جعفر قناد باشی گفت:قطعاً امروز عربستان به تنهایی بازنده این عرصه و شکست خورده میدان جنگ یا یمن نیست بلکه شکست عربستان به معنای شکست قدرتهای بین المللی و حامیان غربی است که از هر جهت یاری گر عربستان در جنگ با یمن بودند.

سران سعودی نگران تبعات جنگ یمن در حرکتهای براندازانه در عربستان هستند/ضربات حیرت‌انگیز مردم یمن سعودی‌ها را گیج کرده است

آتش افروزی‌های خاندان سعودی در یمن با هدف تصاحب تنگه استراتژیک باب المندب و استقرار حکومتی دست نشانده غرب در یمن علی رغم خرید تسلیحات چند ده میلیاردی و آوار آن بر سر مردم یمن کارگر واقع نشد. امروز یمنی‌ها با حمله به مهمترین مراکز استراتژیک و اقتصادی سعودی دست برتر خود را دراین مصاف نابرابر نشان داده‌اند. موضوعی که به طرح پیشنهاد آتش بس از سوی سعودیها منجر شده است.

دکتر جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاست بین الملل در گفت‌وگو با قدس آنلاین  درخصوص چرایی تلاش سعودی‌ها برای پذیرش آتش بس با جنبش انصارالله یمن گفت: مقامات سعودی طی هفته گذشته از طریق ارسال پیام‌های مستقیم یا غیر مستقیم آمادگی پذیرش آتش بس در جنگ یمن را به اشکال مختلف مطرح کرده و از آن سخن به میان آورده اند. آنها پیام های درخواست آتش بس را به گونه‌ای مطرح می‌کنند تا از ضرر و زیان خسارتهای آتی آن به عنوان آغاز کننده جنگ در امان بمانند چرا که پذیرش آتش بس در شرایطی که هیچ کدام از اهداف اولیه عربستان در یمن محقق نشده؛ بلکه اوضاع به گونه ای رقم خورده که جنبش انصارالله در طی گذشت چهار سال و نیم از آغاز جنگ سعودی‌ها بسیار قدرتمند ظاهر شده و سامانه های دفاعی قوی یمنی‌ها  هراس واضطراب سعودی‌ها را افزایش داده است به نفع عربستان سعودی در افکار عمومی جهان نیست.

وی در ادامه افزود: سران سعودی تلاش می‌کنند تا قدرت عمل یمنی‌ها و مقاومت آنها در برابر نیروهای مزدور سعودی به افکار عمومی جهان منعکس نشود لذا آنچه به آرامی به عنوان پذیرش آتش بس با یمن عنوان شده ناشی از عدم اعتراف سعودی ها به قوای نظامی یمن است. قدرت عمل نیروهای حوثی در دستگیری و به اسارت بردن سعودی‌ها و حمله به مواضع حساس در عربستان سعودی موجب ارسال پیام‌ها و سیگنالهایی جهت پذیرش آتش بس شده است؛ چرا که سعودی‌ها خوب می‌دانند تداوم جنگ با یمن به معنای اعلام رسمی فروپاشی ماشین جنگی و تجاوز گرانه عربستان سعودی به افکار عمومی دنیاست که شکست بزرگی برای جنگ افروزان غربی، عربی وعبری به شمار می‌رود.

کارشناس سیاست بین الملل اظهار داشت: سعودی‌ها با اذعان به قوی تر شدن مردم یمن در چهار سال گذشته بخصوص یک سال اخیر و فروپاشی ماشین جنگی خود که میلیاردها دلار از بیت المال را صرف خرید تسلیحات پیشرفته آمریکایی کرده و دلارهای بیشماری به جیب خلبانهای اجاره‌ای امریکایی و اسرائیلی برای بمباران یمن ریخته‌اند و جنایات جنگی بزرگی در یمن مرتکب شده‌اند، موضوع آتش بس را مطرح کرده‌اند چرا که می‌دانند هیچ گاه به اهداف خود در یمن دست نمی‌یابند.

وی بیان داشت: آنچه به عنوان مقاومت و پپروزی مردم یمن اتفاق افتاده خلاف خواست قدرتهای حامی عربستان سعودی است. دشمنان در سالهای گذشته تلاش کردند تا به اشکال مختلف تنگه باب المندب را از اشراف یک حکومت مردمسالار در یمن خارج کنند و مانع از روی کار آمدن یک حکومت مردمی در این کشور شوند. حال آنکه روند تحولات در یمن نشان می دهد که این کشور به سمت یک حکومت مردمسالار پیش می‌رود.  در حالی که حکومت های پادشاهی و ارتجاعی منطقه در مسیر افول و اضمحلال قدم برمی دارند، موضوعی که موجبات نگرانی سعودی ها را فراهم کرده است.

 کارشناس سیاست بین الملل تصریح نمود: ضربات قدرت پهبادی و موشکی بسیار فوق العاده و حیرت انگیز مردم یمن به قدری برق آسا بوده که سعودی‌ها را گیج و مبهوت کرده است. آنچه در جریان حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی دیده شد ضربه کاری یا تیر خلاصی بر همه توانمندیهای عربستان بود چرا که امروزه دیگر هیچ نقطه ای از عربستان برای خاندان سعودی و امریکایی ها امن نیست.

 جعفر قناد باشی در پایان گفت: سران سعودی نگران تبعات مستقیم و غیر مستقیم جنگ در پیدایش حرکتهای براندازانه در عربستان هستند، تبعاتی که می‌تواند طومار حکومت چند ده ساله سعودی را برچیند، لذا آنها در چنین شرایطی فرمول آتش بس با یمن را انتخاب کرده‌اند تا از میدان مهلکه ای که خود درست کرده اند بگریزند. امروز آمریکاییها نگران فرو پاشی حکومت های دیکتاتوری دست نشانده خود در منطقه هستند. آنچه که در حال حاضر تعیین کننده صحنه مصاف یمن و عربستان است توانمندیهای قابل ملاحظه موشکی پهبادی و انواع توانمندیهای نظامی حوثی‌هاست که ابتکار عمل را در روند تحولات منطقه و در مسأله جنگ با یمن به دست گرفته است در حالی که امروز عربستان کمترین ابتکار عملی در صحنه جنگ ندارد و در موقعیت بسیار انفعالی ضعیف و رو به اضمحلالی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.