مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر گفت: کشت و توسعه گل محمدی در کاشمر به سبب کاهش مصرف آب و عدم نیاز به زمین مرغوب می‌تواند نجات بخش زمین‌های خشکیده و مردم این منطقه باشد.

گل‌های محمدی؛ راه نجات زمین‌های خشکیده کاشمر

به گزارش قدس آنلاین، جلال قدوسی عنوان کرد: گل‌محمدی قداست و کاربرد وسیعی نزد ایرانیان دارد، کشت گل محمدی از ۳ سال قبل در کاشمر آغاز شده است و تلاش شده بهترین ارقام گل‌محمدی در کاشمر کشت شوند، در همین راستا طی ۳ سال گذشته ۵۸ هکتار از مزارع شهرستان کاشمر زیرکشت گل محمدی رفته است.

مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر افزود: هرچند از ۳۵۰ سال قبل گل محمدی در کشور بلغارستان گلاب گیری می‌شود و محصولات دیگر از آن به دست می‌آید، ولی در کشور ما فقط گل محمدی و گلاب آن ارزش دارد. در دنیا علاوه بر این دو محصول ۸ محصول دیگر را بهره‌برداری می‌کنند که در ایران اصلا فراوری نمی‌شود.

وی اظهار کرد: برخی گیاه شناسان زادگاه گل محمدی را ایران اعلام کرده‌اند و بیش از هزاران سال است که این گیاه ارزشمند در ادیان ما ارزش و قداست خاصی دارد.

قدوسی گفت: برای خشک کردن علمی و پلاسمای سرد و ضد عفونی این محصول نیاز به شرکت‌های دانش بنیان داریم، از وظایف دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کار بر روی این گیاه و به دست آوردن محصولات مختلف است.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد اسانس در گل برگ‌ها، ۱۳ درصد در پرچم و قسمت زایشی گیاه و ۱۲ درصد دیگر در قسمت کاسه برگ گیاه است، گلی که در ساعت ۶ صبح جمع می‌شود با گلی که در ساعت ۱۱ ظهر جمع‌آوری می‌گردد از نظر کیفیت و قیمت بسیار متفاوت است.

مدیر گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر با اشاره به اینکه گل‌محمدی مصرف بسیاری در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و به بهداشتی دارد، اظهار کرد: به دلیل اینکه کاشمر ۲ اقلیم متفاوت کویری و کوهستان دارد بهترین منطقه برای کشت گل محمدی است.

وی گفت: با توجه به استقبال شهروندان از کشت گل‌محمدی، کاشمر می‌تواند یکی از قطب‌های تولید گل محمدی در استان خراسان رضوی باشد، از سویی در حوزه فرآوری گل محمدی می‌توان ارزش افزوده مناسبی ایجاد کرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.