مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط تغییر اقلیمی که وجود دارد و بر اساس اعلام وزارت کشور، احتمال بروز سیلاب‌ در زمستان نیز وجود دارد که با نگاه پیشگیرانه جلساتی را در سطح شهرستان‌ها و به‌ویژه روستاها برگزار می‌کنیم.

 حفر استخرهای بدون ضابطه در خلیل‌آباد

به گزارش قدس آنلاین ، حجت علی شایانفر عصر امروز در جلسه مدیریت ستاد هماهنگی بحران خلیل‌آباد که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: در سال جاری با وجود همه معذوریت‌ها و مشکلات مالی، یک هزار واحد مسکونی خسارت دیده از سیل تا دو ماه آینده در شهرهای خسارت دیده افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، همچنین 2 هزار و 180 واحد دیگر شهری و روستایی در دست ساخت است که به مرور به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اعلام اینکه در بخش کشاورزی 117 میلیارد تومان بلاعوض پرداخت شد، افزود: زمینه  پرداخت مبلغ 110 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان خسارت دیدگان از سیل در شهرستان‌های استان فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: بحران سیل در سال جاری برای همه دستگاه‌های اجرایی استان تلنگری بود، چرا که از سال 78 به تناسب خشکسالی مستمر در سطح استان داشتیم و این خشکسالی‌ها غفلتی را به‌وجود آورده بود.

شایانفر با تأکید بر اینکه لزوم تجهیز و استفاده از توان دهیاری‌ها و ظرفیت‌های محلی در مواقع بحران در کاهش آسیب‌ها، ادامه داد: در بحران سیل سال جاری 3 وجه مهم شامل مردم، دولت و رسانه‌ها توجه لازم را به امر آگاه‌سازی و هشدارهای اعلام شده داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی با بیان اینکه شاه بیت مدیریت بحران هماهنگی است، بیان کرد: علل بروز خسارت‌ در سیل‌های اخیر دخل و تصرف و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها بود.

وی عدم لایروبی، آزادسازی بستر رودخانه‌ها، عدم تناسب طرح‌های شهری و روستایی با میزان بارندگی و سیلاب و کوهستانی بودن و شیب زیاد در برخی شهرستان‌ها را از دیگر علل بروز خسارت‌ها نام برد.

شایانفر با بیان اینکه بایستی از سیلاب‌های سال جاری درس بگیریم، یادآور شد: با توجه به شرایط تغییر اقلیمی که وجود دارد و بر اساس اعلام وزارت کشور، احتمال بروز سیلاب‌ در زمستان نیز وجود دارد که با نگاه پیشگیرانه جلساتی را در سطح شهرستان‌ها و به‌ویژه روستاها برگزار می‌کنیم.

متوسط میزان بارندگی در استان 115 میلی‌متر است

در ادامه معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به لحاظ اقلیمی 74 درصد  خشک و 26 درصد مساحت استان نیز نیمه خشک است.

محمدعلی نعمت‌نژاد اظهار کرد: در حال حاضر متوسط میزان بارندگی در استان 115 میلی‌متر است که در این راستا با توجه به تعداد چاه‌ها بیش از ظرفیت توان سفره‌های زیرزمینی آب برداشت شده است.

وی افزود: بیش از 7 هزار حلقه چاه‌های غیرمجاز آب در سطح استان شناسایی شده است که آب منطقه‌ای به‌صورت جدی عملیات انسداد این چاه‌ها را در برنامه خود دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی پایش کنتورها و صحت‌سنجی کنتورهای آب چاه‌ها را از دیگر اقدامات در حال انجام شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته صحت‌سنجی کنتورهای 4 هزار و ۳۰۰ حلقه چاه انجام شده است و پایش بقیه کنتورهای هوشمند نیز در دستور کار قرار دارد.

نعمت‌نژاد بیان کرد: حدود ۹۰ درصد از آب تولیدی در خراسان رضوی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه در افق 1405 کسری مخازن استان به صفر می‌رسد، خاطرنشان کرد: با توجه به کسری یک میلیارد و 180 میلیون مترمعکبی متوسط کسری مخازن در استان، با نصب کنتورهای هوشمند در افق 1405 کسری مخزن استان به صفر می‌رسد.

در ادامه معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اعلام اینکه 20 هزار و 548 کیلومتر طول کل راه‌های استان است، گفت: حدود 170 میلیارد تومان خسارت به راه‌های استان وارد شد که از این مبلغ در مجموع 8 میلیارد و 600 میلیون تومان اختصاص داده شده است.

 علی رجایی افزود: 7 هزار و 980 کیلومتر راه آسفالته در استان داریم و متأسفانه تا کنون 6 هزار و 565 کیلومتر راه‌های روستایی در سطح استان شنی و خاکی داریم.

روستای کاهه در مواقع بحران هیچ‌گونه راهی به مرکز شهرستان ندارد

فرماندار خلیل‌آباد نیز در ادامه با تأکید بر اینکه در حوزه آبخیزداری برخی از نقاط شهرستان  مطالعه نشده و مشخص نیست، گفت: در وضعیت بحرانی خلیل‌آباد هنوز به اقناع نرسیدم.

ابراهیم قاسم‌پور با بیان اینکه شوراها و مجموعه عشایری ما نقش تأثیری‌گذاری در اقتصاد کشور دارند، عنوان کرد: مجموعه روستاها زادگاه سرمایه‌های اجتماعی بزرگی هستند  که بدون شک توسعه پایدار بدون توجه به روستا و زیرساخت‌ها محقق نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به لحاظ زلزله‌خیزی روی گسل بزرگ درونه هستیم، بیان کرد: سال گذشته دو مرحله سیلاب و سیل را در شهرستان تجربه کردیم که در سیل گذشته 16 بازدید انجام و بیشترین خسارت را بخش کشاورزی شهرستان متحمل شد.

فرماندار خلیل‌آباد با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در حوزه سیل و مرمت واحدهای مسکونی در شهر و روستا انجام شد، افزود: در حوزه راه‌های شهرستان، روستای کاهه در مواقع بحران هیچ‌گونه مسیر راهی به مرکز شهرستان نداریم و باید این موارد را جزو اولویت‌ها بگذاریم.

مقاوم‌سازی 3 هزار و 100 واحد مسکونی در خلیل‌آباد

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خلیل‌آباد نیز در این جلسه گفت: تا کنون 3 هزار و 100 واحد مسکونی مقاوم‌سازی شده است و در این راستا تسهیلات 40 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

محمود واحدیان با اشاره به بازسازی 350 واحد به‌صورت 100 درصد و شناسایی 352 واحد تعمیراتی، بیان کرد: بیشتر این منازل در سطح روستاها و واحدهای خشتی و گلی هستند.

وی با اشاره به اینکه 196 واحد در حال حاضر در دست ساخت است، بیان کرد: از این تعداد 46 واحد به‌زودی به‌بهره‌برداری می‌رسد و مابقی تا پایان سال به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی خلیل‌آباد نیز در این جلسه از شناسایی 7 حوزه آبخیزداری در این شهرستان خبر داد و گفت: 3 حوزه آبخیزداری در این شهرستان نیاز به مطالعه و اختصاص اعتبارات دارد، بنابراین با تلاش مضاعفی که در سیل ابتدای سال جاری به‌عمل آمد، از آمدن سیلاب به داخل شهر جلوگیری شد.

مهدی مظفرجلالی افزود: احداث بندهای خاکی کمک زیادی را به سفرهای زیرزمینی دارد خواستار تخصیص اعتبار مورد نیاز در این حوزه به این اداره شد.

حفر استخرهای بدون ضابطه در خلیل‌آباد

در ادامه دادستان خلیل‌آباد با انتقاد از اینکه در شهرستان استخرهای متعددی خارج از محدوده و ضابطه حفر شده  است، گفت: مجوز این استخرها برای پرورش ماهی داده شده بود که اگر همه این‌ها به پرورش ماهی اختصاص داشته باشد با تولید ماهی بندر انزلی مساوی می‌شود!

حمیدرضا سلطانی از کشته شدن چند نفر از شهروندان این شهرستان در استخرهای کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: اگر هرکس به وظایف خود عمل کند در اجرای قانون مشکلی نداریم.

وی با تاکید بر جلوگیری از برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی، اظهار کرد: در صورت استمرار برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی با فرونشست‌هایی مواجه می‌شویم.

دادستان خلیل‌آباد خاطرنشان کرد: مردم به حق انتظار دارند زمانی که به اداره‌ای مراجعه می‌کنند، کارشناسان به وظیفه ذاتی خود که حل مشکلات مردم و مشاوره کاری است، عمل کنند.

سلطانی با اشاره به ایجاد ارتباط با مردم و شفاف‌سازی ارائه خدمات به آن‌ها، بیانن کرد: تمامی دستگاه‌های ستاد بحران وظیفه دارند کارهای پیشگیرانه را با جدیت انجام بدهند تا مواقع بحران هزینه کمتری بپردازیم.

فارس

انتهای خبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.