عضو هیات رئیسه انجمن پسته خراسان رضوی گفت: درآمد کاشت پسته برای باغدار خیلی خوب است و همه اش سود است و هر باغداری که بگوید ضرر می کنم دروغ می گوید.

مردم ایران پسته نخرند به نفع تولیدکننده است/صادرات پسته ایران بیشتر شده درحالیکه اروپا نمیخرد /قیمت دلار سودآوری کاشت پسته راتضمین کرد

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: پسته به عنوان کالای نخست در صادرات محصولات کشاورزی ایران از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دارای اهمیت بوده و قابل توجه است. نام پسته که به گوش می‌رسد، همزمان با آن نام شهرهایی مثل رفسنجان و کرمان هم در ذهن هر شنونده‌ای تداعی می‌شود، اما شاید خیلی‌ها از پیشرفت خراسان رضوی در زمینه کشت این محصول اطلاعی نداشته باشند و در این زمینه استان مغفول واقع شده است. در این زمینه با علیرضا پناهنده عضو هیت رئیسه انجمن پسته خراسان رضوی گفت وگویی ترتیب داده ایم که می خوانید:

قدس آنلاین: طی روزهای اخیر شنیدیم که قیمت خرید پسته کاهش چشمگیری داشته، دلیل این کاهش قیمت چیست و آیا تداوم خواهد داشت؟

پناهنده:قیمت پسته حدود ده روزی افت خیلی اندکی حدود ۵ هزار تومانی داشت که البته این افت طبیعی است و دلیلش هم عرضه و تقاضا و روند مسائل سیاسی است ولی در حال حاضر قیمت ها به حالت اولیه برگشته و هیچ مشکلی وجود ندارد. و امکان این هم که بخواهد مجدد افت قیمتی پیدا کند نیست چون متغییر های اصلی قیمت پسته مثل نرخ دلار متغییرهایی نیستند که آسیب پذیر باشند.

قدس آنلاین: این متغییرهایی که می گویید در خارج از کشورهم به قیمت پسته آسیب نمی رسانند؟

پناهنده: در خارج از کشور قیمت دلاری پسته تابع تقاضای کل است و تقاضای کل هنوز از عرضه بیشتر است. در حال حاضر عرضه بین المللی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن است که هنوز تقاضا بیش از عرضه است و به همین دلیل این قیمت دلاری هنوز خیلی تهدید کننده نیست.

قدس آنلاین: در جایی گفته اید که در سال ۷۶ صادرات پسته که ۹۰ هزار تن بوده است. امسال صادرات پسته چقدر بوده است؟

پناهنده:پیش از این بیشتر صادرات ما به کشورهای اتحادیه اروپا بود ولی الان چند سالی است که به خاطر مسائل بهداشتی مثل باقیمانده سموم و... و. است که بازارهای اتحادیه اروپا خیلی سخت گیرانه با آن برخورد می کنند و برای این در حال حاضر نمی توانیم بیشتر از ۱۵ هزار تن به اتحادیه اروپا صادر کنیم. ولی مجموع صادرات ایران از گذشته تا کنون کاهش پیدا نکرده است. حتی به علت افزایش قیمت یکی دو سال گذشته صادرات ما خیلی بیشتر هم شده است.

قدس آنلاین: به نظر می رسد که مصرف کنندگان در داخل کشور توان خرید پسته را ندارند، صادرات هم که با مشکل روبه روست برای حل این مشکل چه باید کرد؟

پناهنده:ما در حوزه صادرات با هیچ مشکلی مواجه نیستیم و وضعیت خیلی خوبی هم داریم فقط برگشت پول با مشکلاتی مواجه هستیم. در خصوص بخش اول صحبتتان هم باید بگویم شاید به این دلیل است که پسته کلا یک محصول صادراتی است مصرف داخلی ما فقط ۱۰ درصد است. از آن گذشته ضعف عمومی اقتصاد باعث شده که مصرف داخلی آن خیلی کم باشد و بیشتر صادرات شود البته این به نفع تولید کننده است.

قدس آنلاین: آیا با توجه به قیمت دلار صادرات پسته اکنون برای پسته کاران مقرون به صرفه است؟

پناهنده:بله درآمد کاشت پسته برای باغدار خیلی خوب است و همه اش سود است و هر باغداری که بگوید ضرر می کنم دروغ می گوید. البته در سالهای گذشته این گونه بوده چون قیمت دلار پایین بود و قیمت ۲۵ هزار تومان برای باغدار سودی نداشت و حتی باغ ها در آستانه رها شدن بودند ولی الان باغداران وضعیت خیلی خوبی دارند.

قدس آنلاین: آیا توسعه باغات پسته در خراسان متوقف شده است؟

پناهنده:نه اصلا اتفاقا در حال حاضر توسعه بیشتر هم دارد بخصوص در مناطق جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی، همه زیر کاشت پسته است.

قدس آنلاین: کشاورزان پسته کار را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه چشم اندازی برایشان متصورید؟

پناهنده:کشاورزان پسته کار در میان مدت تهدید نمی شوند چون در تمام دنیا کشت پسته رو به توسعه است امکان دارد باغات غیر بهره ور از چرخه حذف بشوند انهم باغاتی که محصول کم تری دارند زمانی که بازار خارجی اشباع شود در حالیکه الان به این شکل نیست.

قدس آنلاین: دولت تا کنون برای حل مشکلات پسته کاران خراسان چه کرده است و چه باید بکند؟

پناهنده:تنها کاری که می تواند دولت انجام بدهد این است که باغات را بهره ور کنند و میزان تولید را در هکتار بالا ببرند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.