وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: گردشگری اقتصاد نوظهوری در کشور است و آینده این صنعت در ایران بسیار روشن است و در طی چند سال آینده به اقتصاد اول یا دوم کشور خواهد رسید.

صنعت گردشگری به اقتصاد اول یا دوم کشور تبدیل خواهد شد/ برند ملی گردشگری در دهه فجر رونمایی خواهد شد

به گزارش قدس آنلاین، همایش سرمایه گذاری گردشگری منطقه شرق کشور ،استان های  سمنان، سیستان و بلوچستان،کرمان،خراسان جنوبی،خراسان شمالی و خراسان رضوی با حضور مونسان ،وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ،تعدادی از  استانداران منطقه شرق کشور ،نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، اعضائ فراکسیون گردشگری مجلس،مسئولانی از اکو و میهمانانی از کشورهای خارجی و فعالان حوزه گردشگری  داخلی در مشهد مقدس برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی  وگردشگری استان خراسان رضوی در ابتدای این همایش گفت: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری تضمین شده است .

ابوالفضل مکرمی در ادامه افزود:سرمایه گذاری در حوزه گردشگری صنایع دستی محدودیتی ندارد و هرچه در این زمینه توجه بیشتری صورت بگیرد مواردی نظیر رونق اشتغال،افزایش مهاجرت معکوس و توسعه متوازن همه مناطق صورت خواهد گرفت.

اربابی، رئیس شورای سیاست گذاری این همایش نیز در سخنانی گفت: در حوزه سرمایه گذاری تاسیسات گردشگری در سال های اخیر و بویژه در زمان حضور وزیر گردشگری گام های خوبی برداشته شده است.

وی تصریح کرد: نگاه حمایتی وزیر گردشگری بر تسهیل در صدور مجوز ها با تاکید بر شفافیت سازی است که در این راستا صدور موافقت های اصولی از ۱۶ ماه به ۱ ماه رسیده است و حتی در برخی استان ها از جمله خراسان رضوی این موضوع به کمتر از ۴۸ ساعت رسیده است. همچنین تنوع در حوزه گردشگری،انعقاد تفاهنامه با دستگاه های مختلف،پرداخت تسهیلات مختلف در حوزه گردشگری ،معافیت های گمرکی در حوزه واردات زیرساخت های گردشگری،پرداخت ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات  کم بهره برای زیر ساخت های گردشگری از جمله موارد دیگری است که در زمان حضور جناب مونسان رخ داده است که بی نظیر می باشد.

اربابی افزود: تا اردیبهشت ماه آینده همایش های گردشگری  مناطق غرب،شمال و جنوب نیز برگزار خواهدشد، از طرفی در همایش امروز ،بسته های گردشگری در همه زمینه ها فراهم شده است و سهم دولت و بخش خصوصی در سرمایه گذاری این بسته های گردشگری نیز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد تعطیلی  روز پنج شنبه کمک زیادی به رونق گردشگری خواهد کرد، تصریح کرد: بخش خصوصی با سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه تامین زیر ساخت های گردشگری که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی در حدود ۵۰ درصد می باشند فعال می باشد.

میرزاده ،سخنگوی فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش اظهار کرد: مجلس دهم در حوزه گردشگری سنگ تمام گذاشته است .

وی تصریح کرد: تشکیل وزارت گردشگری برگرفته از تعامل خوب بین مجلس و سازمان میراث فرهنگی بود که این موضوع تشکیل وزارتخانه گردشگری نوید بخش اتفاقات خوب در این حوزه برای آینده خواهدبود.

میرزاده با اشاره به اینکه تشکیل کمیسیون گردشگری در دستور کار مجلس قرار دارد، ادامه داد: تعطیلی پنج شنبه ها علاوه بر رونق در حوزه گردشگری،کمک به نهاد خانواده خواهد کرد و همچنین این تعطیلی در راستای هماهنگی شهرستان ها با پایتخت کشورصورت گرفته است.

وی افزود: بوروکراسی اداری و موازی کاری در مسیر فعالیت های گردشگری و هتل داری وجود دارد و نباید آن را انکار کرد. از طرفی مجلس صرفا در حوزه قانون گذاری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین در حوزه گردشگری آماده هر گونه پاسخگویی است و با تمام توان هر گونه اقدامی را در این زمینه انجام خواهد داد و از کسانی که در راه گردشگری مانع تراشی می کنند تقاضا داریم که این موانع را برطرف کنند و به اصلاح اگر خیر و کمک آنها به بخش گردشگری نمی رسد حداقل سنگ اندازی نکنند.

علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: تمام قوانین مزاحم کسب  و کار کشور علی رغم شناسایی ، اما در کارتابل ۲۹۰ نماینده مجلس فرستاده شد و بایگانی آن تنها اقدام مجلس در این زمینه بود.

وی افزود:خراسان رضوی و مشهد الرضا از ظرفیت های مختلف و متنوعی در حوزه گردشگری برخوردار است و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است که انتظار می رود سرمایه گذاران در این زمینه استقبال خوبی داشته باشند.

رزم حسینی ادامه داد: در استان فضای همدلی برای سرمایه گذاری ایجاد شده است و شاید تنها استانی باشد که مسئول قضایی استان از قراردهای سرمایه گذاری حمایت کند و آنها را امضا می کند. از طرفی انتظار می رود مجلس شورای اسلامی قوانین مزاحم در مسیر سرمایه گذاری را برطرف کند تا در ادامه فعالیت این دولت اقدامات مناسبی در حوزه کسب و کار صورت بگیرد.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری سخنران بعدی این همایش بود که در ابتدای سخنانش گفت: وضعیت گردشگری جهانی به عنوان یک صنعت درآمد زا از رونق خوبی برخوردار است. از این رو کشورهای مختلف مسیر گردشگری را به عنوان یک مسیر راحت برای رونق اقتصادی در نظر گرفته اند .

وی تصریح کرد: از زمانی که فناوری در دنیا رونق گرفته است نقش نیروی انسانی در موارد مختلف کاهش پیدا کرده و بحران اشتعال را ایجاد کرده است.اما به زعم کارشناسان  صنعت گردشگری دارای ویژگی هایی است که هر اندازه که فناوری پیشرفت کند بازهم سهم اشتغال نیروی انسانی در این صنعت پایدار و حتی رو به رشد است.

مونسان افزود: بخش گردشگری چالش های صنایع دیگر همچون ایجاد آلودگی و عدم پایدار بودن را ندارد، از این رو همه دولت ها به آن توجه ویژه ای دارند . از طرفی شهرهای مختلفی وجود دارند که صنایع گوناگونی در حاشیه انهاشکل گرفته است در حالی که موجب ابادانی و توسعه انها را فراهم نکرده است . اما در مقابل ،هرشهری که دارای مولفه گردشگری بوده است حضور گردشگری در ان منطقه  باعث ایجاد توسعه پایدار در ان شهر و منطقه شده است.

وزیر گردشگری ادامه داد: از طرفی در زمینه گردشگری  با اندکی سرمایه می توان اشتغال ایجاد کرد و به واسطه آمار جهانی از هر ده شغل یک شغل مربوط به گردشگری است. همچنین تنوع در حوزه سرمایه گذاری گردشگری باعث شده است روند رو به رشدی در این زمینه در کشور شکل بگیرد زیرا با  سرمایه گذاری گردشگری  توزیع عادلانه ثروت رخ خواهد داد.

مونسان با بیان اینکه جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر و حتی افزایش مهاجرت معکوس از جمله مزایای دیگری رونق گرفتن سرمایه گذاری گردشگری است، افزود: گردشگری علاوه بر قابلیت های اقتصادی در زمینه های دیگر همچون دیپلماسی فرهنگی نیز تاثیرگذار است به طوری که هر گردشگر خارجی پس از برگشت به وطن خود، نماینده کشورما  در انتقال فرهنگ مهمان نوازی و معرفی جاذبه های گردشگری ایران خواهد بود و در شرایطی که نظام استکبار تبلیغات زیادی علیه ایران انجام می دهد، گردشگری نقش مهمی در معرفی ایران و جاذبه های فرهنگی و اقتصادی آن خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه گردشگری رتبه سوم درآمدهای اقتصادی را در جهان دارا است، افزود: از ابتدای سال تا کنون ۴.۹ میلیون گردشگر خارجی به کشور سفر کرده است که اگر همین روند ادامه پیدا کند آمار امسال چشمگیر خواهد بود زیرا سال قبل بالغ بر ۷ میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کردند.

مونسان تصریح کرد: طبق آمارهای جهانی ایران دررتبه دوم سرعت جذب  گردشگری است و  این موارد در حالی رخ می دهد که تهدید و تحریم های زیادی از سوی دشمنان علیه گردشگری ایران صورت گرفته است . با صراحت اعلام می کنم که آینده صنعت گردشگری کشور بسیار روشن است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ موزه فعال در کشور وجود دارد،ادامه داد: همچنین علی رغم  شرایط سخت اقتصادی که در کشور حکم فرما است اما افزایش روز افزون گردشگری داخلی وجود دارد. از طرفی بناداریم  در کنار گردشگری فرهنگی و  تاریخی ، گردشگری درمانی ،طبیعت گردی و موارد دیگر  را نیز رشد و توسعه دهیم و برای  توزیع عادلانه گردشگری در کشور ترم ها و لاین های گردشگری از جمله بوم گردی تعریف شده است که در حال حاضر  ۱۸۰۰ واحد بوم گردی در کشور مشغول فعالیت هستند.

مونسان افزود: همچنین برند شهر گردشگر تعریف شده است و مولفه های مختلفی برای این موضوع سیاست گذاری شده است که مشارکت فراگیر مردم و شهرداری ها در راستای اجرایی کردن این طرح تاثیر گذار خواهد بود و در راستای برند شهر گردشگر همه شهرهای بزرگ رتبه بندی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه بخش شرق کشوردارای  استان های بی نظیر در حوزه ظرفیت های گردشگری است، تصریح کرد: سند توسعه گردشگری نیز مهیا شده است و در کمیسیون های مختلف دولت در حال بررسی است و به زودی برند ملی گردشگری کشور نیز در دهه فجر رونمایی خواهد شد.

مونسان با بیان اینکه  گردشگری اقتصاد نوظهوری در کشور است و در آینده نزدیک به اقتصاد اول یا دوم خواهد رسید، اظهار کرد: ۲۴۵۱ پروژه گردشگری در کشور وجود دارد که دولت در انها دخالتی ندارد و صرفا هدایت و پشتیبانی از آنها را انجام می دهد.همچنین صدور ۲۴۰۰موافقت اصولی در این دولت در حوزه گردشگری نشان از توجه دولت به این حوزه را دارد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس حمایت خوبی از حوزه گردشگری دارند،خاطر نشان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی با نرخ ۴ درصد به حوزه گردشگری  تخصیص داده شد که به فعالان سرمایه گذاری  در این حوزه پرداخت خواهد شد. همچنین در راستای کاهش بوروکراسی اداری ،کسب موافقت دستگاه و سازمان ها برای صدور مجوز در حوزه های مختلف گردشگری  از ۲۸  دستگاه به ۱۱ دستگاه کاهش یافته است . سرمایه گذاران توجه داشته باشند که بخش گردشگری آینده خوبی دارد و سود خوبی نیز نصیب سرمایه گذاران خواهد کرد.

در ادامه این همایش از آلبوم فرصت های سرمایه گذاری گردشگری خراسان رضوی و تمبر مخصوص همایش سرمایه گذاری گردشگری شرق کشور رو نمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.