یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به حادثه رخ داده در خصوص نفت کش ایرانی گفت: این اقدام بسیار مشکوک است و می‌تواند عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونسیتی و جنگ‌طلبان آمریکایی که بعضاً رفتارشان با سیاسیون این کشور متفاوت است، را در برگیرد.

 حمله به نفتکش ایرانی بسیار مشکوک است/ از رژیم صهیونسیتی تا جنگ‌طلبان آمریکایی در مظان اتهام هستند

قدس آنلاین: حشمت الله فلاحت پیشه در واکنش به حادثه رخ داده در خصوص نفت‌کش ایرانی در آب‌های جده گفت: در شرایطی که دو کشور ایران و عربستان بر حسب نوع مواضع مقام‌های مختلف‌شان به طور مستقیم و یا تلویحی برای تنش زدایی مواضع‌شان را اعلام کردند انفجار نفت‌کش ایرانی کاملا مشکوک است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر فردای عمران خان به ایران برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض، ادامه داد: فردا قرار است عمران خان به کشور ما بیاید تا علاوه بر صحبت درباره مناسبات دوجانبه کشورش با ایران، درباره تنش‌زدایی میان دو کشور همسایه ایران و عربستان هم گفت‌وگویی انجام دهد.

وی تاکید کرد: این اقدام (حمله به نفتکش ایرانی در آب های عربستان) بسیار مشکوک است که می‌تواند عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونسیتی، جنگ‌طلبان آمریکایی که بعضاً رفتارشان با سیاسیون این کشور متفاوت است و یا طیف افراطی که در آشفته بازار سیاست و حکومت عربستان دارای قدرت و صاحب نقشی هستند داشته باشد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با بیان این که بازیگرانی در این اتفاق صاحب نقش هستند، عنوان کرد: معقتدم آن چیزی که مهم است جدایی دو مسیر در این اتفاق از یکدیگر است؛ نخست آن که جمهوری اسلامی ایران از مسیر شکایت حقوقی و یافتن عامل این حمله تروریستی دریایی اقدام کند.  

وی ادامه داد: مسیر دوم هم آن است که در فاز سیاسی این موضوع نه تنها مانعی برای تنش زدایی مشاهده نکنیم بلکه آن را به عنوان  یک عامل شتاب‌زا مشاهده کنیم.

وی یادآور شد: در گذشته هم اتفاقاتی باعث شد شیشه امنیت منطقه دچار ریزش شود، ایران، عربستان و همه کشورهای منطقه قطعا از بی‌امنیتی دچار مشکل خواهند شد. البته جمهوری اسلامی ایران از توان لازم برای حفاظت از نفتکش‌هایش بیش از عربستان برخوردار است و همان طور که می‌دانید فداکارانه دو سوم امنیت خلیج فارس و محیط دریای عمان مرتبط با خلیج فارس را حفظ کرده است و باید بگویم ما حاضر هستیم این امنیت را در اختیار همه کشورهای منطقه قرار دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مسئولان مربوطه باید در قبال حمله به نفتکش جمهوری اسلامی ایران پاسخگو باشند، گفت: در حال حاضر ایران کشوری است که رسماً مسئولیت امنیت نفتکش‌ها و کشتی‌های خودش را بر عهده گرفته است و باتوجه به این که در گذشته بارها چه در مقابل تهدیدهای تروریستی دریایی و چه راهزنی دریایی حضور به موقعی داشته‌ایم این اقدام برای ما قابل پیش‌بینی بود.  

وی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید پیگیر شود که چه سهل انگاری صورت گرفته که نفتکش ایرانی مورد حمله قرار گرفته است و برای پیشگیری از حوادث مشابه مسئولان مرتبط چه اقدامی خواهند کرد.  

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: ناوگان دریایی ما ماموریت‌های فراتر از خلیج فارس و دریای عمان در تنگه‌ها  و آب‌راه‌های حساس برای خودش تعریف کرده که بسیار هم موفق بوده است، باید گفت در میان همه ناوگان‌های دریایی که کشورها در شرایط ناامن دریایی یک دهه اخیر شکل داده‌اند هیچ ناوگانی به اندازه ناوگان دریایی ایران از شاخص رشد برخودار نبوده است.  

وی ادامه داد: این رشد در حوزه به کارگیری نیروها،  تجهیزات و گسترش ماموریت‌هاست بنابراین باید علاوه بر پیگیری‌های حقوقی و سیاسی به مجلس هم برای این اتفاق پاسخگو باشند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.