معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت:سازمان نظام پزشکی ،مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد در راستای مدیریت ترافیک خیابان احمد آباد و مبنی بر اینکه اگر منزل مسکونی تبدیل به مطب شد، با اخذ مبلغی به عنوان جریمه از پزشکان، موضوع مدیریت شود تا در زمان مراجعه برای پروانه اطلاعات صحیح به شهرداری بدهند را در دیوان عدالت اداری ابطال کرد.

 دیوان عدالت اداری مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد را باطل کرد

به گزارش قدس آنلاین، ترافیک و نبود جای پارک خودروها، از جمله مشکلاتی است که شهروندان مشهدی و مسافران در هنگام مراجعه به مطب‌ها و مراکز پزشکی خیابان احمد آباد با آن آشنا هستند.

مصوبه شورای شهر برای کنترل ترافیک احمدآباد توسط نظام پزشکی باطل شد

خلیل الله کاظمی در باره این مسئله گفت: یکی ازمشکلاتی که در بحث ترافیک خیابان احمدآباد وجود دارد و آن را بغرنج کرده، قانونی است که بر اساس آن پزشکان می‌توانند در کاربری‌های مسکونی هم مطب ایجاد کنند.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: همین موضوع باعث شده زمانی که پزشکان، برای پروانه مراجعه می‌کنند درخواست پروانه مسکونی داشته باشند، ما هم بر اساس پروانه مسکونی به آنها پاسخ می‌دهیم و زمانی که آن ملک را تبدیل به مطب می‌کنند، مشکلاتی از قبیل جای پارک، ترافیک و نبود سرویس بهداشتی برای مراجعان پدید می‌آید.

وی به اقدام عملی شهرداری هم در این مورد اشاره و اظهار کرد: یک لایحه به شورای اسلامی شهر مشهد دادیم مبنی بر اینکه اگر منزل مسکونی تبدیل به مطب شد، با اخذ مبلغی به عنوان جریمه از پزشکان، موضوع را مدیریت کنیم تا در زمان مراجعه برای پروانه اطلاعات صحیح به شهرداری بدهند.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد از ناکامی این مصوبه خبر داد و گفت: بعد از تصویب این لایحه در شورای شهر مشهد، سازمان نظام پزشکی آن را در دیوان عدالت اداری ابطال کرد و الان همان روال بیمار وجود دارد، یعنی پزشکان از شهرداری پروانه مسکونی می‌گیرند اما تبدیل به مطب میکنند، ما هم می‌دانیم اما به لحاظ قانونی نمی‌توانیم کاری بکنیم.

کاظمی به هدف و محل مصرف این جریمه‌ها هم اشاره کرد و گفت: جریمه سنگینی که برای پزشکان متخلف در نظر گرفته بودیم به این دلیل بود که از طرفی اثر بازدارندگی داشته باشد و از سوی دیگر برای احداث پارکینگ و زیرساخت‌هایی از این قبیل هزینه شود تا مراجعان و مردم ان منطقه کمتر دچار زحمت شوند.

وی چاره این کار را در همکاری نظام پزشکی مشهد عنوان و تصریح کرد: نظام پزشکی باید یک محدودیتی برای صدور پروانه مطب در منطقه پرترافیک شهر مانند خیابان‌های عارف، پرستار و محتشمی در نظر بگیرد تا از گسترش بییشتر این مشکل جلوگیری شود.

پیشنهادات زیادی را برای حل معضل ترافیک خیابان احمدآباد ارائه کرده‌ایم

اما رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در این باره  گفت: سازمان نظام پزشکی و همکاران پزشک از اختصاص کانون‌هایی برای ایجاد مطب و ارایه خدمات پزشکی در جهت کاهش ترافیک در خیابان احمدآباد استقبال می‌کند، ما هم پیشنهادات زیادی را برای حل این معضل ارایه کرده‌ایم.

علی بیرجندی نژاد افزود: لازم است شهرداری شرایط لازم را برای این موضوع در نظر بگیرد، شهرک دانش و سلامت در تملک دانشگاه علوم پزشکی است و بعید می‌دانم این ملک را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند، در عین حال اگر شرایط واگذاری داشته باشد سازمان نظام پزشکی از آن استقبال می‌کند.

وی به تاثیر مراکز درمانی بزرگ و متعدد در محدوده خیابان احمدآباد بر ترافیک این منطقه هم اشاره و اظهار کرد:۲ مرکز از بزرگترین مراکز درمانی خراسان رضوی یعنی بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) در حوالی میدان تقی آباد و ابتدای خیابان احمدآباد قرار دارند و همین موضوع باعث می‌شود پزشکان به خاطر وابستگی به خدمات داخل این دو مرکز، اقبال بیشتری به این محدوده شهر داشته باشند.

بیرجندی نژاد ادامه داد: بیمارستان‌های ۱۷شهریور، مهر و پاستور هم در همان حوالی هستند که خود این موضوع هم مزید بر علت و باعث بروز مشکلاتی مانند ترافیک و نبود جای پارک برای خودروها می‌شود که مدیریت شهری باید برای آن هم چاره ای بیاندیشد.

حل معضل ترافیک احمدآباد نیاز به طرح کارشناسی دارد

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی   با تایید مشکل ترافیک در خیابان احمدآباد مشهد نیز گفت: زمانی که این قانون وضع شد و اجازه تاسیس مطب در ساختمان‌های با کاربری مسکونی به پزشکان داده شد، منازل معمولا یک یا دو طبقه و دارای حیاط بودند و به این شکل متراکم و آپارتمانی نبود، قاعدتا مشکلاتی از این قبیل هم ایجاد نمی‌کرد، الان این موضوع نیاز به وضع قوانین جدید دارد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید یک کار کارشناسی انجام دهد و با نیازسنجی دقیق آن را به مجلس ارایه کند، این لایحه می‌تواند در قالب ممنوعیت کار در کاربری مسکونی، ضرورت اخذ کاربری تجاری، تامین پارکینگ یا حتی جریمه ارایه شود.

وی به طرح‌های عقیم گذشته هم در این مورد اشاره و اظهار کرد: طرح‌های خیلی ناقصی از طرف نمایندگان و شورای عالی استانها در این زمینه قبلا به مجلس ارائه شده، اما به سرانجامی نرسید چرا که بدون مطالعات کارشناسی و ارایه مدل جایگزین و صرفا با هدف کسب درآمد برای شهرداری‌ها بود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه این طرح‌ها با هدف حل مشکل نبود،افزود: طبق آن طرح‌ها، پزشکان مجاز بودند در کاربری‌های مسکونی مطب ایجاد کنند و فقط باید جریمه‌شان را به شهرداری پرداخت می‌کردند!

وی خاطرنشان کرد: در نظر داشته باشید که اگر جریمه ای برای این موضوع در نظر گرفته شود، این جریمه نه از جیب پزشکان که به طور غیر مستقیم از جیب مردم پرداخت می‌شود، چرا که وقتی هزینه‌ای به یک صنف تحمیل شود آن را با افزایش بهای خدمات جبران می‌کند و باز هم در این بین مردم هستند که باید متحمل حق ویزیت‌های گران‌تر شوند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: این موضوع باید به یک ترتیبی حل شود که منجر به افزایش هزینه‌های مردم نشود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.