جمهوری اسلامی ایران تاکنون سه مرحله از کاهش تعهدات برجامی را اجرایی کرده است و با توجه به اینکه اروپا در این مدت به تعهدات خود عمل نکرده، مقامات کشورمان به صراحت در پاسخ به این تهدید اروپایی‌ها از برداشتن قاطع گام چهارم در موعد مقرر خبرداده‌اند.

اجرای پر قدرت گام چهارم؛ پایانی بر وقت‌کشی اروپا

قدس آنلاین: جمهوری اسلامی ایران تاکنون سه مرحله از کاهش تعهدات برجامی را اجرایی کرده است و با توجه به اینکه اروپا در این مدت به تعهدات خود عمل نکرده، مقامات کشورمان به صراحت در پاسخ به این تهدید اروپایی‌ها از برداشتن قاطع گام چهارم در موعد مقرر خبرداده‌اند. بر اساس زمانبندی که برای اجرای سه گام قبلی کاهش تعهدات درنظر گرفته شده، گام چهارم قرار است روز ۱۶ آبان (هفتم نوامبر) اعلام شود.

به اذعان بسیاری از تحلیلگران، اگر ایران گام بعدی کاهش تعهدات را کلید بزند و اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام از برجام خارج شود و در پی آن حیات ظاهری برجام به نوعی پایان یابد، باز هم این موضوع تأثیر چندانی بر شرایط کشورمان نخواهد داشت؛ زیرا خود اروپایی‌ها به صراحت از ناتوانی در برابر آمریکا و ترسشان از اجرای تعهدات اعتراف کرده‌اند.

تداوم مسیر مقاومت تا ناامیدی کامل دشمنان

با توجه به اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند هزینه ماندن در برجام را به گردن ایران بیندازند و اجرای تعهدات آن هم به صورت یکسویه تنها از جانب کشورمان صورت بگیرد، فضای حاکم و استدلال‌ها این است که کاهش تعهدات برجامی با قاطعیت ادامه یابد.

این موضعگیری یکصدای نظام جمهوری اسلامی را رئیس جمهور نیز دیروز در بخشی از اظهارات خود در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت اطلاعات تکرار کرد و گفت: دشمنان نظام اسلامی و مردم ایران اگر چه ممکن است اعتراف نکنند، اما پذیرفته‌اند که راهبرد  فشار حداکثری شکست خورده و این رویکرد را باید در مقابل ملت ایران کنار بگذارند. دستگاه‌ها، قوا و نیروهای مسلح نیز در این زمینه با هماهنگی خوب و تلاش فراوان عمل کردند که این مسیر باید تا رسیدن به نقطه‌ای که دشمنان به طور کامل از اعمال فشار حداکثری ناامید شوند، ادامه یابد.

همچنین دیروز رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نیز در مصاحبه‌ای با تسنیم در همین رابطه گفت: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید بدانند که عزم جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش جدی است. کاهش تعهدات برجامی ایران در گام سوم و در دو گام قبلی، کاملاً منطبق با توافق هسته‌ای و حداقل حق ایران در چارچوب برجام است؛ بنابراین باید مقابل زیاده‌خواهی‌های اروپایی‌ها و بدعهدی آمریکایی‌ها مقاومت کنیم.

محمد ابراهیم رضایی افزود: تا زمانی که اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند، روند کاهش تعهدات برجامی ایران باید ادامه یابد؛ زیرا در شرایط فعلی، عمل به تعهدات منطقی و معقول نیست.

عبور مردم ایران از دوران سخت

اروپایی‌ها با گمان اینکه نمایش تهدید آمیز آنان در برابر ایران نتیجه خواهد داد، تهدید به خروج از برجام را مطرح کردند، در حالی که دولت و دستگاه دیپلماسی نیز به صراحت اعلام کردند آمادگی اجرای گام بعدی را خواهند داشت و سخنگوی وزارت خارجه نیز دیروز عنوان کرد اروپایی‌ها آن طور که می‌بایست به تعهدات خود عمل نکردند و تمامی کارها و ابتکارات خود را به شرطی نانوشته ولی عینی، به نام نظر مثبت رئیس جمهور آمریکا گره زده‌اند. ما طراحی‌های خود را داشته و سناریوهای لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم. درصورت ادامه روند کنونی (یک ماه) و بی‌عملی اروپایی‌ها گام چهارم برداشته خواهد شد.

گرچه اروپایی‌ها پس از عدم دستیابی به نتیجه دلخواهشان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و حاصل نشدن دیدار رئیس جمهور ایران و آمریکا در حاشیه این اجلاس به هشدار خروج از برجام و مانور بر روی تبعات این اقدام روی آوردند، اما آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که دولت در مدیریت و ثبات اقتصادی در ماه‌های اخیر عملکرد مناسبی داشته و شاخص‌های اقتصادی همچون نرخ تورم تا حدودی رو به کنترل شدن است. معاون اول رئیس جمهور هم دیروز در مراسم روز جهانی استاندارد به نوعی به این موضوع اشاره کرد که با وجود اعمال تحریم‌های شدید آمریکا شرایط اقتصادی کشور به سمت ثبات و بهتر شدن حرکت می‌کند و این در حالی است که آمریکایی‌ها یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران آغاز کرده بودند. شاخص‌های کلان اقتصادی نوید بهبود را می‌دهد و گزارش‌هایی که از تک تک بنگاه‌های اقتصادی وصول شده، آن را تأیید می‌کند.

اسحاق جهانگیری افزود: اما دشمنان فکر می‌کردند که با این حرکات، اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کرده و به سمت متلاشی شدن پیش می‌رود، در حالی که مردم ایران از این دوران سخت عبور کرده و اقتصاد ایران به سمت ایجاد شغل، تولید و رونق پیش می‌رود.

کاهش تعهدات برجامی همچنان در دستور کار است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز بر این باور است که با توجه به عدم انجام تعهدات برجام از سوی اروپایی‌ها و نبود عزم جدی آنان برای انجام این تعهدات، جمهوری اسلامی ایران همچنان کاهش تعهدات را در دستور کارش قرار خواهد داد. کشورمان سه گام اول را عملیاتی کرده و گام چهارم نیز در جریان طراحی شدن است که ان‌شاءالله محتوای گام چهارم در موعد مقرر اعلام خواهد شد.

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس تصریح کرد: گام چهارم کاهش تعهدات احتمالاً در حوزه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای باشد که در حال حاضر برپایه برجام اجرا می‌شود و شاید در این زمینه برنامه های جدیدی در دستور کار قرار بگیرد. 

نماینده مردم ورامین در مجلس اظهار داشت: متأسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی در جهت اجرایی شدن برنامه‌های SPV ، اینستکس یا خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری که از سوی اروپایی‌ها مطرح شده، صورت نگرفته است؛ بنابراین تا وقتی که دیگران به برجام برنگردند و به تعهدات خود عمل نکنند، قطعاً ما راه خود را ادامه داده و تعهداتمان را کاهش می‌دهیم.

وی همچنین افزود: کمیته هسته‌ای مجلس نیز به طور مستمر تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را رصد می‌کند و چند روز پیش نیز از تأسیسات هسته‌ای نطنز بازدید کردند. قطعاً کمیسیون امنیت ملی پیگیر کاهش تعهدات برجامی و حرکت در جهت منافع ملی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.