معاون کل دادگستری خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: شعب ویژه برای رسیدگی به جرایم انتخاباتی در کلیه حوزه‌های قضایی این استان تعیین و مشخص شده است.

تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، سید امیر مرتضوی معاون کل دادگستری خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در  اولین نشست ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی در قوچان با اشاره به اینکه انتخابات مهمترین مظهر جمهوریت نظام است، گفت: هیچ دولتی مانند جمهوری اسلامی ایران این حجم از مشارکت گسترده مردمی را نداشته است و به همین اعتبار می‌توان ایران اسلامی را سرآمد تمام دولت‌های جهان از حیث جمهوریت و اسلامیت و نمایش حضور باشکوه مردم در عرصه‌های انتخاباتی معرفی کرد.

او از تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی خبر داد و تصریح کرد: مقررات مربوط به انتخابات و تکالیف مدیران قضایی در این خصوص از جمله اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی به حوزه‌های قضایی استان تعیین و مشخص شود که البته تنها این شعب ویژه مختص انتخابات نمی‌باشد.

معاون کل دادگستری خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به اینکه مجریان و ناظران انتخابات توسط مردم رصد می‌شوند، گفت: شعبه ویژه انتخابات در دادگستری و دادستان برای بررسی محل انتخاباتی راه اندازی می‌شود.

مرتضوی افزود: آنچه در بخشنامه رئیس قوه قضائیه تاکید شده مقدم بودن تدابیر پیشگیرانه است و دادگستری‌ها مکلف هستند اهتمام ویژه‌ای بر پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی داشته باشند.
او با اشاره به اینکه بخشنامه در بخش وظایف ستادها دو محور مهم دارد، تصریح کرد: یکی ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، ارشاد و راهبری ستادهای استانی و شهرستانی و نظارت بر آن‌ها؛ انعکاس فوری و شرح وقایع و جرایم مهم؛ توجیه، ارشاد و انذار تشکل‌ها، احزاب، گروه‌ها، ستادهای تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی و اطلاع رسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازات‌های قانونی از طریق رسانه‌های جمعی با هدف ارتقاء آگاهی‌های عمومی، کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی است.

برخورد قاطع دستگاه قضا با تخلفات انتخاباتی در قوچان

حجت الاسلام آذری رییس دادگستری قوچان در این نشست نیز گفت: دستگاه قضایی با متخلفان رفتارهای محرمانه انتخاباتی به شدت برخورد می‌کند و جرائم مربوط به انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری می‌شود.

او تصریح کرد: باتوجه به شرایط خاص کشور و فشارهای دشمن، اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات بر کسی پوشیده نیست و همه موظف هستند مقدمات حضور حداکثری مردم در انتخابات را با کمترین حاشیه رقم بزنند.

رییس دادگستری قوچان  با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم می‌تواند بسیاری از مشکلات انتخاباتی را برطرف کند، گفت: وظیفه ما جلب اعتماد عمومی مردم است و همه دستگاه‌ها و دست اندرکاران انتخابات برای جلب اعتماد عمومی تلاش کنند و قطعا امسال انتخابات سالم‌تر و آرام تری برگزار خواهد داشت.

حجت الاسلام آذری ادامه داد: ما اجازه نخواهیم داد که از اموال دولتی علیه یا به نفع کاندیدی استفاده شود و در صورت مشاهده قطعا با متخلفان برخورد خواهد شد.

ولیدخت دادستان قوچان نیز در این نشست گفت: در رابطه با انتخاباتی که امسال پیش رو داریم ، اولاً هم و غم همه دستگاه‌ها باید در جهت حضور حداکثری مردم باشد و همه باید زمینه‌ای فراهم کنیم که روابط خوب و آزاد در چهارچوب مقررات فراهم شود و مردم هم بتوانند قدرت انتخاب داشته باشند و بدانند مسؤولان، مجریان و ناظران امین مردم بوده و رأی مردم محفوظ است.

او با اشاره به اینکه بحث تقدم پیشگیری بحث بعدی است که در انتخابات به شکل پررنگ‌تری مطرح است، تصریح کرد: بر اساس وظیفه‌ای که قانون‌گذار به عهده قوه قضائیه گذاشته است، قوه قضائیه باید اقدامات مناسب پیش‌گیرنده را با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام دهد، این جلسه نیز به همین منظور تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه اصل حاکمیت قانون در فرآیند برگزاری انتخابات مورد تاکید دستگاه قضایی است، تصریح کرد: با جرائم انتخاباتی به صورت سریع، قاطع و قانونمند برخورد خواهیم کرد؛ زیرا سلامت و امنیت انتخابات در گرو تدبیر صحیح و برخورد قضایی با جرائم انتخاباتی و اطلاع رسانی عمومی در این زمینه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.