گالری های تهران این روزها میزبان نمایشگاه متنوعی در حوزه تجسمی از حجم و نقاشی گرفته تا خوشنویسی و عکاسی هستند.

از «ضیافت عشق» تا «رنگ هستی» در گالری‌های تهران

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، روز گذشته ۱۹ مهرماه گالری های تهران میزبان علاقه‌مندان و هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی بودند تا تازه ترین آثار هنری در حوزه حجمی، خوشنویسی، عکس‎ و نقاشی‌ را افتتاح کنند. برای اطلاع از جدیدترین نمایشگاه‌های هنری با این گزارش همراه شوید.

نمایشگاه عکس سمیرا محمدقلی تحت عنوان «۲۴ انتخاب بی نهایت» تا ۲۶ مهر در نگارخانه شیث به نشانی چهارراه ولیعصر، ضلع جنوبی پارک دانشجو، کوچه شیرزاد شرقی برپاست و علاقمندان برای بازدید آثار این هنرمند می‌توانند به این گالری مراجعه کنند.

نمایشگاه عکس ساسان ابری با نام «روزگرد» نیز تا ۱۰ آبان ماه در گالری محسن برگزار می‌شود. «روزگرد» عنوان تازه‌ترین نمایش آثار ساسان ابری است که در قالب سه مجموعه می‌گنجد: «یکشنبه‌ها»، «روزگرد» و«سیاحت اکتشافی». او در هر سه مجموعه روزها را برای دیدن می‌سازد، گل‌ها و آدم‌ها را همزمان واجد و عاری از کالبد می‌بیند و مفهوم نسبی امید را بداهه‌سراییِ تصویری می‌کند. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «امید، آن احساس بالقوه است برای زمانی که چیزها بارز و نزدیک نباشند؛ امید گاه چشمداشت به تحقق امری انتزاعی است. امید در دل موقعیتی نامعلوم به دنبال امکان صرف حال استمراری می‌گردد: در مسیر بودن، شدن، رفتن». علاقمندان می توانند به نشانی خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ مراجعه کنند.

نمایشگاه آثار مهدی ایرانی با نام «شکوه سنت در هنر مدرن» نیز تا ۲۴ مهر در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ مراجعه کنند.

نمایشگاه نقاشی آزاده فرشچی‌ها نیز تا ۲۴ مهر در گالری بنفشه به نشانی خیابان شریعتی، خیابان موسیوند، خیابان سلیمانی غربی، شماره ۹۰، طبقه ۴، زنگ ۸ برپاست.

نمایشگاه عکس پرهام صحرایی با نام «سه نگرش در عکس» تا ۲۴ مهر در گالری گل‌های داودی به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، بین حافظ و شهید نجات الهی، پلاک ۲۶۳ برپاست.

نمایشگاه گروهی «دشت‌هایی چه فراخ» با گردآوری مینا قویدل ۱۹ مهر تا ۷ آبان در نگارخانه لاله برپاست. همایون موسوی، جمشید پراوزان، خلیل کویکی، احمد خلیلفرد و ... از هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبه‌روی پارکینگ طبقاتی مراجعه کنند.

نمایشگاه عکس، فیلم ـ ویدئو «تهران دیدن» با آثاری از آرش اکبری سنه تا ۲ آبان در گالری الهه برپا است. این گالری در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک ۳ واقع شده است.

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی با گردآوری زهرا حوراسفند تا ۲۴ مهر در گالری زرنا برپاست. این نمایشگاه حاصل تلاش ۲۴ هنرمند است و نازیلا حقدوست، ندا ابراهیم زاد، طاهره زارعی، نغمه حیدری، نادیا سیاحی، مریم زحمتکش و ... در این گالری اثر خود را به نمایش گذاشته اند. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به نشانی خیابان شهرآرا، خیابان ۱۳، پلاک ۱۲، طبقه دوم مراجعه کنند.

نمایشگاه گروهی «زمین در یک قاب» با گردآوری هنگامه جعفرزاده سرهنگ آبادی تا ۲۵ مهر در گالری خانه عکاسان جوان به نشانی یوسف‌آباد، خیابان چهارم، پلاک ۳، طبقه دوم برپاست. ۲۸ هنرمند از جمله مریم عصمتی، زهرا خانی، کوثر الیاسی، سمیه بهادری و ... آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش درآورده اند.

نمایشگاه حجم «مروری بر آثار مونا پاد ۱۳۹۸ – ۱۳۸۵» تا ۷ آبان در گالری اعتماد به نشانی میدان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی پلاک ۲۵ واقع است.

نمایشگاه نقاشی‌خط لیلی منتظری با نام «نجوای عشق» تا ۲۴ مهر در گالری ایده به نشانی کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، پلاک ٢٦ برپاست. همچنین نمایشگاه گروهی عکس «نور» تا ۲۴ مهر در گالری نگاه برپاست. این گالری در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره ۶۴۴ واقع شده است.

نمایشگاه نقاشی علیرضا چلیپا با نام «بی‌زادگاه» تا ۳۰ مهرماه در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست. در بیانیه این نمایشگاه آمده: « … می‌نشیند روی لبه‌ی کندِ زنگاربسته‌ی سایه‌های بلند و تماشا می‌کند؛ هم‌چنان که خانه‌هایی که از ساکنانش خالی‌ست ما را فراموش می‌کنند… و این اتفاقی نیست که هرروز از پس این خاکستری‌های پستِ ته‌نشین، به گذر زمان که همیشگی‌ترین فرسودگیِ خاموش است، نگاه می‌کنم و همه‌چیز را فراموش می‌کنم».

نمایشگاه گروهی حجم «ابژه» تا ۲۶ مهر در گالری ۱ فرهنگسرای نیاوران برپاست. موضوع این نمایشگاه «احجام کاربردی از سنگ ایرانی ، میز و حجم کوچک کاربردی» است. در سومین رویداد ابژه، همچون گذشته از طراحان، هنرمندان مجسمه ساز دعوت شده تا با هنر و اندیشه خود برای این پرسش پاسخی بیابند: «چگونه یک شیئ مانند میز می‎تواند به مرکز تجمع افراد و پایگاهی برای گذراندن ساعت‎های طولانی و فعالیت‎های مشترک تبدیل شود؟» در این نمایشگاه  همچنین آثاری از میان آثار کارگاه آموزشی برگزار شده با همین موضوع در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

سومین نمایشگاه «ابژه» با هدف تمرکز و کشف پتانسیل‎های  موجود در مواد، بر متریال سنگ متمرکز شده و از طراحان خواسته شده است تا با فکر کردن به این متریال و بحث و نقد پیرامون آن، حوزه طراحی محصول را به تحرک بیشتر وا دارند. تعامل انسانی از موضوعات اصلی این نمایشگاه است که کیوریتوری آن بر عهده الناز طهرانی است. تلاش دست اندرکاران این نمایشگاه توجه به موضوعات اجتماعی روز است چرا که ابژه معتقد است بی تفاوتی به زندگی اجتماعی به ویژه در زمانه پیچیده و چند وجهی کنونی به انزوای حوزه طراحی منجر خواهد شد. طراحی پوستر این نمایشگاه را استودیو ٤*٣، محسن ولیحی انجام داده است.

نمایشگاه «هنر جوان» با آثاری از چند نسل از هنرمندان معاصر همچون پرویز تناولی، محمدهادی فدوی، بیتا وکیلی و ... تا ۲۹ مهرماه در گالری طراحی هنر واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک‌وی، نرسیده به زعفرانیه، پلاک ۲۸۸۰ میزبان علاقمندان است.

نمایشگاه خوشنویسی «ضیافت نستعلیق» با آثاری از بنفشه مصری‌پور تا ۲۴ مهر در گالری گویا به نشانی خیابان کریم‌خان زند، روبروی ایرانشهر، پلاک ۸۹ در حال برگزاری است.

نمایشگاه مروری بر آثار قدرت‌الله عاقلی نیز تا ۶ آبان در آرت سنتر باغ به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره ۱۴۷، باغ انجمن خوشنویسان برپاست. این نمایشگاه، حاصل کوشش بیست و پنج ساله‌ی هنرمند در حوزه‌ مجسمه‌سازی است. به این امید که بتواند تحولات فکری و هنری وی را در این مدت، به روشنی بیان کند.

نمایشگاه چیدمان مرضیه خالقی با نام «ممر آمود» تا ۲۶ مهر در گالری ژاله برگزار می‌‎شود. این گالری به نشانی ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک ۳ قرار دارد.

نمایشگاه عکس آی سودا اکثت با نام «کپی برابر اصل» تا ۲۹ مهرماه در گالری شمیده واقع در میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید سنجابی(بهروز سابق)، بن بست یکم، پلاک۸، طبقه اول، واحد۱۲ برپاست. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «امروزه هر یک از ما به افرادی  بدل شده ایم که بی قید و شرط، از  هر پدیده ای تقلید می‌کنیم و فقط در همان مرحلۀ استفاده از پیش الگو ها در جا می‌زنیم  بی‌اینکه قدمی فراسوی این تقلید گذاشته باشیم.  نوآوری جای خود را به تقلید داده است و این یعنی مرگ پویایی جامعه و آغاز شکست فرهنگ جامعه».

نمایشگاه گروهی «همگرایی» با گردآوری سمانه محمدزاده، تا ۲۴ مهرماه در نگارخانه احسان به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره ۲۲ برپاست. همچنین نمایشگاه گروهی نقاشی طبیعت تا ۲۴ مهر در گالری شروه به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، خیابان کاج جنوبی، کوچه سوم، پلاک ۱۲، طبقه دوم میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه «بومرنگ» نیز این روزها در نگارخانه صا برپاست. این نمایشگاه حاصل گردآوری و تلاش رضا شاه حسینی و مهسا قاسمی است. علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا ۲۴ مهرماه به پاسداران، بوستان هشتم، پلاک ۱۳۴، طبقه همکف مراجعه کنند.

نمایشگاه طراحی جعفر صادقی با نام «منظر گم» و نمایشگاه چاپ دستی، طراحی و نقاشی شیوا پرهام با نام «رنج فیلی» تا ۲۹ مهر در گالری آ به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ برپاست.

همچنین نمایشگاه گروهی مجسمه «منهای دیروز» تا ۶ آبان در گالری آس به نشانی شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ برپاست. در بیانیه این نمایشگاه آمده: «‌‎انسان امروز، حاصل ضرب انبوهی از اطلاعات، اکتشافات و اختراعات پیچیده‌ای است که از او موجودی متوهم، مجازی و شتابزده ساخته است. حال این موجود دچار واکنش به موقعیتی است که مشکل بتوان او را مسلط به شرایط حاکم دانست. نسبی شدن ارزش‌ها و دگرگونی سنت، انسان را مبدل به مفهومی جدید از پدیده‌ای به نام انسان ساخته است.» نمایشگاه گردآوری شده حاصل نگاه هنرمندانی است که به انسان با هندسه تاریخی از گذشته تا کنون می‌نگرند و اساس این نگاه، خود هنرمند را وارد عرصه دریافت و ارائه می کند و واکنش به این موقعیت است که این نمایش را می‌سازد.

نمایشگاه گروهی حجم «جا» با کیوریتوری محمدحسین عماد تا ۱۰ آبان در گالری این‌جا به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه پدرام، شماره ۴، طبقه همکف برپاست.

نمایشگاه گروهی نقاشی «رنگ هستی» با آثاری از جیران تولدی، منیر عرب، ساراخاتون سلیمانی و لادن مشیرفاطمی تا ۲۴ مهر در گالری شلمان برگزار می‌شود. در بیانیه نمایشگاه هنرمندان در وصف آثارشان چنین می‌نویسند: «در آستان خزان زندگی هستند، شکوفه‌هایی که هنوز در غنچه مانده‌اند و فرصت شکفته شدن نیافته‌اند و چه آرزوهایی در صندوقچه دل و ذهن اندوخته شده‌اند... ای خالق نور و زیبایی، تو را سپاس که به اندیشه‌مان توان درک و به چشم‌هایمان توان دید و به دست‌هایمان توان حرکت دادی تا بتوانیم زیبایی‌هایت را با آب و رنگ و حرکت قلم ستایش کنیم».

نمایشگاه آثار کیومرث کیاست با نام «مسخ تاریخ» تا ۳ آبان در گالری دنا برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک۴، طبقه ۲ مراجعه کنند.

نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط «کلک خیال انگیز» تا ۲۴ مهر در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳، زنگ سوم برپاست.

نمایشگاه گروهی «مهر حافظ» با گردآوری فرزانه محجوبی تا ۲۴ مهرماه در نگارخانه آشیان نقش مهر به نشانی، میدان آرژانتین، خیابان بخارست، خیابان هیجدهم، بن بست گل‌محمدی، شماره چهار برپاست.

نمایشگاه گروهی «۸۰ سال جواد مجابی از نگاه هنرمندان» تا ۳۰ مهر در گالری ثالث برپاست. همچنین نمایشگاه عکس امیرحسین حشمتی با نام «در این اطراف جنگی نیست» تا ۱ آبان در گالری سایه برپاست. در این نمایشگاه آثاری از بهزاد شیشه گران، رضا شبیری، اردشیر محصص، امیر قاسمی زاده، محمد حسین حلیمی، منوچهر معتبر، بهار مجابی، علیرضا مجابی، کامبیز درم بخش، بیژن اسدی پور، بلوهر آصفی، احمد سخاورز، مصطفی نجمی و ... در معرض دید عموم قرار گرفته است.

همچنین نمایشگاه خوشنویسی «سماع شکسته» با آثاری از یدالله کابلی و شاگردان، تا ۲ آبان در نگارخانه استاد فرشچیان و لرزاده موسسه صبا برپاست. همچنین نمایشگاه نقشخط‌های حسین نوروزی نیز در فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.