تحلیلگران روند کاهشی قیمت‌ها را در بازار خودرو ادامه‌دار می‌دانند و به مردم توصیه می‌کنند تا زمان تخلیه کامل حباب و واقعی شدن قیمت‌ها برای خرید خودرو صبر کنند.

بازار خودرو ۳۰ درصد حباب دارد

قدس آنلاین: از بازار خودرو این روزها اخبار مختلفی به گوش می‌رسد: توقف تولید برخی خودروهای پرتقاضا، تعیین‌تکلیف خودروهای غیراستاندارد تا هفته آینده، جایگزینی پراید با خودرویی دیگر در سال آینده و... اما به باور کارشناسان، با نبود مشتری و قدرت خرید، بازار در رکود فرو رفته و هیچ یک از این اخبار قادر نیست روند کاهشی قیمت‌ها را متوقف کند ولو اینکه این دست اخبار، نوعی کمبود عرضه را به بازار القا کنند.

 حباب ۳۰ درصدی در  بازار خودرو

ابوالفضل خلخالی ایجاد رکود را سیاست اصلی دولت برای کنترل قیمت‌ها می‌داند و به خبرنگار ما می‌گوید: بازار خودرو با توجه به نبود نقدینگی و ضعف شدید قدرت خرید مردم وارد مرحله رکود شده که این رکود قیمت‌ها را کاهش داده است.

به گفته وی این روند کاهشی در کوتاه‌مدت و از نگاه مردم، اتفاق مثبتی است، اما در بلندمدت می‌تواند بازار را به هم بریزد و به اتفاقی منفی تبدیل شود.

این کارشناس خودرو خاطرنشان می‌کند: خودروسازان باید سالانه ۵/۱ میلیون خودرو تحویل دهند تا نیاز بازار تأمین شود و با توجه به ضعف خودروسازان در تأمین قطعه، ممکن است عرضه به موقع انجام نشود که در این صورت فاصله قیمتی کارخانه و بازار، حداقل در سال جاری از  بین نخواهد رفت.

وی ادامه می‌دهد: فعلاً کاهش قیمت‌ها ادامه دارد اما در حال حاضر حباب قیمتی در بازار خودرو حداقل ۳۰ درصد است که بدین ترتیب باید این حباب با رکود از بین برود. اگر خودروسازان در ماه‌های آینده بتوانند نیاز بازار را پاسخ دهند، مردم می‌توانند همان زمان خریدهایی با قیمت واقعی داشته باشند.

پراید؛ ۵۰ درصد گران‌تر از قیمت واقعی

امرالله امینی هم به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت‌های فعلی در بازار خودرو کاذب است و متأسفانه بخشی از آن ناشی از مدیریت غلط و زیاده‌خواهانه خودروسازان است که اجحافی سنگین بر مردم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت برخی خودروها مانند پراید ۵۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی است، ادامه می‌دهد: مدیران خودروساز درصدد پایین آوردن قیمت نبودند تا اینکه بازداشت شدند و بعد از این هم علاوه بر اصلاح بیش از پیش مدیریت، باید ساختارها در خودروسازان اصلاح شود تا هزینه‌های سربار و حقوق‌های نجومی مدیران را از جیب مردم نپردازند!

امینی بر این باور است که با سپردن صنعت خودرو به اهلش و منضبط شدن خودروسازان برای عرضه، قیمت‌ها در بازار خودرو بیش از پیش کاهش خواهد یافت و بدون حضور سوداگران، دلیلی برای بدبینی مردم به بازار در ماه‌های آینده وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.