حمید حاج اسماعیلی گفت:. قطعاً آنچه از حذف یارانه ثروتمندان به جای می‌ماند باید به گروه‌های ضعیف جامعه داده شود. اینکه دولت بارها و بارها اعلام کرده که در تأمین یارانه با مشکلاتی مواجه است، متضاد با اصرار دولت در پرداخت یارانه به دهک‌های پردرآمد است.

دیدگاه‌های سیاسی در کشور مانع اجماع طرح‌های ملی مانند هدفمندی یارانه‌ها شده است

حمید حاج اسماعیلی فعال اقتصادی و بازار کار در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص چرایی عدم حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه گفت: شرایط تحریمی کنونی و افزایش قیمت ها از سال گذشته که منجر به چند برابر شدن نرخ کالاها شد. گروه‌های کم درآمد جامعه و دهک‌های پایین درآمدی و خانواده های کارگری را با فشارهای مضاعف مالی واقتصادی در حوزه مسکن؛ درمان و تغذیه‌ای روبه‌رو کرده است. در حالی که انتظار می رفت دولت با حذف یارانه دهک های پردرآمد حمایت خاصی از اقشار آسیب پذیر جامعه داشته باشد این پرسش به صورت جدی مطرح می‌شد که چرا دولت امکان یا راهکار لازم برای حمایت از گروه‌های ضعیف جامعه ارائه نمی‌دهد؟ و چرا دولت یارانه ثروتمندان جامعه را به قشر فقرا و ضعفا اختصاص نمی‌دهد؟ این پرسش در سالهای اجرای هدفمندی یارانه بارها و بارها از سوی کارشناسان و مردم مطرح شده اما تاکنون بی جواب مانده است.

وی دراین باره افزود: قطعاً مردم خواهان اختصاص منابع باقیمانده از حذف یارانه ثروتمندان به گروه‌های ضعیف جامعه هستند اما روند فعالیتهای دولت بیانگر آن است که دولت امکانات و شرایط لازم را برای حمایت جدی از گروه‌های ضعیف در جامعه ایجاد نمی‌کند. بی‌تفاوتی دولت به حمایت از اقشار آسیب پذیر موضوع هدفمندی یارانه‌ها را زیر ذره بین برده که چگونه طرح بزرگی چون هدفمندی یارانه اجرا شد اما به جای حمایت دولت از طبقات کم برخوردار، یارانه به ثروتمندان نیز تعلق گرفت؟ در حالی که بسیاری از خانواده‌های بی بضاعت در کمترین مسائل معیشتی مانده‌اند و هیچ راهی در حمایت از آنها از سوی دولت گشوده نشده است بنابراین طرح هدفمندی یارانه ها بیش از گذشته مورد کنکاش و پرسش است چرا که این طرح نتوانسته اهداف مورد نظر را محقق کند.

فعال کارگری گفت: با آنکه این موضوع همواره از سوی گروه‌ها، سازمانها، نهادها و قوای متعدد در کشور اعلام شده که طرح هدفمندی یارانه‌ها باید منجر به پوشش دهی بهتر گروه های ضعیف جامعه شود؛ علی رغم اینکه دولت و مجلس نیز هرازگاهی این موضوع را تأیید و بر انجام آن تأکید می‌کنند و خود به اصلاح طرح هدفمندی یارانه اذعان دارند اما زمانی که به اجرای طرح نزدیک می‌شویم  این اتفاق نظر به تشتت وتعدد رأی منتهی می‌شود لذا در عدم تصمیم گیری اجرای آن با موانعی روبه‌رو می‌شود و همه چیز به نقطه اول باز می‌گردد، قطعاً عدم همکاری لازم بین گروه‌ها ونهادهای مختلف مسؤول حذف یارانه ثروتمندان و تخصیص آن به فقرا اختلاف نظرهایی وجود دارد که مانع از اجرای آن می‌شود.

حمید حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: آنچه در سالهای پرداخت یارانه به ثروتمندان در قالب عدم اجرای طرح حذف یارانه دهک‌های پردرآمد دیده شده است، سیاست زدگی و سایه مسائل سیاسی بر این تصمیم گیری مهم است. متأسفانه دیدگاه‌های سیاسی در کشور مانع اجماع طرح‌های ملی در کشور شده که هدفمندی یارانه‌ها یکی از آنها به شمار می‌رود. قطعاً آنچه از حذف یارانه ثروتمندان به جای می‌ماند باید به گروه‌های ضعیف جامعه داده شود. اینکه دولت بارها و بارها اعلام کرده که در تأمین یارانه با مشکلاتی مواجه است متضاد با اصرار دولت در پرداخت یارانه به دهک‌های پردرآمد است. قطعاً در پایان سال جاری به دلیل بستن بودجه ناقص با کسری بودجه دولت روبه‌رو می‌شویم چرا که به طور یقین می‌توان گفت منابع بودجه‌ای مورد نظر دولت به صورت کامل محقق نشده است.

وی درپایان تصریح نمود: تورم موجود، بیکاری و عدم تأمین معیشت خانواده موضوعی است که دولت نباید به صورت عادی از کنار آن عبور کند چرا که فشارهای موجود طبقه ضعیف را له کرده است لذا حمایت از خانواده‌های آسیب پذیر و کم برخوردار با حذف یارانه ثروتمندان بسیار حیاتی است. متأسفانه بخش‌های کارگری ودهک‌های پایین جامعه قادر به تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده نیستند. با آنکه دولت بارها از اختصاص بن کالاهای اساسی ویارانه غیرنقدی به خانواده کارگران و نیازمندان سخن گفت اما همچنان کمترین حمایت غیر نقدی یارانه‌ای از سوی دولت صورت داده نشده است لذا 40 هزار میلیارد باقی مانده از سهم یارانه ثروتمندان باید تنها و تنها به خانواده‌های ضعیف جامعه اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.