زاهدان- زائران پاکستانی هم چون بسیاری از شیعیان نقاط جهان که شور و عشق حسینی دارند همه‌ساله با فرارسیدن ایام اربعین رنج سفری طولانی و سخت را به جان می‌خرند تا با گذر از مرز ایران واقع در شهرستان مرزی میر جاوه در استان سیستان و بلوچستان رهسپار کربلای معلا شوند.

«میرجاوه» مرز مهرورزی/از شوق زیارت در پنجاب تا شوق خدمت در سیستان و بلوچستان

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز کشور عراق و قلب آن یعنی کربلا است که مرز این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روی زوار پاکستانی برای رسیدن به این قلب زمین باز شده است.

مشکلات آن سوی مرز

شوق دیدار و میثاق با سالار و سرور شهیدان هرچند سر  از پا نمی‌شناسد اما برای زائران پاکستانی در آن‌سوی مرز با مشکلات فراوان و رنج سفر همراه است.

بیشتر این زائران از شهرهای «پاراچنار»، «اسکردو»، «گلگیت» و دیگر شهرهای ایالت های «سند» و« پنجاب» پاکستان وارد شهر کویته می‌شوند.

این زائران مجبورند پس از رسیدن به کویته برای مشخص شدن وضعیت انتقال خود به مرز ایران از کویته با همپاهای امنیتی، چندین شب در این زائرسراها منتظر بمانند.

همپاهای امنیتی نیز زائران را در ۲۰تا ۳۰ اتوبوس سوار کرده و در بیشتر موارد زائران مجبورند برای رسیدن به مرز ایران، بیش از ظرفیت اتوبوس‌ها سوار شده و مسیر ۱۳ ساعته کویته تا میر جاوه را طی کنند.

این مشکلات علاوه بر خستگی سفر، کمبود خوراک و امکانات بهداشتی را به زائران اربعینی پاکستان در مسیر کویته تا میرجاوه تحمیل می‌کند. وی با قدردانی از کمک خیران شیعه و سنی گفت: افزون بر ۷۵ درصد هزینه پذیرایی از زوار اربعین کشور پاکستان در سیستان و بلوچستان توسط خیران تامین می شود.

استقبال در این‌سوی مرز

رسیدن به خاک ایران و شهر مرزی میر جاوه برای زائران پاکستانی به‌مثابه پایان مشکلات و رنج سفر است.

فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم ایران‌زمین به‌ویژه مردمان دیار نخل و آفتاب به سرور و سالار شهیدان باعث شده تا از این کاروان‌ها همچون برادر و میهمانی عزیز پذیرایی کنند تا احساس غربت نکنند.

استان سیستان و بلوچستان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز کشور عراق و قلب آن یعنی کربلا است که مرز این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روی زوار پاکستانی برای رسیدن به این قلب زمین باز شده است

زائران پاکستانی در بدو ورود به کشور از طریق پایانه مرزی میرجاوه از طرف مردم و مسئولان مورد استقبال قرار گرفته و در صورت نیاز با توجه به استقرار گروه‌های بهداشتی و درمانی از این خدمات بهره‌مندمی شوند.

این زائران پس از پیمودن مسافت ۷۰ کیلومتری از شهرستان مرزی میرجاوه به زاهدان عزیمت می‌کنند تا برای زدودن گرد راه در این مکان اسکان پیدا کنند.

همه‌روزه با فرارسیدن کاروان‌های زائران پاکستانی جمعی از خادمان ایرانی در مقابل این مهمانسرا درحالی‌که ویلچر و شاخه‌ای گل به دست دارند حاضر می‌شوند تا پای زائران خسته و میان‌سال شوند و ذره‌ای از شوق زیارت اربعین کم نشود و آن‌ها نیز در این سفر معنوی شریک زائران شوند.

ایجاد و راه‌اندازی موکب امام خامنه‌ای و همچنین ارائه امکاناتی ازجمله حمل‌ونقل، فرهنگی، اسکان، اطعام و بهداشت و درمان در زائرسرای امام رضا(ع) به این زائران در شهر زاهدان تنها بخشی از خدمات ارائه‌شده به این برادران همسایه است.

زائرسرای موقوفه امام رضا (ع) در شهر زاهدان ازجمله مکان‌هایی است که زائران پاکستانی به همراه خانواده‌هایشان ساعاتی را می‌آسایند، غذا میل کرده و خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می‌کنند و در همین راستا تعداد ده ها خادم ایرانی برای تأمین آسایش و رفاه حال این زائران کمر به همت خدمت بستند.

خدمت داوطلبانه

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با اشاره به استقبال بی نظیر شهروندان شیعه و سنی برای خدمت به زائران پاکستانی بیان می کند: در این راستا تعداد پنج هزار خادم از مردم شیعه و سنی استان برای ارائه خدمت به این زائران ساماندهی شدند.

رضا بختیاری با بیان اینکه ۱۲ موکب در میرجاوه برای استقبال از زوار پاکستانی تدارک دیده شده به طوری که این منطقه مرزی به مرز مهرورزی خادمان اباعبدالله الحسین(ع) تبدیل شده است می افزاید: ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در زمان حضور زائران کشور پاکستان در این استان اقدام به ارائه ۶ نوع خدمت از جمله حمل و نقل، فرهنگی، اسکان، اطعام و بهداشت و درمان می کنند.

وی ابراز می کند: این در حالیست که در زاهدان نیز هشت موکب برای ساماندهی و اسکان زائران پاکستانی درنظر گرفته شده به طوری که این موکب ها ظرفیت پذیرش ۶ هزار زائر را در هر شبانه روز دارند.

وی با قدردانی از کمک خیران شیعه و سنی یادآور می شود: افزون بر ۷۵ درصد هزینه پذیرایی از زوار اربعین کشور پاکستان در سیستان و بلوچستان توسط خیران تامین می شود.
وی اعلام می کند: سال گذشته بیش از ۶۵ هزار زائر پاکستانی با گذر از سیستان و بلوچستان به کربلا مشرف شدند که امسال پیش بینی می شود با توجه به استقبال خوب مردم این کشور میزبان حدود ۸۰ هزار زائر باشیم.

بختیاری با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ هزار زائر پاکستانی از طریق سیستان و بلوچستان راهی اماکن زیارتی ایران و عراق می شوند، گفت: خوشبختانه با برنامه ‌ریزی انجام ‌شده و حضور فعال نیروهای مردمی و کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان هیچ مشکلی در روند خدمت‌ رسانی به این زوار وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.