مصدومیت ناگهانی اشکان دژاگه پیش از شروع دومین دیدار ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سبب شد ویلموتس بازیکن جوان حاضر در اردوی تیم ملی را به جای وی در ترکیب اصلی قرار دهد.

قدس آنلاین: هیچ یک از منتقدان تصور نمی‌کردند محمد محبی در نخستین بازی ملی خود به این شکل در ترکیب تیم ملی حاضر شود، اما درخشش او در ترکیب تیم ملی و دبل او در بازی برابر کامبوج موجی از امیدواری را به دنبال داشت که فوتبال ایران می‌تواند به آینده ستاره‌های تازه وارد خود خوشبین باشد.

اما جدا از عملکرد موفق محبی در بازی مقابل کامبوج باید به این نکته اشاره کرد که نظیر این بازیکن بوشهری در فوتبال ایران، بازیکنان مستعد دیگری نیز هستند که هنوز کشف نشده اند. بدون تردید اگر امیر قلعه نویی در فصل جاری وینگر بیست و یک ساله تنگستانی را به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی خود در ترکیب تیم سپاهان قرار نمی‌داد هرگز ویلموتس نمی‌توانست به توانمندی وی پی ببرد از این رو جای خالی فرآیند استعدادیابی در فوتبال ایران کاملاً خودنمایی می‌کند.

مدیران باشگاه‌های فوتبال ایران با وجود شعارهای پرطمطراق و وسوسه کننده بها دادن به جوانان ایران در سالیان اخیر هیچ توجهی به موضوع استعدادیابی و کشف بازیکنان شاغل در لیگ‌های پایین‌تر نداشتند و با انتخاب گزینه‌های بی کیفیت خارجی کیسه دلال‌ها و واسطه‌ها را پر کرده اند تا با جذب آن‌ها هزینه‌ای هنگفت را به لیگ ایران تحمیل کنند در صورتی که افرادی نظیر محمد محبی به مراتب دارای کیفیتی بالاتر از بازیکنان درجه چندم کشورهای آفریقایی و آمریکایی هستند که می‌توانند آینده فوتبال ملی را تضمین کنند.

بی توجهی به سرمایه‌های موجود از سوی بیشتر قریب به اتفاق مدیران باشگاه‌ها و مربیان شاغل در لیگ برتر این روزها تبدیل به یک اپیدمی شده است، در صورتی که با وجود مشکلات مالی استفاده از این فاکتور می‌تواند فرصت صرفه جویی را فراهم آورد.

در لیگ نوزدهم مربیانی چون امیر قلعه نویی، یحیی گل محمدی، عبدالله ویسی و رضا مهاجری جزو معدود مربیانی هستند که به سراغ این گزینه رفته‌اند اما سایر باشگاه‌ها به ویژه استقلال و پرسپولیس نه تنها از کنار این مسئله به سادگی عبور کردند بلکه بنا به اعتراف سرمربیان خود به سراغ اولویت‌های نهم و دهم بازیکنان خارجی رفتند!

نمونه بارز این اتفاق را می‌توان در باشگاه پرسپولیس مشاهده کرد. استخدام جونیور برزیلی که به اعتراف کالدرون نهمین یا دهمین گزینه بازیکن خارجی پیشنهادی به باشگاه بوده چه ضرورتی داشت؟

هنر کشف بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های پایین‌تر، هنری است که این روزها به عنصر کمیابی نزد مربیان ما تبدیل شده است. جالب اینکه در سالیان قبل هم بازیکنانی چون نوراللهی و طارمی و فرشید اسماعیلی و حتی علیپور که دو نوبت آقای گل لیگ شد با کمترین هزینه‌ها بالاتر از خیلی مهاجمان خارجی بی استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.