همدان- رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی گفت: با اجرای طرح خوشه‌بندی تعداد کد رشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی از ۱۲ هزار به پنج هزار و ۵۰۰ رشته کاهش یافت.

   کاهش کد رشته‌های دانشگاه جامع علمی‌کاربردی از ۱۲ هزار به ۵ هزار

به گزارش قدس آنلاین محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی صبح پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از دانشگاه جامع علمی کاربردی همدان بیان کرد: با توجه به گسترش روزافزون و بی‌رویه مراکز دانشگاه جامع علمی کاربرد توسعه کیفی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی این دانشگاه تثبیت جایگاه بود افزود: پیش از پرداختن به توسعه کیفی باید زیر ساخت ها تکمیل شود و در تمامی استان های کشور ساختمان دانشگاه آماده شدند در حالیکه پیشتر وضعیت خوبی نداشتند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: توقع ما با توجه به امکانات، زیر ساخت ها و سامانه، از مراکز علمی کاربردی مناسب نبود و نیازمند اجرای زیر ساخت ها برای رسیدن به این مرحله بودیم.

امید اظهار داشت: به علت ساختار پیچیده دانشگاه جامع علمی کاربردی و ذی‌نفعانی که وجود دارد، اجرای هر یک از  طرح های توسعه کیفی پرتنش بود.

وی با بیان اینکه با وجود یک هزار و ۷۰ دانشگاه جامع اما هیچ یک دارای میثاق نامه و اساسنامه نبودند افزود: این مسائل گرفتاری ایجاد کرده و در طرح دعوا در محاکم قضایی نیز ما محکوم می‌شدیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: هم اینک بیش از ۹۰ درصد مراکز غیردولتی این دانشگاه دارای اساسنامه تثبیت شده هستند و ما می دانیم که از مراکز چه می خواهیم.

امید گفت: اولویت دوم این مرکز ماموریت گرایی است ، در این راستا تعداد کد رشته محل ها که در کشور در حال افزایش است از ۱۲ هزار به پنج هزار و ۵۰۰ کاهش یافت و با اجرای طرح خوشه بندی وضعیت مشخص است.

وی ادامه داد: هم اینک تکلیف مراکز دانشگاه علمی کاربردی بر اساس تخصص و محیط کاری مشخص است در حالیکه پیشتر ماموریت هر مرکز موضع تنش بود به گونه ای که مرکز فرهنگ و هنر، رشته صنعتی ارایه می کرد و در کار هم مداخله می کردند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: برخی از مراکز علمی کاربردی زیان ده موجب نزول کیفیت فعالیت این مراکز شده بود که با اجرای طرح آمایش مقرر شد تنها در مناطق مورد نیاز این قبیل دانشگاه ها دایر شود.

 امید گفت: مسئولان استانی از این پس به متولیان دانشگاه علمی کاربردی می گویند که چه رشته ای نیاز دارند و بر اساس نیاز آن استان مطالعه، نیاز سنجی و رشته دایر می شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد آموزش ها مهارتی باشد که برای تحقق این خواسته نمی شود انتطار داشت هزینه ۱۰۰ درصد آن از سوی مردم پرداخت شود.

امید اضافه کرد: دانش آموزی که هنرستان درس می خواند برای یک دوره علمی کاربردی باید ۵۰ میلیون ریال بپردازد بنابراین از نمایندگان مجلس درخواست می شود برای کاهش این هزینه اعتباری اختصاص دهند.

وی گفت: در قالب آموزش پودمانی طی قرادادی با ستاد کل نیروهای مسلح، درصدد زیر پوشش بردن ۳۰۰ هزار سرباز هستیم.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.