شیراز- گورستان تاریخی دارالسلام در خیابان سیبویه شیراز از جمله مکان هایی است که از نظر شهری در حوزه مسئولیت شهرداری و از نظر تاریخی در حوزه مسئولیت سازمان میراث فرهنگی قرار دارد اما جالب است بدانید که مالکیت آن با اداره کل اوقاف است لذا همین آشفتگی به عنوان یکی از موانع اصلی بازسازی و نگهداری از این میراث قدیمی شده است و در هنگام وقوع حوادث سازمان های اجرایی یکدیگر را متهم می کنند.

«دارالسلام» میراثی در دو راهی بلاتکیلفی/کتیبه های قدیمی در حال تخریب هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: با گم شدن و یا به قول شبکه های مجازی سرقت یکی از کتیبه های قدیمی در آخرین روز هفته گذشته در گورستان تاریخی دارالسلام شیراز باری دیگر پاسکاری برای خالی کردن شانه از زیر بار مسئولیت نمایان تر شده است.

میراث فرهنگی ادعا می کند که گورستان در حوزه مسئولیت های شهرداری است از آنطرف شهرداری بخشی از مشکلات را به اوقاف نسبت می دهد که این مکان را به طور کامل در اختیار شهرداری قرار نداده است تا نسبت به بهسازی و یا یبازسازی آن اقدام شود.

اختیارات تا مالکیت

در حالی که برخی مطالب حاکی از غیبت و سرقت کتیبه سقاخانه گورستان تاریخی دارالسلام شیراز دارد اما متولی این مجموعه می‌گوید که کار کار گروهی خرابکار است .

مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز با بیان اینکه کتیبه تخریب شده افزون بر ۱۵۰ سال قدمت داشته است توضیح داد: بخشی از قطعات این کتیبه در حین تخریب کاملا خرد و نابود شده است ولی قطعات باقیمانده آن در اختیار یکی از استادکاران حکاکی و خطاطی روی سنگ با روش دستی قرار گرفته تا بهسازی و مرمت شود

چراغی با بیان اینکه نگهبانان سازمان آرامستان های شهرداری شیراز که در این محل حضور داشته اند به دلیل کوتاهی در خصوص نگهبانی از این کتیبه توبیخ شده اند افزود: فرد یا افرادی که نسبت به این کار ناپسند اقدام کردند قصد سرقت نداشتند بلکه کاملا با هدف تخریب دست به اقدام زده اند.

وی  با بیان اینکه قبرستان دارالسلام از سال ۹۲ به شهرداری شیراز واگذار شده است افزود: بعد از تحویل این قبرستان تاریخی به شهرداری دورتا دور آن دیوارکشی و محصور شد و از سال ۹۲ تاکنون کمتر از انگشتان یک دست هم تخریب در این محل صورت نگرفته و بسیار به ندرت بوده است.

چراغی هم چنین با اشاره به این موضوع که ساختمان های قبرستان دارالسلام مانند ساختمان مشیری و چارطاقی عمدتا خشتی است و بناها از کاشی و سنگ ساخته شده و به دلیل اینکه جنس مصالح متفاوت است و در اثر مرور زمان دچار فرسایش شده و نیاز به بازسازی دارد تاکید کرد: در این راستا باید اداره کل اوقاف و امور خیریه بطور کامل این قبرستان را به شهرداری تحویل دهد که بازسازی و مرمت کامل آن انجام شود.

وی یادآور شد: مالکیت قبرستان دارالسلام متعلق به اوقاف است و شهرداری اگر بخواهد مرمت و مقاوم سازی کند باید اوقاف این مجموعه را به شهرداری واگذار کند تا زیر نظر میراث فرهنگی مرمت شود اما تاکنون هیچ بخشی از این قبرستان از سوی مالک که اوقاف است به شهرداری شیراز تحویل داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه اداره اوقاف در حال حاضر این قبرستان را با مساحت ۶.۸ هکتار در اختیار شهرداری قرار داده اما مالکیت آن با اوقاف است  ادامه داد: شهرداری نمی تواند ۵۰ میلیارد تومان برای این قبرستان هزینه کند و بعد از تکمیل کار،اوقاف آن را در اختیار بگیرد.

حل مشکلات

کتیبه سقاخانه در حالی تخریب شد که امکانات تکرار این عمل ناپسند از طرف برخی افراد دیگر وجود دارد اما در این بین از آن جا که متولی قبرستان دارالسلام شهرداری و سازمان آرامستان‌ها، است اما از لحاظ باستان شناسی متولی کتیبه های قدیمی سازمان میراث فرهنگی است و در انتها اداره کل اوقاف استان فارس مالکیت آن را بر عهده دارد لذا به نظر می رسد مسئولان در راه اندازی مدیریت واحد و همدلی برای حفاظت از این میراث قدیمی هر چه زودتر دست به کار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.