دیبامووی، هستی دانلود، فیلم تو مووی، فردا دانلود، 30نما و خیلی از سایت‌های معروف دیگر که در زمینه «دانلود فیلم» فعالیت می‌کنند، برای خوره‌های فیلم و سریال از آب و غذا حیاتی‌تر به‌حساب می‌آیند!

متهم کیست؟

محمد تربت زاده/

دیبامووی، هستی دانلود، فیلم تو مووی، فردا دانلود، 30نما و خیلی از سایت‌های معروف دیگر که در زمینه «دانلود فیلم» فعالیت می‌کنند، برای خوره‌های فیلم و سریال از آب و غذا حیاتی‌تر به‌حساب می‌آیند! این را اعضای کمپین مجازی «نه به فیلتر سایت‌های دانلود فیلم» می‌گویند. کسانی که به قول خودشان بیشتر از یک هفته است در خماری دانلود فیلم‌های روز دنیا مانده‌اند. حالا که سایت‌های ایرانی ارائه‌دهنده فیلم‌های روز دنیا بسته شده‌اند، خیلی‌هایشان حتی حاضرند بابت دانلود هر فیلم از سایت‌های خارجی، چند دلار بپردازند، اما تحریم‌ها به آن‌ها اجازه تبادل مالی با سایت‌های خارجی را نمی‌دهد. به همین خاطر دست به دامن کمپین‌های توییتری و اینستاگرامی شده‌اند تا دادستانی را مجاب کنند مجوز فعالیت سایت‌های دانلود فیلم را یک‌بار دیگر صادر کند.

مثل «تاینی موویز»

حدود 10 روز پیش بود که روند به روزرسانی بزرگ‌ترین سایت‌های دانلود فیلم در کشورمان متوقف شد. چند ساعت بعد هم لینک‌های دانلودشان از کار افتاد و آخر سر هم به طور کلی از دسترس خارج شدند. شایعه فیلتر شدن این سایت‌های بلافاصله در فضای مجازی سروصدا به راه انداخت و صاحبان برخی از سایت‌های مسدود شده اعلام کردند مشکلی که برایشان پیش آمده دقیقاً مشابه مشکلی است که حدود دو سال پیش دامن «تاینی موویز» بزرگ‌ترین سایت دانلود ایرانی را گرفته بود. تاینی موویز در آن سال‌ها آن‌قدر گل کرده بود که ماهانه چند 10 میلیارد گردش مالی داشت، گروه دوبله اختصاصی استخدام کرده بود و حتی بعضی از دوبله‌هایش از صداوسیما پخش می‌شد، اما یکباره از دسترس خارج شد و عوامل گرداننده‌اش دستگیر شدند. بعدها البته اعلام شد فعالیت این سایت به دلیل نداشتن مجوز و همچنین انتشار فیلم‌های مستهجن متوقف شده است.

متهمان درجه اول

صاحبان سایت‌های تعطیل شده، خیلی از عشق‌های فیلم و سریال و کاربران فضای مجازی انگشت اتهامشان را گرفتند به سمت تلویزیون‌های اینترنتی داخلی. دقیقاً همان اتهامی که در زمان بسته شدن سایت «تاینی موویز» هم علیه تلویزیون‌های اینترنتی مطرح شد، اما هیچ وقت به اثبات نرسید. منظور از تلویزیون‌های اینترنتی هم همان شرکت‌هایی هستند که در ازای گرفتن مبلغ مشخصی از مخاطبانشان، به آن‌ها اشتراک چندماهه می‌فروشند و مخاطبان هم با نصب نرم افزارهای مربوط به این شرکت‌ها می‌توانند از طریق اشتراکشان، به طور نامحدود فیلم تماشا کنند. اما از آنجایی که سایت‌های دانلود، همان فیلم‌ها را به طور رایگان در اختیار مخاطبان می‌گذارند، کمتر کسی سراغ این تلویزیون‌های داخلی می‌رود.

این‌بار متهمان اصلی «نماوا»، «فیلیمو» و «فیلم نت» بودند. سه تلویزیون اینترنتی که بیشترین مخاطب را نسبت به سایر تلویزیون‌های اینترنتی دارند. صاحبان سایت‌های تعطیل شده و کاربران فضای مجازی معتقد بودند شکایت نماوا و فیلمیو موجب شدند سایت‌های دانلود فیلم تعطیل شود تا بازار انحصاری برای تلویزیون‌ها اینترنتی ایجاد شود و فیلمبازها مجبور شوند برای تماشای فیلم مورد علاقه‌شان به تلویزیون‌های اینترنتی پول بدهند. یکی از کاربران نوشته بود: « فیلیمو و نماوا از سایت‌های دانلود به خاطر کپی‌رایت شکایت کردن و تقریباً تمامی سرورهای سایت‌های دانلود فیلم بسته است. حالا خود فیلیمو و نماوا بدون پرداخت حق پخش به سازنده خارجی دارن فیلم پخش می‌کنن!» کاربر دیگری شرایط را این‌طور توضیح داده بود: «نه می‌شه قانونی از کمپانی خارجی خرید، نه می‌شه مجانی دید. باید برای تماشای غیرقانونی توی تلویزیون‌های اینترنتی پول بدیم»!

شکایت بین‌المللی

آن‌طور که خبرگزاری «رویداد 24» اعلام کرده، فیلیمو متعلق به شرکت صبا ایده به مدیریت محمد جواد شکوری مقدم است؛ جوانی که به جز فیلیمو، آپارات، کلوب، میهن بلاگ و صبا وِیژن را هم راه‌اندازی کرده و خودش می‌گوید از طریق کمک‌های شرکت ایران سیستم توانسته این سایت‌های اینترنتی را راه‌اندازی کند. در بررسی شرکت ایران سیستم فقط نام برادران او دیده می‌شود که مدیرعامل و از اعضای هیئت مدیره است. باز هم طبق ادعای رویداد24، فیلم‌نت و نماوا هم متعلق به کسانی هستند که با حمایت شرکت‌های مختلف اینترنتی و سرمایه‌گذارهای بزرگ توانسته‌اند برای خودشان اسم و رسمی دست و پا کنند.

انتشار این اطلاعات در فضای مجازی کافی بود تا رانت‌خواری هم به اتهام‌های احتمالی تلویزیون‌های اینترنتی اضافه شود. کار حتی به جایی رسید که کاربران به صفحه‌های مجازی این تلویزیون‌های اینترنتی حمله کردند و این تلویزیون‌ها هم مجبور شدند به طور موقت صفحه‌های مجازی‌شان را قفل کنند. بعد از این، کمپین تحریم این تلویزیون‌ها کلید خورد و انبوهی از مخاطبانشان ریزش کردند. صاحبان سایت‌های مسدود شده اما انگار قصد بی‌خیال شدن نداشتند و می‌خواستند هرطور شده انتقامشان را از تلویزیون‌های اینترنتی بگیرند، به همین خاطر کمپین جدیدی تشکیل دادند که وظیفه‌اش شکایت از این تلویزیون‌های اینترنتی در سطح بین‌المللی بود! اعضای این کمپین به طور هماهنگ شروع به ارسال ایمیل به شرکت‌های فیلم‌سازی معتبری مثل نت‌فلیکس، دیزنی و پارامونت کردند تا به این شرکت‌ها اطلاع دهند که تلویزیون‌های اینترنتی ایرانی، فیلم‌های تولید شده در این کمپانی ها را بدون پرداخت هزینه‌های مربوط، به ایرانی‌ها می‌فروشند! همین الآن اگر به صفحه‌های اینستاگرامی این شرکت‌های فیلم‌سازی مراجعه کنید با انبوهی از کامنت‌های ایرانی مواجه می‌شوید که از این شرکت‌ها می‌خواهند به فعالیت غیرقانونی تلویزیون‌های اینترنتی ایرانی رسیدگی کنند!

دعوای خاله زنکی

درحالی که خیلی‌ها فکر می‌کردند شرکت‌های بزرگ دنیا به این دعوای خاله زنکی میان صاحبان سایت‌های مسدود شده و صاحبان تلویزیون‌های اینترنتی ورود نخواهند کرد، شرکت بزرگ «نتفلیکس» بیانیه‌ای مجازی علیه تلویزیون‌های ایرانی صادر کرد. نتفلیکس نوشته بود: «تلویزیون ایرانی نماوا از ما دزدی می‌کند»!

در این میان اما تلویزیون‌های اینترنتی بارها بیانیه صادر کرده و اعلام کردند که نقشی در ماجرای مسدود شدن سایت‌های دانلود فیلم ندارند و صاحبان این سایت‌ها باید ماجرا از طریق وزارت ارتباطات پیگیری کنند. وزیر ارتباطات هم توپ را در زمین دادستانی انداخت و در صفحه توییترش نوشت:«ولله بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به من مربوط نیست. دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده. این وسط من هیچ کاره‌ام».

مافیای فیلترشکن‌ها

پس از این بود که نامه دادستان کشور به «شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی» در فضای مجازی منتشر شد. دادستان کشور در این نامه از شرکت‌های مرتبط خواسته بود از ارائه هرگونه خدمات به دامنه‌های اینترنتی مشخصی که تقریباً تمامشان سایت‌های دانلود فیلم بودند، خودداری کنند. دلیل درخواست دادستان هم ظاهراً منشأ قانونی داشته و ربطی به دعواهای خاله زنکی ندارد. آن‌طور که فعالان این حوزه گفته‌اند، طبق قانون، شرکت‌های میزبانی فقط تا ظرفیت معینی می‌توانند به سایت‌ها سرویس بدهند اما سایت‌های دانلود فیلم برای بارگذاری فیلم‌های حجم بالا، با پرداخت مبالغ هنگفت به شرکت‌های میزبان، قانون را دور زده و سرویس‌های مازاد دریافت می‌کرده‌اند.

با اینکه پس از انتشار نامه دادستان کشور، پشت‌پرده‌های مسدود شدن سایت‌های دانلود فیلم برای کاربران فضای مجازی رو شده و مشخص است که ماجرا آن طور که خیلی از کمپین‌ها و جار و جنجال‌سازها می‌گویند نیست، اما برخی کمپین‌ها هنوز اخبارشان در فضای مجازی داغ است و آن‌طور که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند، اگر تعطیلی این سایت‌ها ادامه پیدا کند و مسئولان فکری به حال سر و سامان دادن به فعالیت‌های آن‌ها در چارچوب قانون نکنند، سایت‌های دانلود فیلم سرورهایشان را به خارج از کشور انتقال می‌دهند. این موضوع علاوه بر خروج بی‌رویه ارز از کشورمان، موجب رونق گرفتن بازار فیلترشکن‌های خارجی و پر شدن جیب مافیای آن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.