معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از سهم ۱۸۰ هزار نفری این استان در بحث ثبت نام زائران عتبات عالیات به مناسبت ایام اربعین در سامانه سماح خبر داد.

سهم ۱۸۰ هزار نفری خراسان رضوی از ثبت نام زائران اربعین در سامانه سماح

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق براتی در محل استانداری خراسان رضوی، با اعلام این خبر اظهار کرد: دبیرخانه دائمی در خصوص زائران پیاده در دفتر رفاهی ما فعال خواهد شد و با برگزاری جلسات منظم در طی سال، برنامه‌ریزی خوبی را برای سال ۱۳۹۹ و سال‌های بعد با همکاری جمعیت خدمتگزار زائران پیاده و دیگر انجمن‌ها و خیریه‌ها انجام خواهیم داد.

وی افزود: شانس بزرگی که ما مسلمانان آوردیم، آن است که دشمن ما در هر مقطع زمانی از تاریخ اسلام، دشمن نادانی بوده و هست. در مورد پیاده‌روی اربعین که جزء منویات مقام معظم رهبری است نیز باید گفت که این مراسم هر سال نسبت به سنوات گذشته با شکوه و عظمت خاصی در حال انجام است.

ثبت نام بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار زائر عتبات عالیات در سامانه سماح

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: امسال نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، پیش‌بینی نهایی ستاد اربعین آن بود که حدود ۳ میلیون زائر عتبات عالیات در ایام اربعین داشته باشیم و دشمن نادان ما اقدامی در هفته گذشته ایجاد کرد و به زعم خود، انتظار داشت که با انجام چنین اقداماتی و با ایجاد ناامنی در کشور مسلمان عراق، این حرکت عظیم، بین‌المللی و مردمی را تحت‌الشعاع قرار دهد که خوشبختانه دقیقا عکس آن عمل کرد. به این معنا که طبق آخرین آمار ثبت نام زائران متقاضی تشرف به عتبات عالیات در سامانه سماح، این رقم از مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گذشت و همچنان تا روز اربعین ۱۲ روز دیگر را پیش رو داریم و مطمئنا با این اقدام دشمن نادان، امسال راهپیمایی عظیم اربعین نسبت به سنوات گذشته با شکوه خاص و در امنیت و آرامش کامل انجام خواهد شد.

براتی اضافه کرد: از این ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر زائر ثبت نام شده، سهم خراسان رضوی ۱۸۰ هزار نفر است که البته ما از ابتدا پیش‌بینی می‌کردیم که میزان حضور هم‌استانی‌های ما در مراسم اربعین ۳۰۰ هزار نفر باشد و با این اقدامات، احتمال این که بیش از این زائر داشته باشیم، وجود دارد. بنابراین برنامه‌ریزی‌های خوبی در سطح ستاد اربعین استان و نیز ستاد اربعین کشور صورت گرفته تا ان‌شاءالله بتوانیم به نحو مطلوب در خدمت زائران محترم بارگاه اباعبدالله‌الحسین(ع) باشیم.

پیش‌بینی ورود ۵۰ هزار زائر افغانستانی اربعین از مروز دوغارون

وی عنوان کرد: علاوه بر زائران کشور اسلامی خود و زائران استانمان که به عتبات عالیات مشرف می‌شوند، مسئولیت دو کشور دیگر نیز تقریبا در ستاد اربعین کشور بر دوش ماست؛ یک مورد مربوط به زائران کشور افغانستان است که همچون سنوات گذشته هستند. ضمن این که در سال گذشته حدود ۳۳ هزار نفر از مرز دوغارون وارد شهرستان تایباد و کشور جمهوری اسلامی  شدند که بحث اسکان ایشان را همکاران ما در آستان قدس صورت دادند و موکبی در مرز دوغارون داشتند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: امسال پیش‌بینی ما این است که این رقم مقداری بیشتر شود و تا سقف ۵۰ هزار نفر ورودی را داشته باشیم که امکانات اسکان و حمل و نقلی خود را فراهم کردیم تا ان‌شاءالله مشکلی برای ورود زائران غیر ایرانی در مرز دوغارون نداشته باشیم. البته یکی دو جلسه اول ستاد اربعین را به آسیب‌شناسی مراسم اربعین حسینی و نیز پایان صفر اختصاص دادیم و خوشبختانه قسمت اعظمی از مشکلات اشاره شده در آن جلسات بررسی و مقدمات کار فراهم شده تا امسال مجددا شاهد این اتفاقات نباشیم.

براتی ادامه داد: در خصوص زائران غیر ایرانی، سال گذشته ازدحام جمعیتی در ورودی مرزمان داشتیم که این باعث اذیت و زحمت زائران شده بود و امسال تمهیدی فراهم و تعدادی گیت‌های ورودی اضافه شد. همچنین بحث حمل و نقل در سال گذشته مقداری با کندی انجام شده بود که امسال همکارانمان را بسیج کردیم تا به گونه‌ای انجام وظیفه کنند که مشکلی برای زائران محترم رخ ندهد.

سیاست استان بر مردمی کردن پیاده‌روی‌های دهه آخر صفر است

وی ضمن اشاره به اینکه بحث اربعین جزء منویات مقام معظم رهبری است و این امر که به هیچ عنوان، هیج برنامه‌ای نباید پیاده‌روی اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد، سرلوحه کار خود قرار دادیم؛  افزود: سیاستی که بر استان حاکم است و هم استاندار معزز خراسان رضوی و هم نماینده محترم ولایت فقیه و امام جمعه محترم تاکید بر آن دارند، بحث مردمی کردن این وضعیت است. همان‌گونه که می‌دانیم در جریان راهپیمایی دهه آخر صفر اگر مردم و مجموعه خیریه‌ها را از این پیاده‌روی بگیریم، هیچ چیز باقی نمی‌ماند و به واقع بحث مردمی کردن این مراسم جزء سیاست‌های اصلی ماست.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: محور اصلی در این برنامه‌ها مردم هستند و بنابراین سیاست اصلی ما در معاونت زیارت آن است که هماهنگی و مدیریت کلی با ما باشد و تمام برنامه‌ها، همچنان که در سنوات گذشته بوده، به دست عزیزان و مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت انجام شود.

افزایش ۲۰ درصدی ورود زائران غیر ایرانی اربعین از طریق مرزهای ایران

براتی عنوان کرد: بخش دیگر زائران خارجی که بخش عمده است، از مرز میرجاوه و از کشور پاکستان وارد می‌شوند که با توجه به وضعیت امکاناتی سیستان و بلوچستان، معمولا اکثر بحث حمل و نقل و تسهیلات آن توسط استان خراسان انجام می‌شود و در سال گذشته مجموعا حدود ۱۰۰ هزار نفر زائر غیر ایرانی داشتیم که امسال این عدد حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته است و دوستان ما در آستان قدس هم در مرز میرجاوه و دوغارون زحمات زیادی می‌کشند بنابراین امیدواریم تمام موکب‌های موجود در مسیر، این آمادگی را برای زائران غیر ایرانی و داخلی داشته باشند. همچنین امید داریم این دو رویداد مهم را با تلاش همه شما که در این مسیر قرار گرفتید، به خوبی صورت دهیم. چرا که باید قدر این نعمت را که خادم زائران امام حسین(ع) و امام رضا(ع) هستیم، بدانیم.

توجه به تقسیم جایگاه‌ها و فواصل استقرار ایستگاه‌های صلواتی

وی بیان کرد: ما در سنوات گذشته به علت عدم رعایت فاصله برخی از این موکب‌ها دچار مشکل بودیم؛ به این صورت که زائران ما در فاصله‌هایی چندکیلومتری با ازدحام این موکب‌ها مواجه بودند و در فاصله‌های طولانی‌تری از موکب‌های ما خبری نبود. بنابراین امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و درخواست‌های صورت‌گرفته از دست‌اندکاران محترم، خواهش کردیم که حتما در تقسیم این جایگاه‌ها و محل استقرار این موکب‌ها دقت نظر لازم صورت گیرد تا وضعیت سال گذشته تکرار و مشکلی به لحاظ بعد مسافت و خستگی زائر حادث نشود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی همچنین در بحث بیمه زائران پیاده امام رضا(ع) بیان کرد: خواهش ما این است که بحث بیمه را بسیار جدی بگیرید؛ چرا که نه زائر توان مالی دارد و نه امکاناتی برای برطرف کردن مشکل وجود دارد. بنابراین، بهترین گزینه در این بحث، بیمه است و با توجه به تفاهم خوبی که با بیمه ایران صورت گرفته، با حداقل ۲ هزار تومان همه زائران و خادمان عزیز ما برخوردار از مزایا و تسهیلات بیمه می‌شوند.

مدیران ایستگاه‌های صلواتی به مسئله استفاده فرهنگی توجه ویژه کنند

براتی در بحث استفاده فرهنگی در پیاده‌روی‌ها ضمن بیان این که مدیران ایستگاه‌های صلواتی به مسئله فرهنگی توجه ویژه داشته باشند، تاکید کرد: این سخن به این معنا نیست که در سنوات گذشته به این امر توجه نشده است؛ ولی امسال باید این بحث پررنگ‌تر باشد؛ چرا که اگر هزاران تغذیه و تسهیلات و اسکان داشته باشیم و از بعد معنوی و فرهنگی این پتانسیل و ظرفیت موجود در حوزه زائران پیاده اربعین و پایان صفر استفاده نکنیم، کاری بیهوده انجام دادیم. به این خاطر که هدف تمام زحمات شما، دولتی‌ها و زائران که رنج این سفر را تحمل می‌کنند، اگر در جهت ترویج و تعمیق فرهنگ رضوی و حسینی نباشد، راهی به جایی نخواهد برد. بنابراین از متولیان ایستگاه‌ها و موکب‌ها خواهشمندیم که به این نکته توجه کنند. البته دستگاه‌های فرهنگی وظیفه ذاتی دارند که نسبت به نشر و توزیع بروشور و... اقدام کنند.

وی همچنین در بحث مسائل بهداشتی زائران پیاده رضوی بیان کرد: این بحث یکی دیگر از آسیب‌هایی بود که بررسی شد و با توجه به نقشه‌هایی که دشمن همیشه دارد، کوچک‌ترین روزنه‌ای که بیابد طبیعتا سوء استفاده کرده و خواهش بنده این است که در مسائل بهداشتی، حفظ محیط زیست و مسائل ایمنی و حفظ جان و بهداشت زائران همکاری لازم را داشته باشید تا اتفاق خاصی برای هیچ‌یک از زائران رخ ندهد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در ایام عاشورا و تاسوعا خواهش کردیم که در جانمایی ایستگاه‌های صلواتی به ویژه در داخل شهر مقدس مشهد دقت لازم صورت گیرد تا ایجاد زحمت برای شهروندان و نیز زائران نشود. همچنین اگر بنا به دلایلی قرار است ایستگاه‌های شما چندمتری بالاتر و یا پایین‌تر باشد، همکاری لازم را انجام دهید. چرا که نیت همه ما آن است که خدمتی به زائران ارائه دهیم که مورد رضای حق باشد. حال اگر این خدمت باعث بار ترافیکی برای مجاوران و شهروندان و نیز زائران باشد، کار پسندیده و درستی نیست.

پرهیز از پخش برخی نوارهای صوتی در ایستگاه‌های صلواتی

براتی یادآور شد: آسیب دیگر مربوط به پخش بعضی از نوارهای صوتی در محل ایستگاه‌های صلواتی است که مورد تایید هیچ‌یک از آیات عظام و مراجع نبوده و خواهش ما این است که در پخش این نوارها دقت داشته باشید که به هیچ عنوان از این صوت‌ها و نوارهای خاصی که شاید مقداری هم جوان‌پسند باشند، مورد استفاده قرار نگیرد و از آن پرهیز شود.

وی ادامه داد: در بحث مربوط به نظارت هم باید گفت آسیبی وجود دارد که مدیران موکبان ما هر لحظه و هر دقیقه باید گروه‌های نظارت و ارزیابی را پاسخ دهند. در این مورد برنامه‌ریزی شده که اکیپ نظارت به صورت گروهی از ایستگاه‌های صلواتی بازدید داشته باشند و سعی ما بر آن است که بحث نظارت و ارزیابی امسال به شکل متمرکز و نه انفرادی باشد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی همچنین در بحث دقت در مصرف نذورات گفت: این بحث به لحاظ آموزه‌های دینی ما مورد توجه قرار گرفته و آن اسراف است. لذا نذورات و سایر اقلامی که در ایستگاه‌ها توزیع می‌شود، به گونه‌ای باشد که اولا توسط زائران و کسانی که واقعا این نذورات باید به آن‌ها برسد، مصرف شود و ثانیا طوری برنامه‌ریزی شود که اسراف صورت نگیرد.

براتی افزود: بحث دیگری که در سنوات گذشته مشکل داشتیم و امسال هم نمی‌توان قول داد که این مشکل وجود نداشته باشد، مربوط به بحث برگشت زائران در عصر روز شهادت امام رضا(ع) است و در این خصوص ظرفیتی که سال گذشته فراهم شده بود، حدود ۵ هزار دستگاه خودرو، اتوبوس و وسایل نقلیه بود و امسال ۱۰ تا ۱۵ درصد به این رقم اضافه کردیم. همچنین طبق آمار موجود در سال گذشته، حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زائر سواره و ۴۳۵ هزار نفر زائر پیاده داشتیم. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که زائران پیاده و سواره ما بیشتر باشد. در بخش زائر پیاده ۵۰۰ هزار نفر را پیش‌بینی می‌کنیم؛ ولی زمینه اسکان و تغذیه فراهم شده بالاتر از این رقم بوده و تا سقف ۷۰۰ هزار نفر خواهد بود.

وی در تکمیل سخنان خود خاطرنشان کرد: اتفاق میمون و مبارکی که در استان رخ داده، در سال ۹۶ آغاز و در ۹۷ پیش رفته و امسال امیدواریم پررنگ‌تر شود، فرهنگ میزبانی است که عزیزان مجاور به محل‌های اسکان زائران پیاده مراجعه می‌کنند و آن‌ها را به منازلشان می‌برند، و امیدواریم امسال نیز این اتفاق رخ دهد و در سنوات بعدی پررنگ‌تر شود تا فرهنگ میزبانی را در مشهدالرضا داشته باشیم و بتوانیم از ظرفیت مردمی که هدف و سیاست اصلی ماست، استفاده کنیم. همچنین امسال حدود ۴۳۵ مرکز آموزشی و سالن‌های ورزشی تدارک دیده شده که انتظار نداریم از این ظرفیتی که تدارک دیدیم استفاده کنیم؛ آن هم نه به این دلیل که زائر کم داریم؛ بلکه به این خاطر که فرهنگ میزبانی در استان در حال شکل‌گیری است و امیدواریم پررنگ‌تر شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.