مسئول ستاد اربعین آستان قدس رضوی معتقد است: بازسازی صحن انقلاب اسلامی در مرز مهران و در مسیر زائران اربعین، اتفاقی نمادین است که نشان از ارائه خدمات، ذیل نام مقدس حضرت رضا(ع) است.

من الغریب الی الشهید

آرزو مستأجر حقیقی/

 مسئول ستاد اربعین آستان قدس رضوی معتقد است: بازسازی صحن انقلاب اسلامی در مرز مهران و در مسیر زائران اربعین، اتفاقی نمادین است که نشان از ارائه خدمات، ذیل نام مقدس حضرت رضا(ع) است.

محسن منصوری می‌گوید: تمامی خدمات ستاد اربعین آستان قدس رضوی با نام و نشان حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) و آستان قدسی آن امام رئوف ارائه می‌شود، عطر و حال و هوای ملکوتی آن بارگاه شریف در تمامی برنامه‌ها و خدمات نمایان است.

وی مجموعه خدمات آستان قدس رضوی به زائران اربعین را هم تشریح کرده است.

نقش آستان قدس رضوی در میزبانی از زائران حسینی و برگزاری هر چه باشکوه‌تر پیاده‌روی اربعین چیست؟

ستاد اربعین آستان قدس رضوی با توجه به سیاست‌ها و اهداف کلان و راهبردی خود، از جایگاه حمایتی و معنوی خود صیانت و مراقبت خواهد کرد. در حقیقت این ستاد، نه در جایگاه و مسئولیت دستگاه‌های اجرایی و حکومتی حاضر می‌شود و نه در اقدامات و برنامه‌های فعالان مردمی ورود می‌کند، بلکه ضمن حفظ جایگاه تکلیفی و حمایتی خود، با ساماندهی و هدایت فعالان مردمی، عمده قوای خود را در نقاط خلأ و به اصطلاح زمین‌مانده متمرکز خواهد کرد و در هر نقطه‌ای هم که ورود اجرایی و عملیاتی داشته، به علت ضعف و خلأ در آن نقطه بوده است. ارزیابی عملکرد، گزارش فعالیت‌ها و سرفصل‌های برنامه‌ای و سیاستی ستاد اربعین آستان قدس رضوی به روشنی این نگاه و سیاست را تأیید می‌کند.

ستاد اربعین آستان قدس رضوی چه خدماتی را به زائران اربعین ارائه می‌کند؟

این ستاد همچون سال‌های گذشته عملیات خدمت‌رسانی خود را در مرزهای ایران با ارائه خدماتی مانند طبخ و توزیع غذای گرم، اسکان، پذیرایی با میان‌وعده، خدمات فرهنگی و... در بنیاد کرامت رضوی انجام خواهد داد. ارائه این خدمات متنوع با همکاری سازمان‌ها و مراکز وابسته به آستان قدس رضوی مانند سازمان اقتصادی رضوی و شرکت‌های تولیدی این آستان مقدس، سازمان فرهنگی حرم مطهر رضوی، دفتر نمایندگی استان‌ها و... صورت می‌گیرد. همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران این ستاد را در ارائه هر چه بهتر خدمات و اجرای برنامه‌ها یاری می‌کنند.

میزبانی از زائران کربلا در چه بازه زمانی و در کدام مناطق مرزی ایران و عراق انجام می‌شود؟

زمان رسمی عملیات خدمت‌رسانی از ۱۶ مهر ۱۳۹۸ تا ۶ روز پس از اربعین حسینی یعنی جمعه سوم آبان سال جاری در دو مرز مهران و خسروی خواهد بود. البته اقدامات زیرساختی و آماده‌سازی برای راه‌اندازی و شروع خدمات از اول مهرماه آغاز شده و قرارگاه‌های ستاد اربعین این آستان مقدس در نقاط مأموریتی مستقر هستند.

با توجه به پیش‌بینی حضور بیش از ۲میلیون زائر در مرز مهران، راه‌اندازی آشپزخانه مرکزی با پخت بیش از ۱۵۰ هزار پرس غذا در هر روز، ارائه بسته‌های پذیرایی میان‌وعده با بیش از ۲میلیون بسته پذیرایی، اعزام مبلغان برای ارائه خدمات فرهنگی تبلیغی، بازسازی صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی در نقطه صفر مرزی، حضور خادمان آستان قدس رضوی برای بدرقه زائران، برنامه‌های خدماتی متعدد مانند نقل و انتقال سالمندان با صندلی چرخدار، حمل بار زائران، برگزاری مراسم‌های مذهبی، حمایت از فعالان موکب‌های مردمی حاضر در مرز مهران و خدمات سلامت پیش‌بینی شده است.

میزبانی از زائران در مرز خسروی با محوریت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در کرمانشاه صورت می‌گیرد. با توجه به بازگشایی مرز خسروی در اربعین امسال برای نخستین سال، خدمات فرهنگی و خدماتی شامل تغذیه و پذیرایی، اسکان، حضور تیم‌های سلامت و... ارائه می‌شود. به طور نمونه طبخ بیش از ۱۵هزار پرس غذای گرم در هر روز در آشپزخانه این مرز پیش‌بینی شده است.

علاوه بر این‌ها خدمت‌رسانی فرهنگی و خدماتی به زائران پاکستانی اربعین حسینی با اهدای بسته‌های غذایی و پذیرایی و ارائه خدمات فرهنگی و سلامت در مرز میرجاوه در جنوب شرق کشور انجام می‌شود. ارائه خدمات پذیرایی و فرهنگی در سایر مرزهای ورودی زائران خارجی (بازرگان، آستارا، دوغارون و...) نیز با محوریت و حمایت دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های مرزی صورت می‌گیرد.

خدمات فرهنگی و مذهبی ستاد اربعین آستان قدس رضوی شامل چه خدماتی می‌شود؟

از آنجا که تمامی خدمات ستاد اربعین آستان قدس رضوی با نام و نشان حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) و آستان قدسی آن امام رئوف ارائه می‌شود، عطر و حال و هوای ملکوتی آن بارگاه شریف در تمامی برنامه‌ها و خدمات نمایان است. به ویژه بازسازی صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی در نقطه صفر مرزی مهران که به صورتی نمادین زائران اربعین را در پناه خود گرفته است. خادمان افتخاری فعال در ستاد اربعین آستان قدس رضوی نیز با شعار «من الغریب الی الشهید» و پوشش یک‌شکل انجام وظیفه خواهند کرد.

معتقدیم تمامی خدمات این ستاد حتی پذیرایی و تغذیه زائران نیز یک اقدام فرهنگی و اثرگذار است. در مجموع ستاد اربعین آستان قدس رضوی، اجرای برنامه‌های تخصصی فرهنگی، ارائه خدمات فرهنگی تبلیغی اعم از برگزاری نمازهای جماعت، اهدای بسته‌های ویژه به کودکان و نوجوانان، برگزاری مراسم‌های مذهبی، اهدای بسته‌های تبرکی و... را در دستور کار دارد.

چه برنامه‌های دیگری در ایام اربعین حسینی امسال در دستور کار این ستاد قرار دارد؟

برنامه‌هایی مانند حمایت از موکب‌ها، تیم‌ها و گروه‌های پزشکی و سلامت برای امدادرسانی به زائران اربعین حسینی در داخل و خارج از کشور، طرح ویژه تکریم و قدردانی از بیش از ۷۰۰ موکب‌دار و میزبانان منازل عراقی در اربعین امسال برای سومین سال متوالی در پرتو پرچم منور آستان قدس رضوی و اهدای بسته‌ها و هدایای فاخر به آنان، راه‌اندازی و اعزام کاروان بین‌المللی از شخصیت‌ها و چهره‌های شاخص فرهنگی، هنری و اجتماعی از اروپا و آمریکا برای حضور در ایام اربعین حسینی برای بازتاب رسانه‌ای و جریان‌سازی میان‌فرهنگی ملت‌ها و همچنین جریان‌سازی فکری در حوزه اندیشه‌ای و نخبگانی اربعین با تولید برنامه‌های تلویزیونی، اعزام نخبگان، نشست‌های علمی، گفت‌وگوهای تخصصی و... پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.