کرمانشاه- اربعین امسال باوجوداینکه تدابیر و برنامه‌ریزی لازم به‌منظور پذیرایی و ارائه خدمات به زائران را از ماه‌ها پیش در دستور مسئولان و مقامات ایرانی و طرف عراقی داشته است اما استقبال بی‌نظیر زائران و افزایش آمار شرکت‌کنندگان در این راه‌پیمایی عظیم بسیاری از مسئولان را غافلگیر کرد.

ترافیک عاشقی در قصر شیرین/مرز خسروی با محدویت تردد روبروست

قدس آنلاین-گروه استان ها: امسال چهار مرز خسروی در کرمانشاه؛ مرز مهران در استان ایلام و مرزهای چذابه و شلمچه در استان خوزستان پذیرای زائران اربعین حسینی است.

در این میان بازگشایی مرز خسروی امسال موجب شد تا قصر شیرین با ازدحام و جمعیت غیرقابل‌تصوری روبرو شود.

باوجوداینکه دستگاه‌های اجرایی زمینه اسکان افزون بر ۲۰ هزار را در موکب‌های برپاشده فراهم کردند اما ترافیک زائران در این شهرستان به‌گونه‌ای است که پس از تکمیل ظرفیت موکب‌ها بسیاری از زائران با برپایی چادرهای مسافرتی و یا استفاده از زیرانداز مجبور به سر کردن شب در پیاده راه‌ها و جوار موکب‌ها شدند.

ظرفیت پارکینگ‌های قصر شیرین نیز در حال اشباع است و این سیل جمعیت عاشقان و زائران امام حسین در قصر شیرین، اولین سالی است که خسروی برای این حماسه میلیونی بازگشایی‌شده و حضور مردم بسیار چشمگیر است. 

محدودیت تردد از مرز خسروی

فعالیت مرز خسروی طبق توافق صورت گرفته با کشور عراق از هفت صبح تا ۱۶ بعدازظهر اعلام‌شده و همین محدودیت باعث حضور شبانه زائران در قصر شیرین شده و بر ازدحام زائران در این شهر دامن می‌زند.

 مسئولان ستاد اربعین استان کرمانشاه برای مدیریت وضعیت موجود به‌ناچار محدودیت‌های ترافیکی در مسیر تردد زائران از اسلام‌آباد غرب به سمت مرز خسروی را اعلام کرده‌اند و در برخی از ساعات شبانه روزبه طور موقت نسبت به انسداد مسیرها اقدام می‌کنند.

طبق گفته استاندار کرمانشاه، زائرانی که مرز خسروی را برای تردد و عزیمت به عراق انتخاب می‌کنند با توجه به ظرفیت محدود تردد روزانه به مدت هفت ساعت، یک‌شب یا ۲ شب را باید در قصر شیرین بمانند و هرروز نیز از ساعت سه بعدازظهر مسیر قصر شیرین به مرز خسروی مسدود می‌شود.

ترافیک در محورهای مواصلاتی

گفتنی است  جاده‌های منتهی به مرز خسروی و شهرستان قصر شیرین نیز مملو از حضور زائرانی است که برای عزیمت به کربلا در تلاش‌اند خود را به نقطه صفر مرزی برسانند.

این سیل جمعیت عاشقان و زائران امام حسین در قصر شیرین، اولین سالی است که خسروی برای این حماسه میلیونی بازگشایی‌شده و حضور مردم بسیار چشمگیر استطبق گزارش‌های رسیده مسیر «پاتاق» در جاده کرمانشاه به قصر شیرین با ترافیک سنگینی مواجه است و پلیس نیز از زائران خواسته برای جلوگیری از ازدحام بیش‌ازحد به مرز خسروی مراجعه نکنند.

هرلحظه بر سیل جمعیت زائران در نقطه صفر مرزی خسروی افزوده می‌شود و از قصر شیرین به سمت مرز خسروی نیز شاهد حضور زائرانی هستیم که مسیر ۲۰ کیلومتری قصر شیرین تا مرز را منتظر اتوبوس‌ها نمانده و با پای پیاده در تلاش‌اند خود را به نقطه صفر مرزی برسانند.

موکب‌های برپاشده در قصر شیرین نیز از چند روز گذشته کار پذیرایی از زائران اربعین حسینی را بر عهده‌دارند و بااینکه تلاش خود را در راستای پذیرایی از زائران دوچندان کرده‌اند اما هم چنان با ازدحام بیش از مواجه هستند.

با توجه به نزدیکی مسیر خسروی تا کربلای معلا بیشترین زائران قصر شیرین را استان‌های شمالی و مرکزی کشور تشکیل می‌دهند و محدودیت ساعات تردد و پذیرش زائران از سوی کشور عراق باعث شده که شاهد ازدحام زائران در قصر شیرین و مرز خسروی باشیم.

کمبود اتوبوس

ازدحام و شلوغی مسیر همچنین به دلیل کمبود اتوبوس در آن‌سوی مرز برای انتقال زائران است که البته بنا بر گفته مسئولان اتوبوس‌های ایرانی برای کمک به اتوبوس‌ها و ناوگان حمل‌ونقل عراقی در منذریه اضافه‌شده است.

با نزدیک شده به مراسم اربعین هم چنان بر جمعیت اسکان‌یافته در مساجد، حسینیه‌ها و مراکز اسکان جمعیت هلال‌احمر، سپاه و دیگر نهادها افزوده می‌شود به‌طوری‌که باوجود اسکان  ۲۰ هزار تن از زائران در مراکز اقامتی اما برخی از زائران نیز خود با برپا کردن چادرهای مسافرتی و یا پهن کردن زیرانداز در کف خیابان‌ها اسکان یافتند.

مردم قصر شیرین نیز به‌طور خودجوش با برپا کردن ستادهای مردمی برای پذیرایی از زائران بسیج شده‌اند، باوجود جمعیت زیاد زائران تلاش مسئولان ستاد اربعین و موکب‌ها در خدمات‌رسانی و پذیرایی از زائران با آب و غذا قابل‌ستایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.