طرحی که «اسرائیل کاتص» ارائه کرده، طرحی اسرائیلی-خلیجی برای از بین بردن مسئله فلسطین و توافق نهائی در مورد عدم واکنش کشورهای عربی به تجاوزکاری های اسرائیل است

طرح «اسرائیل کاتص» طرحی برای نابودی مسئله فلسطین به دست عرب ها

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پس از چند سال روابط محرمانه و تلاش برای عادی سازی رابطه میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربستان، بحرین و امارات، صهیونیستها طرحی را ارائه کرده اند که آخرین جزء طرح موسوم به «معامله قرن» محسوب شده و متضمن امضای کشورهای عرب خلیج فارس است.

به گفته «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی، این طرح بر تشکیل یک ائتلاف اقتصادی منطقهای با ادعای حفاظت از منطقه مقابل تهدیدهای ایران تمرکز دارد و پس از دورههایی از روند عادیسازی با دوستان جدید در منطقه خلیج فارس یعنی عربستان، بحرین و امارات ارائه شده است؛ به گونهای که در نشست ماه ژوئن گذشته آمریکا و اسرائیل طی آن تلاش کردند تا کشورهای آماده برای معامله جهت از بین بردن مسئله فلسطین را شناسایی کنند.

«محمود حلمی» کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با پایگاه تحلیلی خبری «الخلیج آنلاین» می گوید: معامله قرن که آمریکایی ها آن را مطرح کرده اند دیگر آن چارچوبی را که در آغاز داشت ندارد و تغییرات گسترده ای در بسیاری از بندهای آن در برهه اخیر و در سایه متغیرهای منطقه رخ داده است.

محمود حلمی می افزاید: عادی سازی روابط کشورهای عربی خلیج فارس با رژیم اشغالگر پیشرفت بی سابقه ای داشته و روابط اقتصادی و رفت و آمدهای متعدد موجب شده تا آمریکا یکی از مهمترین ابزارهای معامله قرن را خود عرب ها قرار دهد. آمریکایی ها با دقت متغیرهای منطقه را بررسی می کنند و متناسب با آن در حساب و کتاب های خود برای معامله قرن تجدید نظر می کنند؛ موضوعی که در دوره اخیر و به ویژه پس از حضور قدرتمند ایران از طریق متحدان خود در فلسطین اتفاق افتاده است.

به گفته این کارشناس قطری، مهمترین بازنگری که در بندهای معامله قرن صورت گرفته، پررنگ تر کردن نقش عربستان، امارات و بحرین در اجرای این طرح آمریکایی از طریق اعمال فشار اقتصادی بر فلسطینی ها با هدف عقب نشینی آنها از اصول سیاسی و اعتقادی خود است.

«وفیق ابراهیم» نویسنده روزنامه لبنانی «البناء» نیز معتقد است طرحی که «اسرائیل کاتص» ارائه کرده، طرحی اسرائیلی-خلیجی برای از بین بردن مسئله فلسطین و توافق نهائی در مورد عدم واکنش کشورهای عربی به تجاوزکاری های اسرائیل است که اجرای آن تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تعویق بیفتد، اما تبلیغ آن با هدف شناسایی مخالفان و از بین بردن مخالفت ها جریان دارد. از جمله و آخرین نشانه های عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی تبریک سال جدید عبری به یهودیان آمریکا و دیگر مناطق دنیا توسط «ریما بنت بندر آل سعود» سفیر سعودی در واشنگتن بود.

«عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات نیز در حساب کاربری خود در توئیتر به زبان عبری سال جدید عبری را تبریک گفت و و وزیر خارجه بحرین نیز در نیویورک با شخصیت‌های یهودی دیدار کرد.

طرح اسرائیل کاتص در حالی مطرح شده است که پیش از این زمینه های عادی سازی روابط دو طرف با انجام معامله های اقتصادی و تسلیحاتی فراهم شده و پس از انتصاب محمد بن سلمان به ولی عهدی عربستان روابط این کشور با اسرائیل به صورت علنی و غیر علنی تقویت شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.