دولت عراق بسته دوم مصوبات خود را در چارچوب تلاش‌هایش برای مهار اعتراضات و پاسخگویی به خواسته‌های معترضان اعلام کرد.

اعلام بسته دوم مصوبات دولت عراق برای پاسخ به خواسته‌های معترضان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، به نقل از السومریه‌نیوز، دولت عراق در جلسه هفتگی خود به ریاست «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، که عصر دیروز برگزار شد، بسته دوم از مصوبات خود را در پاسخ به مطالبات معترضان اعلام کرد که به شرح ذیل است:

۱ –تشکیل کمیته عالی به ریاست نخست‌وزیر برای تقسیم زمین‌های مسکونی بین افراد نیازمند و قشر ضعیف.

۲ –پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۲۰۲۰ شامل توقف اجرای قوانین و دستورات مربوط به اعطای امتیازات، سنوات، بازنشستگی و پاداش به یک فرد باشد و تنها یکی از این موارد مد نظر قرار بگیرد.

۳ -وزارت برق سامانه‌های تولید انرژی خورشیدی را برای پوشش ۳ هزار خانوار فقیر به طور رایگان توزیع کند و در مجموع ۱۵ میلیارد دینار به این امر اختصاص دهد.

۴ –فراهم کردن فرصت‌های شغلی بیشتر برای جوانان بیکار.

۵- وزارت برق موظف است جوانان بیکار بین ۱۸ تا ۳۵ سال را به عنوان ماموران اداره برق براساس تعداد جمعیت مناطق به اختیار بگیرد.

۶ -زمین‌های کشاورزی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توزیع شده و به آنها وامی برای اجرای پروژه‌های کوچک و متوسط اختصاص یابد.

۷ -وزارت صنعت و معدن نیز آموزش جوانان فارغ التحصیل بیکار و غیره را بر عهده می‌گیرد که تمایل به راه‌اندازی پروژه‌های صنعتی و تولیدات محلی دارند و این پروژه‌ها را از طریق صندوق پروژه‌های سودآور یا ابتکار عمل جذب جوانان بانک مرکزی تامین اعتبار می‌کند.

۸- شورای سرمایه‌گذاران در نخست‌وزیری کاهش سن بازنشستگی کارمندان را بررسی و دیدگاه‌های خود را ظرف دو هفته به کابینه ارائه می‌کند تا جوانان بیکار جایگزین آنها شوند.

۹ –وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی زمینه انتصاب‌ها در دانشگاه‌های دولتی را باز کرده و دانشگاه‌های دولتی را مکلف می‌کند افراد با مدرک تحصیلی بالا را جذب کند.

دولت عراق، شنبه‌شب طی جلسه فوق‌العاده‌ای، بسته اولیه از تصمیمات مهمی را در پاسخ به مطالبات معترضان تصویب کرد، که عمده آن در خصوص تهیه مسکن برای خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌درآمد و ایجاد اشتغال بود.

تظاهرات و اعتراض خیابانی در بغداد و برخی شهرهای دیگر عراق، از روز سه‌شنبه گذشته آغاز شد و به مدت چند روز ادامه یافته است. خواسته اصلی معترضان رفع مشکلات اقتصادی و در وهله دوم، مبارزه با فساد سیاسی بود. که طبق گزارش وزارت کشور عراق، در جریان این تظاهرات یاد شده دست‌کم ۱۰۴ تن کشته و بیش از ۶ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.