شیراز- تجمع کارگران قند فسا در مقابل فرمانداری ازجمله اعتراضات و تجمعات مسالمت‌آمیزی است که خبر آن تکراری و سوژه اش بوی کهنگی می‌دهد.

کام کارگران قند فسا شیرین نشد/ در واگذاری بخش خصوص باید تجدیدنظر شود

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر به تقویم اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا در شیراز از ابتدای سال جاری تاکنون نگاهی بیندازیم این کارگران برای مطالبه حق‌وحقوق خود به ترتیب در فروردین‌ماه، تیرماه ، مردادماه و حال نیز در نیمه مهرماه سال جاری باری دیگر با تجمع در مقابل فرمانداری طالب حقوق نگرفته خود شدند.

بسیاری از کارگران قند فسا با حضور در مقابل فرمانداری با بیان اینکه افزون بر 5 ماه است حقوق و مطالبات بیمه‌ای خود را دریافت نکردند به خبرنگاران گفتند: برای ادامه زندگی و معیشت خانواده خود در مضیقه بوده و مشکلات زیادی را پیش رودارند.

این کارگران ادعا کردند که این کارخانه بعد از خصوصی‌سازی روند رو به کاهشی را در بازار  و هم‌چنین درآمد تجربه کرده است و هرروز وضعیت آن بیش از گذشته خراب می‌شود.

آنچه گذشت

کارخانه قند فسا در سال ۱۳۳۳ تأسیس و در سال ۱۳۳۵ مورد بهره‌برداری قرارگرفت، تولیدات اصلی کارخانه قند فسا در اوزان و بسته‌بندی‌های متنوع بوده و ظرفیت تولیدی آن ۸۰۰ تن چغندر است.

اما در سال ۹۲ این کارخانه متوقف شد و حدود ۱۵۰ کارگر بیکار شدند با تعطیلی این کارخانه تصمیم گرفته شد آن را به بخش خصوصی واگذار کنند در سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد.

 هنوز چند ماهی از فعالیت مجدد این کارخانه نگذشته بود که به خاطر عدم مواد اولیه چغندر و شکر سرخ این کارخانه در سال ۹۷ متوقف شد و کارگران بدون دریافت حقوق معوق بیکار شدند.

کارخانه قند فسا روزانه حدود ۷۰ تا ۹۰ تن شکر تولید می‌کرد باوجود تحریم‌ها این کارخانه شکر خام نتوانست وارد کند همچنین کشت چغندر با عیار بالا به دلیل کم‌آبی سالی دو بار بیشتر کشت نمی‌شد مسئولین وقت کارخانه هم زیر بار راه‌اندازی قسمت چغندری نرفتند و این امر موجب بیکار شدن کارگران شد.

چه باید کرد؟

بنا بر گفته یکی از کارگران این کارخانه جدیداً زمزمه‌هایی مبنی بر فروش بخشی از دستگاه‌های این کارخانه به گوش می‌رسد که برای کارگران بسیار ناامیدکننده است و امنیت شغلی آن‌ها را به زیر سؤال می‌برد.

 در این راستا عضو شورای عالی اشتغال و رئیس هیئت‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی معتقد است: تعطیلی کارخانه قند فسا موضوع جدی برای کارگران این کارخانه است.

مهرزاد مویدی می‌افزاید: این کارخانه یا باید از مدیران فعلی گرفته شود و تحت حمایت تحویل داده شود که بحث نظارت برای آن وجود داشته باشد یا مدیران این کارخانه با توجه به شرایط کارخانه تعهد درستی دهند.

وی یادآور می‌شود: اینکه در جلسه مدیران کارخانه صحبتی کنند که خودشان هم می‌دانند عملیاتی نمی‌شود به‌نوعی وقت خریدن است.

وی تأکید می‌کند: من برای کارخانه قند فسا خطر جدی را احساس می‌کنم و بعید می‌دانم که این کارخانه با این سیاست غلط مدیران فعلی بتواند کار کند و انتظار این است که مسئولان تصمیم جدی بگیرند و اگر مدیران فعلی در توانشان نیست که نیست چاره جدی برای آن بیندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.