حجت الاسلام و المسلمین امیر علی حسنلو گفت: عاشورا برای همه جهان شناخته شده است و بزرگداشت اربعین، از مصادیق مهم تعظیم شعایر دینی و رمز پویایی وبالندگی نهضت پربار حسینی و اعلام پای‏بندی به مکتب وهدف حسینی است.

وحدت امت اسلام و نجات جان انسانها در سایه زیارت اربعین حاصل می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین امیر علی حسنلو استاد حوزه در گفت‌وگو با قدس آنلاین درباره اهمیت اربعین و تقدس عدد چهل گفت: روز و عدد چهل از ظاهر قرآن و روایات چنین بر می‌آید که دارای اسراری باشد در قرآن سوره بقره آیه ۵۱ خداوند می‌فرماید: با موسی چهل شب وعده گذاشتیم و او به میعادگاه برای گرفتن فرمانهای الهی آمد. یعنی مدت وعده الهی که موسی در آن به دیدار خداوند برای گرفتن دستور و الواح رفت چهل شب بود یعنی چهل شب موسی به طور رفت و با خداوند مناجات می‌کرد. خداوند خود چهل روز برای موسی وعده داد که به مناجات بپردازد تا الواح مهم رسالت به دست او برسد و موسی تا تحقق این وعده به میقات رفت وچهل شب کراراً، مستمراً ولاینقطع ادامه داد.

وی دراین باره افزود: در آیه دیگر چنین آمده است: وقتی انسان به سن چهل سالگی می‌رسد از خداوند می‌خواهد توفیق شکرگزاری از نعمتهایش را به او بدهد و خواستار توفیق انجام عمل صالح از خداوند می شود ـ یعنی انسان در سن چهل سالگی به مرحله‌ای از رشد و ایمان می‌رسد که نوعی تکامل و بلوغ است لذا در روایات آمده هرکس تا سن چهل سالگی گناه کند و توبه نکند امکان بازگشت برای او سخت است[۱] و همچنین نقل شده هرکس که چهل سال بر او بگذرد نیکی‌هایش به بدی‎هایش غلبه نکند و جهت گیریهایش به سوی خوبی‌ها نباشد جایش دوزخ است. بعثت برخی از  انبیا درچهل سالگی بوده است اینها همه نشان می‌دهد که اربعین وچهل روز و چهل سال درفرهنگ اسلامی بدون حکمت نیست وعدد بلوغ وتکامل خاص است. پیامبراکرم(ص) حدود همسایه را تا چهل خانه ازچپ وراست ومقابل وپشت سر برشمرده که دارای حق همسایگی هستند

کارشناس مسائل دینی خاطر نشان کرد: بنابراین در اسلام عدد چهل دارای حکمتی است که آن را مهم جلوه می‌کند و در فرهنگ ایران زمین «چهل» عدد مشهوری است و در شعر و ادب فارسی نیز ترکیب‌هایی از این کلمه وجود دارد. در فرهنگ اسلامی نیز عدد چهل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است در روایات اسلامی عدد چهل فراوان مطرح شده است. به عنوان نمونه در حدیثی آمده است: «کسی که تا ۴۰ روز خالص برای خدا شود چشمه‌های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می‌شود» بنابراین عدد اربعین وچله گرفتن در سیر وسلوک ورسیدن به مدارج معنوی در  منابع اسلامی دارای جایگاه است؛ براین اساس در فرهنگ اسلامی نیز جایگاه یافته واز حدود ثغور به شمار می‌رود. به همین لحاظ عرفا وصلحا در تقید به مناسک ورسیدن به مراتب به این عدد توجه داشته‌اند وپیشنۀ آن به پیش از اسلام بر می‌گردد اما در فرهنگ اسلامی با تأکید روایات جایگاه شاخص به خود گرفته است. اربعین حسینی که نکوداشت اربعین شهدای کربلاست نیز جایگاه ممتاز یافته تا جاییکه امام حسن عسکری(ع) درباره زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین تأکید فرمود واز این ره آورد انسجام وهویت شیعه را سامان داد. آن حضرت در روایتی که در منابع معتبر شیعه گزارش شده، فرمود: مؤمن پنج نشانه دارد:  خواندن ۵۱ رکعت نماز (۱۷ رکعت نماز واجب + ۳۴ رکعت نوافل)، زیارت اربعین، داشتن  انگشتری در دست راست، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله در نماز». این حدیث تنها مدرک معتبری است که جدای از خود زیارت اربعین که در ادعیه و منابع دعا آمده به اربعین امام حسین(ع) و بزرگداشت آن روز تصریح کرده است.

جهانی سازی نهضت حسینی

حجت الاسلام و المسلمین امیرعلی حسنلودرباره شکوه و اهمیت اربعین در اسلام گفت: اربعین دارای شکوه وعظمت است به جهت فرهنگ متعالی آن ، جلوه فرهنگ اسلام در گرو بزرگداشت شخصیتهای دینی است که خود را برای عظمت دین فدا نموده‌اند. از جمله این شخصیتهای بی مانند که برای بشریت نورمعرفتش جلوه گر است، حسین بن علی(ع) است. حسین بن علی(ع) مختص به شیعه نیست. او منادی نجات بشریت است. مرام وراه حسین برای همه انسانیت الگو وسر مشق است.؛ روز شهادت حسین(ع) روز عاشورا برای جهان شناخته است بزرگداشت او در روز عاشورا وسپس در روز اربعین تجدید عهد با اوست. بزرگداشت اربعین، از مصادیق مهم تعظیم شعایر دینی و رمز پویایی وبالندگی نهضت پربار حسینی و اعلام پای‏بندی به مکتب وهدف حسینی است. اگر اهل بیت (علیهم السلام) به برگزاری مراسم عزاداری، نوحه خوانی و مرثیه ‏سرایی تأکید نموده‌اند و اگر برای گریاندن و گریستن، زیارت کردن و نماز خواندن بر تربت امام حسین(ع) ثواب و فضیلت‏های فراوانی بر شمرده‌اند، به جهت این آثار بزرگ معنوی وبرکات جاری وساری است که در روح مسلمانان وهمه انسانهای آزاده بر جای می‌گذارد چنانکه شاهد حضور مردم از غیر مسلمانان وپیروان دیگر ادیان همه ساله از نقاط مختلف جهان در این مراسم بی‌مانند هستیم. اربعین قیام حسینی را جهانی وپیامهای عاشورا را به گوش همۀ جهانیان با رساترین صداها خواهد رساند.

وی خاطر نشان کرد: در آینه تاریخ، حوادثی ضبط شده که مثل یک حباب در خاطره‌‏ها جلوه مقطعی نموده و گرد و غبار فراموشی می‏‌پذیرد و به کلی از صفحه یادها محو می‏‌شود اما حوادثی نیز هست که همانند امواج پر خروش غرش وموج می‌‏گیرد. صفحاتی از تاریخ زرین است که هرگز از یادها نخواهد رفت. وقوع حوادثی این صفحات را زرین وجاودان می‌نماید. چنین حادثه‌‏هایی، جاوید و بی‏مرگ است و هیچ سدّ و پرده‌‏ای را توان پوشاندن آنها نیست. یکی از این برگهای زرین وسرخ گون تاریخ، حماسه حضرت حسین بن علی(علیه‏السلام) است که در اربعین به اوج شکوه وبلوغ می‌رسد زیرا گرامیداشت چهلمین روز شهادت آن حضرت، زنده نگه داشتن یاد و خاطره او و پاسداری از ارزش‏های معنوی است. چنانکه جابر بن عبداللّه‏ انصاری که از صحابه پاک رسول الله بود و غلام او عطیه عوفی، اول بار به زیارت تربت پاک سیدالشهدا رفته وخالصانه اظهار عشق نمودند .همچنین اهل بیت حضرت از اسارت شام رهیده وبا شوق دیدار خود را به کربلا رساندند، اربعین حسینی عطف به قیام وبر پا دارنده تمام شعارها وارزشهای حماسه بی بدیل جسینی بود که در پی آن تاریخ این میثاق را جاودانه نمود وهمه ساله مراسم با شکوهی در کشورهای مختلف برگزار می‌‏شود تا شور و حماسه دیگری در تداوم عاشورا پدید آید.

استاد حوزه افزود: زیارت اولیای الهی و امامان معصوم (علیهم‏ السلام) از مقدس‏ترین و با فضیلت‏ترین عبادت‏هایی که در فرهنگ روایی اسلام به آن سفارش شده است. بی‌تردید زیارت امام حسین (ع) اهمیت ویژه‏‌ای دارد، به گونه‌‏ای که برای زیارت هیچ یک از معصومان، این اندازه سفارش نشده است. امام صادق (ع) به ابن بُکَیر که از ترس در راه زیارت امام حسین(ع) سخن می‌‏گفت، فرمود: «آیا دوست نداری که خداوند تو را در راه ما ترسان ببیند؟» از آن جا که خداوند قلب‏های مردم را در گرو عشق به امام حسین (ع) نهاد و عشق، عاشق را به سر منزل دوست می‏‌رساند، عاشقان حسینی از نخستین اربعین، با وجود حاکمیت بیداد اموی و انواع فشارهای پنهان و آشکار، پای در راه زیارت حضرت ابی‌عبداللّه‏ نهادند و تا به امروز، زیارت امام حسین (ع)به عنوان یک آرزوی همیشگی برای هر مرد و زن مسلمان بوده است.

در روایات اسلامی، برای زیارت قبر سیدالشهدا، آثار و برکات زیادی نقل شده است؛ زیارتی که در آن شناخت و تقرب وجود داشته باشد. امام باقر (ع) فرمود: «اگر مردم می‌‏دانستند در زیارت مزار امام حسین (ع) چه فضیلتی است، از شوق آن جان می‌‏دادند».

 

[۱] . ر.ک: تفسیر روح المعانی، ج ۲۶، ص ۱۷ و تفسیر نمونه، ج ۲۱، ص ۳۲۹.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبد الرحمان ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
    0 0
    عالی است تشکر از استاد محترم و قدس