مشکلات نان در اهواز به چند مورد ختم نمی شود و تعداد نانوایی های غیر مجاز در این شهر زیاد است. متاسفانه تا کنون هیچ ارگانی نتوانسته به این مشکل سر و سامان بدهد.

تنور نانوایی های غیر مجاز در اهواز گرم است/مردم خواهان افزایش کیفیت هستند

قدس آنلاین-گروه استانها/طیبه قاسمی: کافی است بر حسب ضرورت در تهیه قوت غالب روزمره گذرتان به یکی از نانوایی های اهواز بیافتد، اگر مهمان باشید مسلما ازاندازه و شکل نانهای شهر تعجب می کنید، با اینکه گفته می شود یکی از بهترین کیفیت های گندم را استان خوزستان دارد متاسفانه آنچه از آن کیفیت روی سفره ها قرار می گیرد نان هایی است که در مقایسه از نظر اندازه کوچکند، رنگ خوبی ندارند از طمع شامه نواز نیز خبری نیست، این نان اگر کمی بیات هم شود آنقدر سفت می شود که جویدنش حتی برای جوانان نیز سخت است.

چوبی که لای چرخ نانوایی ها نمی رود
مشکلات نان در اهواز به همین چند قلم ختم نمی شود تعداد نانوایی های غیر مجاز در این شهر زیاد است و متاسفانه تا کنون هیچ ارگانی نتوانسته چوب لای چرخشان آن ها بگذارد، و از آنجا که مجوزی در کار نیست به شیوه دلخواه نیز کار می کنند، یکی دیگر از معضلات این قوت لایموت استفاده از مواد غیر مجاز و آب های تصفیه نشده برای پخت آن است.

دهقان رییس اتحادیه صنف نانوایان اهواز در مصاحبه ای با خبرنگار قدس، نمونه نانوایی های غیر مجاز را معضلی چون غده سرطانی می داند که در تمام شهر گسترش پیدا کرده و برخورد قاطع و صریح با آنها وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه این نانوایی ها از انواع و اقسام مواد غیر مجاز شیمیایی استفاده می کنند، تاکید می کند: مردم چه می دانند چه موادی با خوردن قرص نان به خوردشان می رود، جوهر قند مواد سرطانی دارد، جوش شیرین فقر آهن می آورد آرد ستاره به دستگاه گوارش چسبیده قند خون را بالامی برد و خاصیت غذایی ندارند.

او ادامه می دهند: بسیاری از کارگران این نانوایی ها در محیط های کاملا غیر بهداشتی و فاقد استراحتگاه کارگران کار می‌کنند، مغازه هایی که حتی سرویس بهداشتی ندارند از طرفی ناسالم بودن آب آشامیدنی در خوزستان با داشتن املاح بسیار کاملا روشن است اما همین نانوایی ها از این آب بدون تصفیه برای پخت نان استفاده می کنند  که باعث به خطر افتادن سلامت مردم می شود و باید همت دسته جمعی برای جمع آوری آن ها صورت گیرد.


 رییس اتحادیه صنف نانوایان اهواز درباره اندازه ی استاندارد نان ها نیز توضیح می دهد: این واحدها غیرمجاز باید با ۲۵۰ تا ۳۰۰ واحد رقابت کنند بنابراین خمیر پخت (چانه های خود) را کوچک می کنند تا مردم متوجه نشوند و تعداد نان همان تعداد باشد این در شرایطی است که نانوایی ها کارت بهداشتی دارند که شش ماه یکبار باید تمدید شود.

 دهقان ادامه می دهد: مورد دیگر این است که حتی اگر به دلیل نداشتن مجوز پلمب شوند بعد از پلمپ جلوی ماموران اماکن پلمپ ها را می شکنند و به این که شش ماه زندانی دارد نیز توجه نمی کنند بعد ازفک پلمپ و معرفی به دادگاه با یک پرونده یا پروانه کسب و فیش حقوقی آزاد می‌شوند که بازدارنده نیست. 

اعطای مجوز به نانوایی های فاقد استاندارد، بلای جان اهواز

بهرام جباری رئیس اداره بازرسی سازمان صنعت معدن نیز در گفتگو با خبرنگار قدس، با اشاره به این‌که جرایم وضع شده برای واحدهای غیر مجاز بازدارنده نبوده اظهار می کند: مشکلی که کار را پیچیده تر کرده نوع دادن مجوزهاست، به طور مثال ۷۰ متر زیر بنا در یکی از مناطق بالای شهر یاحتی متوسط ارزش ملک آنقدر زیاد است که کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست.

او ادامه می دهد: بسته بودن سایت درخواست مجوزو شرایط آن قابل اجرا برای بسیاری از دارندگان این واحدها نیست، در هرحال به محض دریافت تخلف و به صورت متوالی بازرسی از مراکز دولتی و خصوصی شاکی دارند انجام شده و تخلف های آنها پرونده می شود.

جباریان توضیح می دهد: در زمینه تخلفات ۱۳۸ پرونده برای تعزیرات ارسال کرده‌ایم که ۸۴ میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال ارزش ریالی پرونده ها بوده است، ۲۸۵ مورد تخلف نیز کشف شده که موضوع های گسترده در بحث نان، آرد سبوس دارند و به تعزیرات فرستاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه در جلسه ای که اواخر سال با حضور استاندار تشکیل شد پیشنهاد کسر سهمیه دادیم، می افزاید: راهکار این است که واحد متخلف کسر سهمیه شود و در صورت استمرار حتی قطع سهمیه آرد را داشته باشد.

 این مقام مسئول سپس درباره نحوه خرید و فروش غیر مجاز آرد عنوان می کند: شرکت غله کارخانه هایی دارد که فروش آزاد نیز دارند اما بسیاری از واحدها آرد را از کنار خیابان و کنار دکه ها در سه راه خرمشهر تهیه می کنند، معمولاً دارندگان ماشین های توزیع آرد نانوایی از کسانی هستند که در این قضیه نقش بسزایی دارند، کسی سهمیه اش را می فروشد و آنها جابجایی اش را انجام می دهند. پروسه رسیدگی به این موارد طولانی است.

او با ذکر این مهم که بازرسان ما در سال‌های گذشته در این مورد کلی درگیری داشته اند بیان می کند: بیشتر از پلمپ این مراکز جرایم برای آنها باید بازدارنده باشد، قیمت مصوب و وزن مصوب برای ما ابلاغ می شود اما باز هم می‌گویم جرایم باید بازدارنده باشد.

جباریان اظهار می کند: در زمان پلمپ نانوایی ها حتی بازرسان ما درگیری داشتند، تهدید شده و برخورد فیزیکی هم صورت گرفته است گاهی مردم به جای اینکه از بازرسان ما پشتیبانی کنند از واحد صنفی متخلف جانبداری می کنند بازرسانی که با این شرایط آب و هوایی و حقوق ناچیز پیگیر موضوع خاص عمومی هستند که به قوت غالب مردم نیز ربط دارد.

وی در پایان مدعی شد: ۶ ماه گذشته ۲ هزار و ۴۹۷ واحد بازرسی شده، ۱۳۸ پرونده تشکیل و ۲۸۵ نوع تخلف کشف شده است که شامل پرونده هایی که تخلف های همزمان نیز داشتند می‌شود. ۳۳۲ گشت مشترک با سایر دستگاه‌ها نیز داشته ایم.

فک پلمپ های غیر قانونی

عبدالرحمان ناصریان معاونت بازرگانی توسعه تجارت سازمان صمت نیز توضیح داد: زمانی که نانوایی ها پروانه اخذ نمی کنند بعد از شناسایی توسط اتحادیه ها، قانونگذار اتحادیه را مکلف کرده مستقیماً نامه به اداره اماکن بفرستند یا از طریق اتاق اصناف اقدام کنند آنها نیز موظف اند پس از وصول نامه یا دعوی اتحادیه یا اتاق توسط نیروی انتظامی اقدام به پلمپ نانوایی ها کنند.

ناصریان تصریح می کند: فک پلمپ نیز تا زمانی که نانوایی نتوانسته مجوز بگیرد و رفع مشکل نکرده غیر قانونی است علی رغم اینکه سال گذشته پلمپ وظیفه ذاتی ما و استانداری نبود با کمک معاونت اقتصادی استانداری و اتحادیه و اماکن و بهداشت بیش از صد نانوایی های غیر مجاز را پلمپ کردیم، فردای آن روز این نانوایی‌ها فک پلمپ شد.

او ادامه می دهد: با این که فک پلمپ جرم است و باید توسط دادگستری پیگیری شود و شش ماه حبس دارد چراکه قانونگذار مجوز فک پلمپ را به ادارات خاص داده و تعزیرات بعد از صدور رای باید برای آن اقدام کنند اما بسیاری از نانوایی ها شخصاً اقدام به باز کردن آن می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.