مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: سهمیه مشاغل خانگی استان در طرح ملی الگوی نوین مشاغل خانگی به نزدیک ۶ هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است.

افزایش ۶ هزار نفری سهمیه مشاغل خانگی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر جواد سخدری با بیان این مطلب اظهار کرد: در طی یک سال گذشته در استان خراسان رضوی برای ۴ هزار نفر در طرح مشاغل خانگی استان اشتغال با درآمد پایدار ایجاد شد که این میزان در سال جاری با احتساب اشتغال زنان سرپرست خانوار به ۶ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: به این دلیل که معمولا در کسب و کارهای خانگی افراد دارای ضعف­‌های مهارتی و ارتباطی هستند، نیاز به شبکه‌سازی داریم و برای ایجاد این شبکه نیاز است که یک‌سری از سازمان­‌های متولی و مؤثر ورود پیدا کنند تا به عنوان نهادی رابط، اکوسیستم­‌های کسب و کار را به یکدیگر متصل کنند. در طرح الگوی نوین مشاغل خانگی، جهاددانشگاهی با کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این نهاد را شکل داده است.

سخدری با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص ثبت کسب و کار در استان در طی سال‌های ۹۰ و ۹۴، تصریح کرد: بر اساس این تحقیقات، ثبت کسب و کار در استان خراسان رضوی در طی سال‌های مذکور، در حدود ۵۶ روز زمان می‌برده است. اولین مانع کسب و کار در استان نظام تامین مالی بوده و نظام مالیاتی، عدم وجود نیروی کار ماهر، عدم دسترسی به زمین و ... از دیگر موانع توسعه کسب و کار در استان بود.

مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه اکوسیستم کسب و کار دارای ابعادی است، عنوان کرد: اولین بعد اکوسیستم کسب و کار بومی بودن آن بوده، و این بدین معنا است که باید فرصت‌ها را شناسایی کرد تا منابع به سمت آن سوق داده شود. با کسب اطلاعات دقیق از بازار محصول و یا خدمت و مشاوره با افراد متخصص در این حوزه می­‌توان از هدر رفتن منابع جلوگیری نمود.

وی خاطرنشان کرد: نظام توسعه مشاوره‌ای نداریم که مبنی بر اطلاعات دقیق و روزآمد بتواند فرصت‌ها را شناسایی کند. داشتن دانش مهارتی از ابعاد دیگر اکوسیستم کسب و کار است. به علت نبود دانش مهارتی در کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای خانگی و عدم فرهنگ مشارکت در کارهای تیمی، اکوسیستم کسب و کار در این زمینه دارای نواقصی است.

سخدری با تاکید بر ضرورت تغییر محیط کسب و کار، گفت: با توجه به تغییرات محیطی به ویژه در نظام توسعه دانش و فناوری، نیاز است تا محیط کسب و کار نیز تغییر یابد. عدم تغییر در محیط کسب و کار در کشور باعث شده تا نتوانیم کالایی را با مزیت رقابتی بالا تولید کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.