۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 673631

قیمت گوجه به کشاورزان رو دست زد

الگوی کشت یا الگوی کشک؟کشاورزان راه خود را می‌روند

افزایش تعرفه گمرکی از طرف کشور عراق گوجه ایرانی را زمین گیر کرد

قدس آنلاین- درحالی‌که هنوز قیمت‌های ۱۸ الی ۲۱ هزارتومانی از روی درب قوطی‌های رب در فروشگاه‌ها پاک نشده است اما به دلیل فراوانی گوجه‌فرنگی و کاهش این محصول بسیاری از کارخانه‌ها نیز مجبور به کاهش قیمت شدند.

الگوی کشت یا الگوی کشک؟کشاورزان راه خود را می‌روند

قدس آنلاین-گروه استان ها: تفاوت این قیمت فاحش فقط در کمتر از دو ماه دلیلی به‌جز ارزان شدن گوجه ندارد اما چرا این محصول امسال تا این حد افت قیمت داشته است و در حال حاضر به قیمت‌هایی کمتر از ۵۰۰ تومان در میدان‌های بار عرضه می‌شود سؤالی است که با بررسی وضعیت کشت در استان‌های مختلف به آن می‌پردازیم.

گفته می‌شود امسال ایرانی‌ها ازجمله کشاورزان اصفهانی‌ها و همدانی در عراق گوجه‌فرنگی کشت کردند و عراق هم به دلیل تأمین نیاز مردمش تعرفه برای خرید گوجه‌فرنگی ایران قرارداد تا از کشاورزان عراقی حمایت کند.

هرچند که عدم صادرات گوجه به عراق موجب انباشت این محصول در کشور شده است اما این موضوع تمام ماجرا نیست.

افزایش سطح زیر کشت در کرمانشاه

کاهش قیمت گوجه امسال شور و شوق خاصی را در مردم برای تهیه رب خانگی ایجاد کرد بااین‌حال استقبال مردم برای خرید گوجه تأثیر چندانی درفروش محصول گوجه کاران کرمانشاهی نداشته است.

صف‌های طولانی کامیون‌های حامل گوجه‌فرنگی در مقابل کارخانه رب سازی کرمانشاه در جاده «کامیاران» این روزها به سوژه خبرنگاران و رسانه‌ها تبدیل‌شده است.

بنا بر اعلام جهاد کشاورزی استان کرمانشاه امسال هشت هزار هکتار از اراضی زیر کشت این استان به کاشت گوجه‌فرنگی اختصاص یافت و این در حالی است که سال گذشته این رقم از ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار فراتر نرفت و لذا در حال حاضر این استان با افزایش سطح زیر کشت و برداشت این محصول روبرو است.

افزایش تولید در زنجان

آمارهای منتشره در استان زنجان نیز حکایت از افزایش ۳۰ درصدی تولید گوجه‌فرنگی نسبت به سال گذشته دارد.

در الگوی کشت امسال محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی و پیاز در برخی مناطق وجود نداشت اما در عمل این الگو با بی‌اعتنایی جامعه کشاورزی روبه‌رو شدجعفری مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به این‌که امسال به‌رغم توصیه به کشاورزان برای رعایت الگوی کشت، مقدار کشت گوجه‌فرنگی بیش از سال قبل بود، می‌گوید: امسال ۳۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل داشتیم که موجب کاهش قیمت در بازار شد.

وی می‌افزاید: البته امسال کشور عراق تعرفه گمرکی بالایی برای واردات گوجه‌فرنگی ایران وضع کرد (حدود ۳۵۰۰ تومان برای هر کیلو) لذا این موضوع مانعی برای صادرات گوجه‌فرنگی شد.

گوجه مازاد بر مصرف

گفتنی است امسال در استان آذربایجان شرقی نیز روی آوردن زارعان برای کاشت گوجه‌فرنگی حالا در بازار مشکل فروش دامن آن‌ها را نیز گرفته است و علاوه بر اینکه گوجه‌های رسیده در شهرستان‌هایی هم چون «ملکان» بر روی زمین‌مانده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملکان بابیان این‌که در حال حاضر با انبوهی از تولید گوجه‌فرنگی در این شهرستان روبه‌رو هستیم به رسانه‌ها گفت: امسال شاهد افزایش محسوس تولید نسبت به سال گذشته هستیم و این در حالی است که پیش‌ازاین گوجه‌فرنگی را از ردیف الگوی کشت این شهرستان خارج کرده بودیم.  

 «حسن علی وند» بیان کرد: در ۸۰۰ هکتار از اراضی ملکان گوجه‌فرنگی کاشته شده و باوجود این‌که همه محصول برداشت‌نشده است پیش‌بینی‌های موجود حاکی از برداشت ۵۰ هزار تن گوجه‌فرنگی فقط در این شهرستان است درحالی‌که ظرفیت پذیرش کارخانه رب فعال در این منطقه کمتر از ۳۰ هزار تن در سال است.

بی‌توجهی به الگوی کشت

از کمبود صنایع تبدیلی و کاهش صادرات به دلیل افزایش تعرفه توسط طرف عراقی که بگذریم به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت مشکلات به وجود آمده در سخنان رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مستتر است.

اکبر فتحی با تأکید بر این‌که هرسال الگوی کشت به کشاورزان ارائه می‌شود تا از کاشت بیش از تقاضای محصولات کشاورزی جلوگیری شود، بیان می‌کند: در الگوی کشت امسال نه‌تنها محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی و پیاز در برخی مناطق وجود نداشت بلکه محصولاتی مانند هندوانه که پرآب هستند هم جزو خطوط قرمز محسوب می‌شد اما در عمل با بی‌اعتنایی جامعه کشاورزی روبه‌رو شدیم.

وی می‌افزاید: حتی در برخی شهرها مانند هشترود مجبور به ورود مستقیم شدیم و به کشاورزان تذکر کتبی دادیم تا از کشت این‌گونه محصولات که تقاضای کمتری به نسبت عرضه خواهند داشت خودداری کنند.

وی اظهار می‌کند: محصولی که امسال در اولویت الگوی کشت قرار داشت کلزا بود و حتی خرید تضمینی هم برای آن در نظر گرفته شد.

وی ابراز می‌کند: با توجه به کم‌مصرف بودن این محصول ازنظر آبی کشت کلزا موردتوجه ما بود و تقریباً منطبق بر برنامه هم پیش رفت اما انتظارمان بیشتر از این بود و باوجود این‌که کشاورزان به اردوهای یک‌روزه آموزشی هم دعوت شدند عدم همکاری آنان موجب بروز برخی مشکلات و تلف شدن منابع آبی، خاکی، کود و نیروی انسانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.