مدیرعامل هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی سازمان اقتصادی رضوی از استفاده از ظرفیت‌های نو برای رونق تولید در آستان قدس رضوی خبر داد.

محمدحسین مروج کاشانی/

 مدیرعامل هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی سازمان اقتصادی رضوی از استفاده از ظرفیت‌های نو برای رونق تولید در آستان قدس رضوی خبر داد.

به گفته دکتر وریدی، پرورش آبزیان با استفاده از منابع آبی در همه کشت و صنعت‌های وابسته به آستان قدس رضوی، پروژه پرورش زنبورعسل در اراضی کشاورزی و باغ‌های آستان قدس رضوی و پرورش دام‌های کم‌آب‌طلب در مناطق خشک، بخشی از این ظرفیت‌های جدید برای تولید محصولات مرتبط با صنعت دامپروری است.

وی به پروژه‌های اصلاح نژاد دام هم اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها شامل تولید محصولات فناورانه ژنتیکی شامل اسپرم و جنین که به عنوان فناوری برتر شناخته می‌شود و با تأمین نیاز داخلی وابستگی به واردات اسپرم و جنین دامی از سایر کشورها را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی سازمان اقتصادی رضوی در مورد پروژه تجمیع گاوداری‌های مؤسسه دامپروری صنعتی قدس رضوی مستقر در مشهد هم یادآور شد: این پروژه در مجتمع کنه‌بیست رضوی و در راستای سازماندهی زیرساخت‌ها و منابع انجام می‌شود و اجرای این طرح از سال گذشته آغاز و در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.

دکتر وریدی تأکید کرد: در این پروژه‌ها اهداف مرتبط با چشم‌انداز اقتصادی آستان قدس رضوی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

تلاش برای قطع وابستگی ۹۰درصدی در زمینه تولید بذر و نهال

دکتر وریدی در مورد تولید بذر و نهال توسط این هلدینگ هم گفت: یکی از برنامه‌های سازمان اقتصادی رضوی، تأسیس مؤسسه بذر و نهال رضوی است و این اقدام در راستای حرکت در جهت تولید محصولات کلیدی و خروج از تولید محصولات متعارف کشاورزی است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که آستان قدس رضوی وارد حوزه تولید بذر و نهال شد، موضوع وابستگی تقریباً ۹۰درصدی کشور در تأمین بذرهای باکیفیت سبزیجات و صیفی‌جات به خارج از کشور است.

این استاد دانشگاه افزود: سازمان اقتصادی رضوی پس از بررسی‌های دقیق به این نتیجه رسید که تولید باکیفیت بذر و نهال در مجموعه هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی این سازمان میسر است و پس از تهیه طرح توجیهی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، طرح ایجاد مؤسسه بذر و نهال رضوی به تصویب رسید و در پایان سال ۱۳۹۷ فعالیت رسمی آن آغاز شد.

مدیرعامل این هلدینگ تصریح کرد: در مدت سه ماه از فعالیت این مؤسسه، تولید بذرهای غلات شامل: گندم، جو، کلزا، تریتیکاله، پنبه، بذر هیبرید ذرت علوفه‌ای و تولید نهال‌های پایه رویشی در زمینه درختان مثمر انجام شده است.

دکتر وریدی تأکید کرد: هدف‌گذاری برای تأمین بیش از نیم میلیون اصله نهال در زمینه درختان مثمر و غیرمثمر تا پایان سال ۱۳۹۸ و همچنین تولید بیش از یک هزار تن بذر آماده کشت در زمینه گیاهانی مانند: گندم، جو، کلزا و ذرت علوفه‌ای تا پایان سال جاری، از برنامه‌های این مؤسسه است و این تولیدات در شرکت‌ها و مؤسسه‌های کشاورزی وابسته به این هلدینگ انجام خواهد شد.

استفاده از آبیاری به روش «غیر تراوا»

این دانش‌آموخته مقطع دکترای رشته صنایع غذایی به پروژه آبیاری زیرسطحی در زمین‌های کشاورزی شرکت‌ها و مؤسسه‌های تابعه این هلدینگ اشاره و خاطرنشان کرد: این پروژه در مزارع شرکت کشاورزی رضوی شامل کشت و صنعت‌های مزرعه نمونه، تربت حیدریه، سرخس و مؤسسه موقوفات و کشاورزی چناران به صورت آزمایشی در مساحت ۵۰ هکتار برای زراعت و کشت محصول یونجه انجام و به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: شروع این طرح از بهمن‌ماه ۱۳۹۷ و پایان آن هم در اوایل شهریور ۱۳۹۸ بوده؛ محصول یونجه آن در شهریور سال جاری کشت شده و نخستین محصول هم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برداشت می‌شود و به مدت هفت سال، این محصول همه ساله به همین روش بهره‌برداری خواهد شد.

دکتر وریدی تصریح کرد: آبیاری زیرسطحی با روش «غیرتراوا» برای نخستین بار در عرصه زراعت و کشاورزی ایران توسط آستان قدس رضوی در حال اجراست و قبلاً روش تراوا در عرصه زراعت توسط بخش‌های دیگر کشور انجام شد که موفقیت‌آمیز نبود.

مدیرعامل این هلدینگ یادآور شد: در این روش پیش‌بینی می‌شود، علاوه بر کاهش مصرف آب به میزان یک سوم، افزایش عملکرد معادل دو برابر باشد، یعنی انتظار می‌رود عملکرد فعلی برداشت محصول یونجه که حدود ۱۰ تن در هر هکتار به روش آبیاری سنتی است، به حدود ۲۰ تن در هر هکتار افزایش یابد.

این مقام مسئول افزود: ضمن اینکه از محل صرفه‌جویی در مصرف آب، سطح کشت مزارع نیز در این روش به دو برابر افزایش می‌یابد به گونه‌ای که هم اکنون به ازای هر لیتر در ثانیه آبدهی، معادل نیم هکتار یونجه کشت می‌شود که انتظار می‌رود با این روش به یک هکتار افزایش یابد.

اصلاح الگوی کشت متناسب با وضعیت آبی کشور

دکتر وریدی به اصلاح الگوی کشت در زمین‌های کشاورزی آستان قدس رضوی هم اشاره کرد و گفت: تلاش داریم به سوی کشت محصولاتی برویم که آب کمتر مصرف کنند از جمله محصول کینُوا که این محصول علاوه بر اینکه مصرف غذایی دارد به دلیل داشتن ویتامین‌ها و املاح معدنی، بسیار مورد توصیه متخصصان صنایع غذایی است.

این مقام مسئول اضافه کرد: این گیاه با توجه به دوره رشد بسیار کوتاه یعنی حدود سه ماه، احتیاج به مصرف آب بسیار پایین به میزان ۳هزار مترمکعب برای هر هکتار دارد در صورتی که اگر این محصول را با ذرت علوفه‌ای مقایسه کنیم، مصرف آبی ذرت علوفه‌ای معادل دو برابر محصول کینوا در همان مدت رشد مشابه است.

مدیرعامل این هلدینگ تصریح کرد: در این زمینه می‌توانیم به محصولات دیگر مانند: خارشتر، زیره سبز، گیاهان دارویی و... اشاره کنیم که در برنامه‌ها و سیاست‌های این هلدینگ برای کشت در مؤسسه‌ها و شرکت‌های کشاورزی تابعه قرار دارد. بنابراین اصلاح الگوی کشت به طور موقتی و دوره‌ای نبوده، بلکه بطور دائم و همیشگی و متناسب با شرایط اقلیمی موجود باید همواره انجام شود.

مدیرعامل این هلدینگ اظهار کرد: پروژه اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در تمامی مزارع این هلدینگ و پروژه توسعه باغات متراکم میوه در شرکت کشاورزی رضوی و... از جمله پروژه‌های مربوط به سال‌های گذشته است که در حال اجراست و این روش تا اصلاح تمامی باغات قدیمی ادامه خواهد یافت.

وی متذکر شد: ساخت سامانه ضدتگرگ برای باغات پسته در مؤسسه موقوفات و کشاورزی جنوب خراسان(گناباد) به منظور جلوگیری از آسیب تگرگ به باغات مربوط هم در حال اجراست که بخشی از آن در سال گذشته اجرا و به بهره‌برداری نیز رسیده است.

سامانه‌ای برای مدیریت جامع اطلاعات کشاورزی

استاد دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگری از سخنانش به تهیه سامانه‌ای در بخش کشاورزی این هلدینگ اشاره و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های بخش کشاورزی این هلدینگ که منطبق با راهبرد سازمان اقتصادی رضوی است، تهیه سامانه مدیریت جامع اطلاعات کشاورزی شرکت‌های تابعه این هلدینگ است.

وی توضیح داد: در این سامانه تمامی اطلاعات ثابت و متغیر شرکت‌ها در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی به صورت برخط توسط کاربر و یا با استفاده از فناوری‌های جدید نظیر: ماهواره، پهپاد و حسگرهای مستقر در اراضی کشاورزی در این سامانه ثبت شده و پس از پردازش اطلاعات که به صورت دائمی انجام می‌شود، گزارش‌های لازم از این سامانه تهیه و برای کاربران، کارشناسان، مدیران و مدیران ارشد با تعریف کلمه عبور و میزان دسترسی پیش‌بینی شده، قابل استفاده است و در هر لحظه، تمامی اطلاعات به صورت زنده و مستقیم در اختیار افراد مربوط قرار می‌گیرد.

دکتر وریدی اضافه کرد: در این سامانه ضمن پایش مداوم عملیات کشاورزی و کسب اطلاع از نقایص و معایب مراحل تولید محصول، در نهایت قیمت تمام شده محصول به صورت شفاف ارائه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، یکی دیگر از مزایای راه‌اندازی این سامانه، امکان دستیابی به مناسب‌ترین الگوی کشت هر منطقه خواهد بود. عملیات آماده‌سازی این سامانه از بهمن ماه سال گذشته آغاز و در پایان شهریور۹۸ با اتمام عملیات بارگذاری، آماده ارائه گزارش‌های مربوط شد.

مدیرعامل این هلدینگ گفت: با توجه به پراکندگی اراضی کشاورزی و زراعی و شرکت‌ها و مؤسسه‌های کشاورزی تابعه این هلدینگ همزمان مدیران مربوط با توجه به سطح دسترسی تعریف شده برای آنان، می‌توانند به اطلاعات بارگذاری شده با استفاده از کلمه و رمز عبور، دسترسی پیدا کرده و پس از رؤیت اطلاعات مربوط، نسبت به دریافت گزارش از سامانه و گرفتن تصمیم‌های لازم، اقدام کنند.

ایده تازه برای استفاده از بافت‌های شهری در کشاورزی

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی سازمان اقتصادی رضوی توسعه کشت گلخانه‌ای را راهکاری دیگر برای صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش تولید محصول دانست و گفت: از دیگر اقدامات در حال انجام توسط این هلدینگ، توسعه سطح کشت گلخانه‌ای است که در همین راستا یک پروژه گلخانه‌ای شهری در بولوار شهید فرامرز عباسی مشهد به مساحت حدود دو هکتار ساخته شده است؛ بنا داریم در هر قطعه توسط بخش خصوصی و کارشناسان این بخش، محصولات مصرفی روزانه اهالی شهر مشهد مانند گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل، سبزیجات و... تولید و به طور مستقیم به همشهریان عرضه شود.

دکتر وریدی اضافه کرد: هدف اصلی در این اقدام، علاوه بر استفاده از امکانات و منابع موجود، تسهیل ورود همشهریان به طور مستقیم به محل تولید و خرید محصولات مورد نظر خود است.

به گفته وی، در این پروژه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که همشهریان علاوه بر خرید محصولات، بتوانند از فضای سبز موجود در جهت افزایش نشاط، طراوت و شادابی هم بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول در همین ارتباط به پروژه دیگری در زمینه ساخت گلخانه ۵۰ هکتاری متمرکز در اراضی کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی اشاره و خاطرنشان کرد: مراحل کلنگ‌زنی این پروژه زمستان سال ۱۳۹۷ انجام شد و ساخت این پروژه در دو فاز ۲۰ هکتاری و ۳۰ هکتاری در حال انجام بوده که پیش‌بینی می‌شود فاز نخست آن (۲۰ هکتاری) تا پایان سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.