کریم علیوی گفت: آمریکا و اسرائیل طی روزهای اخیر تلاش کردند تا از خلال به انحراف کشیدن اعتراضات در عراق اینگونه القا کنند که امسال زیارت اربعین وجود نخواهد داشت اما به فضل خدا ملت و مرجعیت ایران و عراق اطمینان بخش زائران و مشتاقان راهپیمایی اربعین شدند.

دست‌های پلیدی به دنبال سرنگونی نظام حکومتی عراق هستند/ مراسم اربعین امسال امن‌تر از هرسال برگزار خواهد شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، طی روزهای گذشته گروهی از مردم عراق با تجمع در خیابان‌ها تظاهرات کردند و از دولت این کشور خواستند تا به طور جدی با فساد مبارزه کرده و خدمات رفاهی و اجتماعی و سطح معیشتی آنها را که در شرایط نامناسبی قرار دارد ارتقا دهد.

رؤسای قوای سه گانه عراق متشکل از رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان همگی بر محق بودن مردم و خواسته‌های به جای آنها تأکید و اعلام کردند تمام تلاش خود را برای تحقق این خواسته‌ها به کار خواهند بست که البته برخی اقدامات برای کوتاه مدت و اقداماتی دیگر برای بلند مدت اتخاذ خواهد شد.

در این بین، عوامل خارجی و داخلی که هریک به دنبال تحقق اهداف و منافع شخصی خود هستند بر آتش اعتراضات دمیده و سعی کردند این تظاهرات را از یک روند اعتراضی مسالمت آمیز به تجمعاتی خشونت‌آمیز همراه با اقدامات خرابکارانه سوق دهند و عراق را به ناامنی بکشانند.

«سعد معن» سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد که دستهای پلیدی در پس این اعتراضات وجود داشته و تحقیقات لازم برای شناسایی آن‌ها آغاز شده است.

او با اعلام اینکه «در اعتراضات اخیر ۱۰۴ نفر کشته و بیش از ۶۰۰۰ تن زخمی شدند»، گفت: ۸ نفر از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر جزو نیروهای امنیتی هستند و ۵۱ ساختمان عمومی و ۸ پایگاه از احزاب مختلف از سوی معترضان به آتش کشیده شد.

«کریم علیوی» عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل قدس آنلاین در پاسخ به این سوال که منظور از دست های پلید چیست گفت: قطعا همه مردم عراق و جهان می‌دانند که در پس تظاهرات اخیر دست‌های پلیدی قرار دارد که مردم را به خیابان‌ها کشانده‌اند و این بر هیچکس پوشیده نیست. معترضان برخی خواسته‌های مشروع دارند و بالطبع دولت عراق هم امکان و توان فراهم کردن و محقق کردن تمام خواسته‌های آنان را ندارد و این چیزی است که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، رژیم صهیونیستی وغرب از آن سوء استفاده کرده‌اند.

کریم علیوی افزود: اعتراضات و خواسته‌های معترضان مشروع و مطابق قانون اساسی عراق است و نمی‌توان مانع از آن شد ولی متأسفانه دستهای پلید از این موضوع استفاده سوء کرده و با بکارگیری عناصر خود در عراق باعث انحراف اعتراضات و اعمال خرابکارانه و نیز جان باختن هموطنان ما شده‌اند که دولت و پارلمان عراق با انجام برخی اقدامات سعی کرده اوضاع را آرام کند. بالطبع مشخص است که توطئه ای بزرگ علیه عراق، ثبات و مسئولان آن صورت گرفته و می‌خواستند دولت این کشور را براندازی کنند و غیرممکن است که این به نفع مردم عراق باشد، اما دست‌های پلید می‌کوشند نظام حکومتی در عراق را سرنگون کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی عراق در مورد کیفیت و سطح اقداماتی که دولت این کشور برای آرام کردن اوضاع انجام داده تصریح کرد: دولت اقدامات مهمی را برای پاسخ به خواسته های مردم انجام داده است و پارلمان نیز برنامه های مهمی را به ویژه تا سال 2020 مد نظر دارد و بخش زیادی از بیت المال و بودجه به پوشش خواسته‌های به حق مردم عراق اختصاص خواهد یافت، چرا که تاکنون بخشی ازبودجه در مکان نامناسب و بی فایده هزینه شده و پارلمان برنامه دارد تا بخش زیادی از بودجه سال 2020 را به ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی و ارتقای سطح معشیتی ملت عراق اختصاص دهد.

وی با اشاره به نقش مرجعیت عراق در آرام کردن اوضاع گفت: مرجعیت همواره نقش پدرانه را برای ملت و ثبات و امنیت عراق ایفا کرده و همیشه در کنار آنهاست؛ نظر مرجعیت این است که دولت باید خدماتی مناسب با شأن، عزت و کرامت ملت را به آنها تقدیم کند چرا که مردم عراق امروز مرحله سخت و دشواری را به ویژه پس از ویرانی‌ها و خرابی‌هایی که گروه تروریستی داعش به بار آورده، سپری می‌کنند بنابراین مرجعیت همواره سوپاپ اطمینان این مردم بوده و آنها همیشه به فتواها و نظرات مرجعیت اهتمام دارند و تحت تاثیر این نظرات هستند.

کریم علیوی با اشاره به توئیت دفتر مقام معظم رهبری در مورد اعتراضات اخیر و تأکید ایشان بر اینکه دشمنان هرگز موفق نخواهند شد میان ملت ایران و عراق تفرقه ایجاد کنند تاکید کرد: آمریکا و اسرائیل همواره تلاش کرده‌اند تا بین دو ملت عراق و ایران فاصله و تفرقه بیندازند و طی روزهای اخیر نیز می‌خواستند تا از خلال این اعتراضات و به انحراف کشیدن آن اینگونه القا کنند که امسال زیارت اربعین وجود نخواهد داشت، اما به فضل خدا ملت ایران و عراق و نیز مرجعیت نجف و ایران اطمینان بخش زائران و مشتاقان راهپیمایی اربعین شدند و آن گرمای همیشگی مودت و دوستی بین دو ملت جاری و ساری است که البته این موضوع آمریکا و اسرائیل را عصبانی می‌کند.

علیوی افزود: آمریکا، اسرائیل و بعثی ها این برنامه را داشتند که با ایجاد ناامنی و به خشونت کشاندن اعتراضات در دل زائران رعب و وحشت ایجاد کنند، اما ملت ایران و عراق  با هوشیاری این را فهمیدند و به چیزی که دشمن می خواست توجه نکردند. زیارت اربعین چیزی نیست که با این موضوع ساده لغو و یا به حاشیه کشیده شود و بلکه برعکس باعث تقویت اتحاد دو ملت شده و موکب ها به مانند سال گذشته و بهتر از آن برقرار  و آماده پذیرایی از زائران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق در ارتباط با اوضاع امنیتی این کشور در ایام زیارت اربعین گفت: اوضاع امنیتی عراق در بهترین شرایط قرار دارد و امکان ندارد اتفاق خاصی در مراسم اربعین امسال رخ دهد و رفت و آمد به صورت روان و در امنیت کامل در جریان است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.