استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط مالی دولت، نباید انتظار داشت بودجه مورد نیاز از محل منابع دولتی تامین شود؛ برای ساماندهی کشف رود باید از منابع بخش غیر دولتی استفاده شود.

وضعیت کلی «کشف‌رود» قابل قبول نیست

به گزارش قدس آنلاین ، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رزم‌حسینی در جریان بازدید میدانی از کشف رود، اظهار کرد: در قالب کارگروه ساماندهی کشف رود تاکنون اقداماتی نظیر احداث تصفیه خانه صورت گرفته است که فقط بخشی از آب جاری کشف رود را تصفیه می‌کند و کافی به نظر نمی‌رسد.

استاندار خراسان رضوی افزود: هفته گذشته یک جلسه چند ساعته در خصوص موضوع کشف رود داشتیم؛ امروز هم به صورت میدانی به همراه مدیران دستگاه‌های اجرایی از کشف رود بازدید داشتیم تا وضعیت آب جاری در این رودخانه را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم.

وی ادامه داد: وضعیت کلی کشف رود قابل قبول نیست و حتما دستگاه‌های اجرایی باید  چه درسطح ملی و چه در سطح استانی فکری برای آن بکنند؛ به هرحال امیدواریم در این خصوص به جمع بندی برسیم و نتیجه را به استحضار مردم برسانیم.

رزم حسینی در ارتباط با اختصاص نیافتن همه اعتبارات مربوط به ساماندهی کشف رود تصریح کرد: با توجه به شرایط مالی دولت، نباید انتظار داشت بودجه مورد نیاز از محل منابع دولتی تامین شود؛ برای ساماندهی کشف رود باید از منابع بخش غیر دولتی استفاده شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی علاقمند ورود به حوزه ساخت تصفیه‌خانه هاست، ادامه داد: برخی از تصفیه خانه‌ها اقتصادی است و سرمایه‌گذار می‌تواند در این حوزه وارد شده واز محل تصفیه آب استفاده بهینه کند. البته اقداماتی نیز در طرح ساماندهی کشف رود درنظر گرفته شده اما متاسفانه یا خوب اجرا نشده یا با کندی روبرو است.

استفاده از پساب کشف رود برای جایگزین شدن منابع آب غرب مشهد

روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی هم از حضور مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این بازدید خبری منتشر کرد.

محمدعلائی اظهار کرد: کشف رود مهم‌ترین رودخانه استان بوده که عبور از شمال کلانشهر مشهد آن را به حساس ترین رودخانه تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط رودخانه کشف رود تهدیدات و فرصت‌های فراوانی برای کلانشهر مشهد داشته و دارد، افزود: ما چند مسأله جدی در کشف رود داشتیم، نخست اینکه در محدوده کلانشهر مشهد به حریم و بستر روخانه تجاوز می‌شد و این حریم و بستر توسط افراد تصرف شده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد:  متأسفانه در این اراضی پسماندهای خطرناک و زباله‌های ساختمانی قرار داده می‌شد که محیط بسیار متعفنی را در منطقه تشکیل داده بود.

علائی با اشاره به اینکه تصرف رودخانه کشف رود، توان سیل خیزی این رودخانه را به میزان نگران کننده‌ای افزایش داده بود، ابراز کرد: مسأله بعدی فاضلاب‌ها و پساب‌هایی بود که در داخل این رودخانه جاری شده و به شدت آلودگی زیست محیطی ایجاد کرده بود.

وی با بیان اینکه مشکل و مسأله چهارمی که در خصوص کشف رود وجود داشت، استفاده از پساب و فاضلاب برای کشت صیفی جات و میوه‌های سالادی خام خور بوده است، عنوان کرد: در همین راستا شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی طرح مطالعات جامع کشف رود را با مشخص کردن حریم و بستر این رودخانه تهیه و تدوین کرد که با همکاری دستگاه‌های اجرایی و قضائی استان و نهادهای مدنی و دانشگاهی منجر به رفع تصرف و آزادسازی 90 کیلومتر از رودخانه کشف رود شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضویتصریح کرد: با رفع این تصرفات دو جاده برای عبور و مرور از شمال و جنوب رودخانه کشف رود ایجاد شد، با این طرح امروز به راحتی می‌توان از مناطق مختلف این رودخانه بازدید کرد و از نزدیک مسائل بهداشتی و امنیتی مردم را مورد بررسی قرار داد.

علائی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در 60 کیلومتر بستر این رودخانه یعنی از پل فردوسی (شاهنامه) تا کنارگذر شمالی دیگر هیچ‌گونه مصرفی از فاضلاب و پساب نداریم اما متأسفانه در کنار گذر شمالی دو مرکز آلاینده به شدت خطرناک وجود دارد، نخست چرم شهر که عنصر سنگین در فاضلاب آن وجود دارد و دیگری 350 تا 400 تانکر تخلیه فاضلابی است که روزانه در این محل تخلیه می‌شوند.

وی از انعقاد تفاهم نامه میان شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و آب و فاضلاب مشهد برای بهسازی و استفاده از پساب خبر داد و افزود:  از آنجا که اعتبارات دولتی محدود است و اجرای طرح را بسیار زمانبر می‌کند، باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، بنابراین با واگذاری طرح به بخش خصوصی تا سال 1425 از این پساب استفاده می‌کند و در مقابل تصفیه خانه‌های پرکندآباد یک، دو و اولنگ به لحاظ کمی و کیفی ارتقا پیدا می‌کند و برای تأمین آب در بلندمدت از کشاورزان چاه آب خریداری می‌شود تا به اجرای طرح هزار مسجد کمک کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح در حال تصویب در وزارت نیرو است، عنوان کرد: در ادامه بازدید امروز نشستی با استاندار خراسان رضوی، شهردار  مشهد، معاونت جلوگیری از جرم دادستانی مشهد و سایر مدیران شهری و استانی برگزار و مقرر شد اجرای طرح بهسازی رودخانه کشف رود و بحث پسماند و فاضلاب به شهرداری مشهد واگذار شود و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در این طرح مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند.

علائی گفت: نکته بسیار مهمی که باید در اجرای این طرح با توجه به منابع آبی محدود شهر مشهد مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از پساب برای جایگزین شدن منابع آب غرب مشهد و تأمین آب درازمدت این کلانشهر است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.