اندیشکده بروکینگز در یادداشتی تحلیلی تحت عنوان «کشمکش سوریه در حال تشدید است» به تصمیم اخیر دونالد ترامپ در خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در این منطقه پرداخت.

خالدی/

اندیشکده بروکینگز در یادداشتی تحلیلی تحت عنوان «کشمکش سوریه در حال تشدید است» به تصمیم اخیر دونالد ترامپ در خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه در این منطقه پرداخته و نوشت: تصمیم ترامپ اگرچه پشت پای دوباره واشنگتن به کردها تلقی و آن‌ها را در مقابل آنکارا تنها گذاشته است اما این تنها یک سوی قضیه است؛ چراکه سوی دیگر این تصمیم پایان نفوذ ایالات متحده در این منطقه را به نمایش می‌گذارد.

در ادامه آمده است: رئیس جمهور ترامپ مدت‌هاست که می‌خواهد از سوریه خارج شود. از سوی دیگر پس از خلاصی منطقه از شر تروریست‌های داعش به نظر می‌رسد که ایالات متحده دیگر نیازی به برقراری رابطه امنیتی با نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان‌های مدافع خلق (YPG) ندارد. این گروه در مبارزه با داعش نقش مؤثری داشت. یگان‌های مدافع خلق سوریه اما مستقیماً با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) که ترکیه آن را تروریست و دشمن شماره یک خود می‌داند، ارتباط دارد.

حال به نظر می‌رسد مقامات آمریکا بر این باورند که با رها کردن YPG و دادن چراغ سبز به ترکیه برای آغاز عملیات به آنکارا ثابت کرده اند که نگرانی‌های امنیتی آن‌ها را جدی می‌گیرند و امیدوارند این روند سبب دوری ترکیه از روسیه شود. اما ترامپ از این واقعیت قافل است که اردوغان و دیگر رهبران ارشد ترکیه به این نتیجه رسیده اند که صرف روابط نزدیک با ایالات متحده دیگر به نفع آنکارا نیست. در نهایت اینکه سیاست ایالات متحده در سوریه در دوران زمامداری ترامپ غیرقابل پیش بینی بوده است. از سوی دیگر به واسطه اقدامات دمدمی و غیرعقلانی رئیس جمهور اعتبار تصمیمات آمریکا در جهان و به ویژه در منطقه راهبردی خاورمیانه زیر سؤال رفته و این می‌تواند برای واشنگتن خطرناک باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.