در حالی که دولت تمرکز خود رابر حذف یارانه نقدی ۴۵هزار تومانی متمرکز کرده است اما کارشناسان اعتقاد دارند که دولت باید اولویت رابر مدیریت یارانه های پنهان که سالانه ۹۰۰هزار میلیارد تومان بودجه کشور را می بلعد قرار دهد.

حذف یارانه های نقدی یا مدیریت یارانه های پنهان!

به گزارش قدس آنلاین ، این روز ها که موضوع حذف یارانه اقشار پردرآمد و به اصطلاح ثروتمند از سوی دولت داغ است عده ای اعتقاد دارند دولت در سایه انجام این کار، به موضوع مدیریت یارانه های پنهان که عدد هزینه شده درباره ان به مراتب بیشتر از مبلغ حذف یارانه های نقدی است توجه داشته باشد و حتی اقدامات خود را در  این زمینه متمرکز کند.  

* هیچ دولتی یارانه تولید را پرداخت نکرد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که  طبق قانون هدفمندی یارانه ها قرار بر این بود که قیمت حامل های انرژی به قیمت واقعی نزدیک شود و مابه تفاوت این افزایش قیمت حامل های انرژی به اقشار مختلف کشور و به آحاد مختلف به صورت یارانه نقدی پرداخت شود و  بخشی هم به تولید کنندگان به عنوان یارانه تولید پرداخت شود .

سعید باستانی در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد: اما از همان ابتدای شروع قانون هدفمندی یارانه ها ، هیچ دولتی یارانه تولید را پرداخت نکرد و صرفا به پرداخت یارانه نقدی اکتفا کرد. از طرفی طبق قانون هدفمندی ، دولت ها هرساله این مجوز را داشتند که حامل های انرژی را افزایش دهند اما در این زمینه نیز هیچ دولتی این موضوع را انجام نداد که باعث شد  مبلغ یارانه های نقدی از ابتدای اجرا تاکنون ثابت بماند که این یکی از بزرگترین اشتباهات بود .

نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی افزود: در مورد حذف  یارانه بگیرهای مستعد نیز اگرچه در سال های اخیر به صورت محدود یارانه برخی افراد که تعداد آنها قابل ملاحظه نبود حذف شد اما در بودجه سال جاری نیز مقرر شد که دهک های بالا و ثروتمند که هنوز یارانه دریافت می کنند شناسایی شوند و یارانه های آنها حذف شود که این موضوع به استان ها واگذار شده است و به هر میزان که یارانه دهک های بالا در هر استان حذف شود به همان میزان آن پول به همان استان برای صرف در جهت عمران و آبادی پرداخت خواهد شد.

* حذف یارانه ها کار درستی نیست

باستانی ادامه داد: این طرح نیز در حال حاضر برای شناسایی افراد دچار اشکال شده است و چون واگذار به بخشداری ها و فرمانداری ها می شود یک روش منطقی برای انجام آن وجود ندارد. اگرچه در مجموع حذف یارانه ها کار درستی نیست ،چون این مبلغ به عنوان بخشی از حق و حقوقی است که مردم از کل منابع و ثروت ملی نصیبشان می شود و این عدد ۴۰هزار میلیارد تومانی که سالانه یارانه پرداخت می شود به نسبت سهم هر ایرانی از ثروت ملی که باید به صورت عادلانه توزیع شود خیلی خیلی کمتر است زیرا این مالیات نیست که از دهک های بالایی گرفته شود و صرف دهک های پایین شود .

*سالانه ۹۰۰هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می شود

وی افزود: از طرفی یارانه قرار بوده است که به صورت مابه تفاوت قیمت حامل های انرژی پرداخت شود و چون انرژی به صورت عادلانه در کشور توزیع نمی شود این پیشنهاد مطرح شد که سهم یارانه افراد پردرآمد که انرژی بیشتری مصرف می کنند حذف شود که علت ان عدم مدیریت یارانه های پنهان و غفلت از آن است که ۹۰۰هزار میلیارد تومان در سال  بودجه کشور را می بلعد  و متاسفانه درست مدیریت نمی شوند.

*۲هزار میلیارد حذف یارانه نقدی قابل مقایسه با ۹۰۰هزار میلیارد یارانه پنهان نیست

باستانی ادامه داد: قاعدتا سهم پرمصرف ها از این یارانه های پنهان  خیلی از این مبلغ ۴۵هزار تومان بیشتر است که با حذف یارانه آنها تصور می شود عدالت یارانه اجرا می گردد . به عبارتی تاکنون تعداد افرادی که یارانه آنها از ابتدای امسال تاکنون حذف شده است به ۲۰۰هزار نفر نیز نرسیده است  و اگر دولت در مجموع بتواند یارانه ۶۰۰هزار نفر از دهک های بالا را حذف کند ،عددی در حدود ۲هزار میلیارد تومان صرفه جویی خواهد شد که به هیچ وجه قابل مقایسه با ۹۰۰هزار میلیارد تومان یارانه های پنهان نمی باشد، از این رو توصیه ما براین است که ابتدا و اولویت دولت باید بر مدیریت یارانه های پنهان باشد و همچنین درباره توزیع سرانه  ثروت ملی اقدامی صورت بگیرد، زیرا این عددناچیز ۲هزار میلیارد تومان ناشی از حذف یارانه اقشار ثروتمند که در بین ۳۱استان و شهرها و دهیاری ها  توزیع شود تاثیر انچنانی در اقتصاد به نسبت بودجه عمرانی که ۶۰ هزار میلیارد تومان است، نخواهد داشت.

* طرح هدفمندی یارانه ها یک طرح شکست خورده است

اما عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه ها یک طرح شکست خورده است ،اظهار کرد: هدف اولیه قانون هدفمندی یارانه ها کمک به اقشار کم درآمد و دهک های پایین جامعه بود و با این ماموریت نیز به تصویب رسید، اما در عمل توفیق چندانی نداشت.

رضاشیران خراسانی در ادامه به قدس آنلاین افزود: زیرا پرداخت یارانه به همه اقشار جامعه از ابتدای اجرای این طرح مطابق قانون نبود  و مجلس از سه سال قبل در مصوبه ای به دولت تکلیف کرده بود که دهک های بالا و افراد ثروتمند را از چرخه افراد یارانه بگیر حذف کند و در مقابل پرداختی به دهک های پایین و اقشار آسیب پذیر نظیر کمیته امداد و بهزیستی را افزایش دهد.

* برای مدیریت یارانه های پنهان ابتدا باید زیرساخت های لازم آماده و تامین شود

وی در مورد مدیریت یارانه های پنهان که اقشار پردرآمد از محل آنها به مراتب مبلغی بیشتر از یارانه نقدی را دریافت می کنند،  تصریح کرد: در مورد یارانه های پنهان اعداد و رقم های متفاوتی اعلام می شود از طرفی برای مدیریت این یارانه ها ابتدا باید زیرساخت های لازم آماده و تامین شود، زیرا حذف و یا کاهش این یارانه ها به صورت یک باره باعث ایجاد تورم زیادی در جامعه می شود، به طور مثال یک کوره آجرپزی که در حال حاضر با سوخت یارانه ای به پخت آجر می پردازد در صورت حذف و یا کاهش سوخت یارانه ای، قیمت آجر را به صورت تصاعدی افزایش خواهد داد .

شیران خراسانی ادامه داد: طرفداران مدیریت یارانه های پنهان باید ابتدا اعلام کنند که آیا سطح تورم ناشی از این موضوع را سنجیده اند، زیرا حذف این نوع یارانه ها نیاز به بررسی زیادی در موارد و جنبه های مختلف تولیدات صنعتی، دامداری و کشاورزی دارد که در صورت عدم دریافت این یارانه ها قیمت های محصولات خود را به مراتب افزایش خواهند داد. از طرفی ممکن است با حذف یارانه های پنهان، مبلغ یارانه  نقدی چند برابر شود اما تورمی که در جامعه ایجاد خواهد شد به هیچ وجه قابل مقایسه با این چند برابر شدن یارانه نقدی نخواهد بود.

*حذف یارانه های پنهان باعث ایجاد تورم خواهد شد

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از این رو این موضوع نیاز به زیرساخت و مطالعه دقیق  دارد، در غیر این صورت اتفاقی که در زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها رخ داد، تکرار خواهد شد زیرا در طرح هدفمندی یارانه ها علاوه بر اینکه هیچ کدام از اهداف اولیه و اصلی آن همچون مدیریت مصرف بعد از گذشت چند سال هنوز محقق نشده است ، تورم نیز در جامعه ایجاد شد.

شیران خراسانی  افزود:  تا زمانی که زیرساخت های لازم فراهم نشود، آزاد کردن قیمت ها و حذف یارانه های پنهان که بخش زیادی از آن در حوزه صنعت، بهداشت و درمان و حمل و نقل است صرفا منجر به ایجاد تورم خواهد شد و تاثیری در سفره مردم نخواهد داشت و حتی رفاه مردم را نیز کاهش خواهد داد که تجربه طرح هدفمندی یارانه ها نیز این موضوع را ثابت کرد زیرا در در سال اول اجرای این طرح مبلغ یارانه نقدی در حدود ۴۵ دلار ارزش داشت اما در حال حاضر ارزش ان به ۴دلار رسیده است ، از این رو پرداخت آن عملا تاثیری در ارتقاء سطح رفاه  زندگی مردم نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.