معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی گفت: جایگاه ایران در حوزه استاندارد در آسیا پس از چین و ژاپن، رتبه سوم مشترک با کره جنوبی است.

ایران در حوزه استاندارد رتبه سوم آسیا را دارد

به گزارش قدس آنلاین، کوکب موسوی در مراسم تجلیل از واحدهای نمونه استاندارد که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، استاندارد را عجین با زندگی بشر دانست و گفت: در تمدن کهن ایران به کیفیت توجه شده و به طور کلی استاندارد به معنی سلامت و امنیت است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه وظیفه همکاران ما در سازمان استاندارد مدیریت سلامت است، عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی مأموریت‌های خود را باید استانداردسازی کنند، همچنین باید از توان انجمن‌های تخصصی و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ بهره بگیریم تا در سطح ملی به تجلی مناسبی در خصوص خواسته‌های تولیدکنندگان برسیم.

وی اضافه کرد: با وجود شرایط تحریمی، کشور رتبه بهتری در حوزه استاندارد کسب کرده است، به‌طوری که رتبه ما در سال ۲۰۱۸، از بین ۱۲۱ کشور جهان ۲۲ بود، اما در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۲۱ رسیدیم.

موسوی تصریح کرد: جایگاه ایران در حوزه استاندارد در آسیا هم پس از چین و ژاپن، رتبه سوم مشترک با کره جنوبی است و تدوین استانداردهای حلال با رهبری ایران انجام می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: برای گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی سازمان استاندارد باید برنامه‌های برون سازمانی را با همکاری تمامی ارگان‌های دولتی و غیردولتی داشته باشد.

در ادامه این مراسم معاون سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در سازمان ملی استاندارد معتقدیم که تحریم‌ها تهدیدهایی هستند که می‌توان آن‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

وحید مرندی‌ مقدم با بیان اینکه قطعا این شرایط به پایان می‌رسد و رونق را ایجاد می‌کند، افزود: ساخت موشک‌هایی که امروز مشاهده می‌کنید از ثمرات تحریم‌هایی است که در زمان جنگ تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی امروز را نیز باید به همین شکل پشت سر بگذاریم، خاطرنشان کرد: امروز رهبری تدوین استاندارد هتل‌های میراثی و رستوران‌های سنتی را به ایران داده‌اند که همین امر می‌تواند عاملی برای جذب توریست باشد.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه تدوین بیش از ۳۳ هزار استاندارد در حوزه داخل یکی از اقدامات انجام شده در راستای استاندارد است، بیان کرد: ایران بعد از چین و انگلستان رتبه سوم را در حوزه تدوین استانداردهای نانو دارد.

مرندی‌ مقدم افزود: امروز از تدوین استانداردهای قدیمی عبور کرده و به استانداردهای جدید از جمله نانو و هسته‌ای روی آورده‌ایم.

وی عنوان کرد: در کشور بیش از ۲۵ هزار واحد تولیدی و بیش از ۲۵ هزار پروانه استاندارد صادر کردیم.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران یادآور شد: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی حلال در دنیاست که بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار غذاست و چنانچه ایران تنها ۵ درصد از این بازار را هدف‌گذاری کند، یعنی ۱۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی، این گونه می‌توانیم با چاه نفت خداحافظی کنیم.

مرندی‌ مقدم توسعه فعالیت‌های بین‌المللی را یکی از برنامه‌های سازمان استاندارد خواند و اظهار کرد: به‌طور مثال چنانچه استاندارد زعفران را ایران بنویسد قطعا به گونه‌ای نوشته می‌شود که محصول ما هم در این استاندارد قابلیت رقابت داشته باشد.

در ادامه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با انتقاد از بروکراسی اداری، گفت: با توجه به اینکه در کشورهای توسعه یافته به صورت مداوم محصولات از نظر کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد، بنابراین نیاز نیست هر چند سال یک بار پروانه استانداردشان تمدید شود.

حسن حسینی با بیان اینکه استاندارد موضوعی است که در تمام شئونات زندگی آدمی حاکم است، بیان کرد: یکی از مشکلات ما در کشور این است که مدیر استانداردی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه انسان‌ها باید به استاندارد معتقد شوند و نه اینکه صرفا آن را بپذیرند، تصریح کرد: مسؤولان استاندارد و غذا و دارو موازی کاری و دیوان سالاری اداری را کنار بگذارند، گاهی زیرمجموعه‌ها اجازه نمی‌دهند که برنامه‌ها پیش رود و انسان را به مرز جنون می‌رسانند.

در ادامه مدیرکل سازمان استاندارد خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با صدور ۲۲۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد رتبه دوم را در کشور از آن خود کرده است، همچنین با تمدید ۵۷۰ پروانه بهره‌برداری رتبه سوم کشور را دارا هستیم.

علیرضا جمیع اضافه کرد: یک هزار و ۹۳۵ واحد صنعتی در سطح استان زیر پوشش این اداره کل قرار دارند و تاکنون در این حوزه ۲ هزار و ۵۷۳ پروانه استانداردِ سه ساله صادر شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.