۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 673971

افقی نو برای لرستان

دکتر فروزان ادیب‌فر

لرستان-پر واضح است که هر شخصی یگانه و بی‌همتاست زیرا هر فردی از نظر اخلاق، علایق، آمال و آرزو نمی‌تواند به طور کامل شبیه فرد دیگری باشد و البته می‌دانیم انسان‌ها در همه موقعیت‌ها به روش یکسانی عمل نمی‌کنند چرا که رفتار اشخاص از موقعیتی به موقعیت دیگر ممکن است متفاوت باشد.

به گزارش قدس‌آنلاین؛ اما به رغم یگانه بودن انسان‌ها و تفاوت رفتارشان در موقعیت‌های مختلف، وجوه مشترک فراوانی دارند که انتظار می‌رود در شرایط خاص مشابه همدیگر عمل کنند.
به طور مثال به هنگام عارض شدن بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله و .... انسان‌ها به کمک هم می‌شتابند و در صورت وارد شدن مصیبت بر فردی از آحاد جامعه، دیگران احساس ناراحتی و تالم دارند.
حال گاهی منشا بلایا و خسارات در جامعه، طبیعت نیست بلکه ما خود انسان‌ها هستیم و البته دامنه و عمق این خسارات از آسیبی که بلایای طبیعی بر ما وارد می‌سازند بسیار وسیع‌تر و بیشتر است.
از نظر قرآن هم انسان با خداوند و آفریننده خود در عالم الست پیمان دارد سوره اعراف آیه 172 و طبق بیان قرآن انسان دارای نیروی شناخت خوبی و بدی و خیر و شر و تقوی است سوره شمس آیه 8 ( قد تبیین الرشد من الغی) یعنی می‌تواند راه رشد را انتخاب و یا به راه غی گام نهد.
انسان‌های سالم از ویژگی‌های آگاهی ، آزادی و احساس مسئولیت برخوردار هستند.
به جای اینکه خود عامل تخریب و به فنا رفتن سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی خود باشند در جهت شناخت و برطرف کردن ضعف‌های حاکم بر اجتماع، سعی می‌کنند،  آنها نمی‌توانند احساس مسئولیت نکنند و هم‌چنین نمی‌توانند بی‌تفاوت از کنار مصاِئب و آلام مردم عبور نمایند.
اگر بخواهیم موضوع را به جامعه کنونی لرستان تعمیم دهیم در یک نگاه سطحی متوجه کاستی‌های متعددی می‌شویم که حاصل عمل خود ما است چرا که در مدیریت منابع عظیم انسانی و طبیعی این کهن بوم زیبا وامانده‌ایم.
اگر به فضیلت رساندن قوه‌های ارزشمندی همچون کشاورزی، دامپروری، گردشگری و زنده کردن آداب و رسوم و بن‌های محسور کننده فرهنگی‌مان ناکامیم، دلیلش چه می‌تواند باشد؟
چرا در مقابل آسیب‌های فراوانی که بر منابع و سرمایه‌های استان ما حاکم گردیده، منفعلانه عمل می‌کنیم و چرا نمی‌توانیم راه‌کارهای عملیاتی و اجرایی برای آن تدوین کنیم؟
آیا سوء مدیریتی منابعی که می‌توانند سطح رفاه مردم جامعه ما را تغییری اساسی دهند کمتر از بلایای زلزله و سیل نیست؟
آگاهی از دلایل ضعف و عدم ترسیم نقشه راهی که به توسعه استان‌مان بی‌انجامد بی‌تفاوتی نیست؟
امروز باید به جای شاخ و شانه کشیدن مردم و مسئولین در مقابل هم و به جای نقدهای تند و گزنده، بر سر شکوفایی همه جانبه لرستان به وفاق و همدلی برسیم.
امروز غیض و بی‌تفاوتی و یاس نه تنها گرهی از گره‌های متعدد لرستان نمی‌گشاید که وضع را نیز خراب‌تر می‌کند.
لذا چشم‌ها را باید بشوییم و طور دیگر ببینیم چرا که پیروی از الگوهای کهنه، مناسب شان و منزلت و فرهنگ دیرپا و غنی لرستان و جمعیت جوان و تحصیل کرده‌مان نیست.
راهی نداریم مگر آنکه از زاویه‌ای نو به افق چشم انداز توسعه لرستان بنگریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.