ها نخواسته‌اند ادامه فعالیت دهند، تعطیل شده‌اند.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی افزود: 52هزار و 399 خودرو دوگانه‌سوز با 71 هزار مخزن ذخیره سی‌ان‌جی توسط شرکت‌های مورد تأیید ما مورد بازرسی قرار گرفتند که از این تعداد 435 مخزن ایراد فنی داشت که مورد تأیید استاندارد قرار نگرفت و معدوم شدند.

 کنترل تولیدات قطعه‌سازان خودرو

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار قدس مبنی بر نظارت اداره کل استاندارد خراسان رضوی بر تولیدات کارخانه ایران‌خودرو خراسان اظهار کرد: هیچ نقشی در نظارت بر استانداردهای تولیدات ایران‌خودرو خراسان نداریم و این کار از طریق سازمان ملی استاندارد و به صورت کشوری و بر اساس استاندارهای 85 گانه انجام می‌شود فقط آنچه هست کنترل لازم در مورد قطعه‌سازانی انجام می‌شود که از خراسان رضوی به خودروسازان قطعه می‌دهند.

جمیع در ادامه عنوان داشت: این استان با صدور ۲۲۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد و تمدید ۵۷۰ پروانه بهره‌برداری از این علامت نیز امسال به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم کشور را کسب کرد.

وی به افزایش آمار فعالیت‌های اداره کل استاندارد خراسان رضوی در همه شاخص‌ها در مدت 6 ماه نخست امسال اشاره و بیان کرد: در این چارچوب میزان صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد در مقایسه با سال گذشته ۹۰درصد رشد یافته که نشانگر رونق تولید و افزایش امید تولیدکنندگان خراسان رضوی به توسعه کسب و کار است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی همچنین ۱۰درصد علامت‌های استاندارد و ۱۱درصد مدیران فعال در نظارت بر کیفیت و مراکز آموزشی استاندارد را متعلق به خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: این شاخص‌ها نشانگر عملکرد بالا و مطلوب استان در حوزه استاندارد است که باید عنوان کرد یک هزار و 935 واحد صنعتی در استان زیر پوشش این اداره کل قرار دارند و تاکنون در این حوزه 2هزار و 573 پروانه استاندارد سه ساله صادر شده است.

جمیع به وضعیت استاندارد در حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان هم اشاره و بیان کرد: این شرکت‌ها محصولات جدیدی تولید می‌کنند که مشتریان شناختی نسبت به آن‌ها ندارند بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تأییدیه صحت عملکرد محصولاتشان را با عنوان گواهی‌نامه «دانش‌نما» از اداره کل استاندارد خراسان رضوی دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.