شهر کرد- طرح انتقال آب بن - بروجن که در حال حاضر افزون بر ۸۰ در صد پیشرفت فیزیکی دارد و بسیاری از مردم این منطقه سال‌ها برای اتمام این طرح و تأمین عطش خود به آن چشم دوختند حال به یکی از موارد مورد مناقشه بین دو استان چهارمحال و بختیاری و هم‌چنین اصفهان تبدیل‌شده است به‌نحوی‌که اعتراضات و مخالفت‌های بسیاری را برانگیخته است.

طرح آب‌رسانی بن-بروجن محل مناقشه بهره‌برداران/مسئولان چهار محال و بختیاری خواستاری برخورد با خرابکاران شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: طرح انتقال آب بن به بروجن در استان چهارمحال و بختیاری باهدف تأمین آب شرب در زمره طرح‌ها و مصوبات هیئت دولت است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۱ آغاز شد.

عملیات اجرایی انتقال آب «بن-بروجن» در طی سال‌های گذشته سروصدای زیادی به پا کرده است و بر همین اساس، مجمع نمایندگان استان اصفهان در اعتراض به قانونی نبودن بارگذاری جدید بر زاینده‌رود، نامه‌ای انتقادی به سرپرست وزارت نیرو و معاون رئیس‌جمهور نوشتند و خواستار جلوگیری از عملیات اجرایی این طرح، تا زمان مشخص شدن منابع تخصیص آب شدند.

این در حالی است که در طرف مقابل اما مسئولان چهارمحالی نیز طرح مذکور را مجوز دار و قانونی اعلام می‌کنند و لذا همین مباحث دوباره موجب شد تا روز دوشنبه عده‌ای افراد ناشناس با به‌کارگیری لوازم سنگین نسبت به تخریب حوضچه انتقال و هم‌چنین پر کردن کانال‌های آبیاری این طرح اقدام کنند.

بنابراین طرح  مقرر است تا سالانه ۲۹ و نیم میلیون مترمکعب آب شرب سالم و پایدار برای ۱۱ شهر و ۱۳ روستا با جمعیتی بالغ‌بر ۴۶۰ هزار نفر و هم‌چنین ۱۱ و نیم میلیون مترمکعب آب موردنیاز ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی استان از طریق این خط انتقال تأمین شود.

متأسفانه باوجوداینکه قرار بود این پروژه حداکثر تا سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار به‌موقع؛ این پروژه با تأخیر روبرو شده است و البته به‌تازگی با کارشکنی‌هایی از سوی برخی از افراد روبرو شده است.

برخورد با افراد خرابکارانه

استاندار چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه اجرای طرح آب‌رسانی بن به بروجن برای این استان یک طرح حیاتی به شمار می‌رود اظهار کرد: ازآنجاکه محل آبگیر این طرح در منطقه جغرافیایی استان هم‌جوار قرار دارد تاکنون سنگ‌اندازی‌های بسیاری برای پیشبرد این طرح شکل‌گرفته و روز دوشنبه نیز تعدادی از افراد به‌ظاهر کشاورز با لودر اقدام به تخریب این آبگیر و پر کردن کانال‌های آن کردند.

اقبال عباسی بابیان اینکه باید با این افراد خرابکار به‌صورت قاطع برخورد شود افزود: این اقدام غیرقانونی در استان هم‌جوار سبب شد تا تغییر محل جغرافیایی این طرح را از وزیر نیرو خواستار شویم تا این طرح برای همیشه از سنگ‌اندازی و تخریب مصون بماند.

جلوگیری از اقدامات احتمالی

 نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا خواستار پیگیری مسئولان ذی‌ربط  برای جلوگیری از اقدامات احتمالی آتی شد و افزود: باید به‌صورت جدی تغییر محل آبگیر طرح انتقال آب بن به بروجن دنبال شود و به‌صورت کلی این نقطه آبگیر را از جغرافیای استان هم‌جوار جدا شود، چراکه اقدامات نشان می‌دهد ممکن است در آینده نیز شاهد این‌گونه هنجارشکنی‌ها و قانون‌شکنی‌ها باشیم.

اردشیر نوریان تصریح کرد: از همه‌کسانی که در حوزه آب فعالیت می‌کنند خواستاریم با سعه‌صدر، هوشمندی، مواضع منطقی و اصولی داشته و بدانند که ما با تمام توان این مسئله را پیگیری و از حقوق آبی مردم چهارمحال و بختیاری قاطعانه دفاع خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: در همین راستا از مسئولان وزارت نیرو درخواست داریم تا محل آبگیر بن به بروجن را تغییر دهند زیرا این تغییر ضروری است.

طرح حیاتی

در همین حال مدیرعامل آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه اجرای این طرح برای تأمین نیاز آبی ۱۱ شهر حیاتی است به خبرنگار ما گفت: طبق برنامه زمان‌بندی‌شده پایان سال آینده شاهد بهره‌برداری این طرح خواهیم بود.

احمدرضا سامانی سدهی اظهار کرد: این طرح به طول ۱۱۷ کیلومتر خط انتقال از سال ۹۱ ردیف اجرایی گرفت که در ابتدا سرعت اجرای آن با کندی انجام می‌گرفت اما پس از سفر رئیس‌جمهوری به استان در سال ۹۳ از جهش اعتباری خوبی برخوردار شد

وی با اشاره به اینکه این طرح در طی سه مرحله در حال اجرا است افزود: دو قطعه اول و دوم این طرح به به‌صورت ۱۰۰ درصد اجراشده و قطعه سوم در حال اجراست که با تکمیل آن ۹۰ کیلومتر از لوله‌گذاری این طرح اجرا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.