خرمشهر- بنا بر گفته مسئولان سال گذشته در چنین ایامی جمعیت خروجی از مرز شلمچه به عراق در یک روز حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بود اما در حال حاضر به دلیل اشتیاق بیش‌ازحد زائران ایرانی برای حضور در مراسم اربعین حسینی این رقم به ۱۱۰ هزار نفر رسیده است و طبیعی است که در بخش عراقی با توجه به وضعیت زیرساخت‌ها و امکانات زائران با مشکل مواجه شوند.

مسئولان عراقی غافلگیر شدند/تلاش برای تأمین نیازهای زائران در آن‌سوی مرز

قدس آنلاین-گروه استان ها:  سیل عظیم زائران ایرانی در مرز شلمچه در استان خوزستان به‌گونه‌ای است که مقام‌های عراقی را در ارائه خدمات غافلگیر و در پاره‌ای اوقات ناتوان گذاشته است.

در همین رابطه فرمانده سپاه خوزستان با اشاره به استقبال گسترده زائران سالار شهیدان گفت: به دلیل  ازدحام جمعیت، ترابری عراق کشش جابه‌جایی نیرو را ندارد و مردم در خروجی مرز شلمچه با مشکل مواجه شدند.

سردار حسن شاهوار پور صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشور عراق همکاری خوبی با ایران جهت تأمین امنیت مرز و زوار در شهرهای نجف و کربلا دارد اما حضور غیرقابل‌پیش‌بینی زائران در مرز شلمچه مقامات عراق را در بحث تأمین وسیله نقلیه ناتوان گذاشته است.

وی با اشاره به نشست اضطراری که با حضور استاندار خوزستان و سایر مسئولان برگزار شد افزود: در این رابطه مقرر شد تا وسایل نقلیه‌ای جهت جابجایی زائران به عراق ارسال شود.

افزایش کرایه‌ها

افزایش تعداد زائران و از طرفی نبود وسیله نقلیه در آن سوی مرز برای انتقال زائران ایرانی تا نجف اشرف حال فرصتی ایجاد کرده تا برخی رانندگان عراقی کرایه‌هایی تا سه برابر قیمت معقول طلب کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کرایه سفر به ازای هر مسافر از مرز شلمچه که ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بوده است حالا با توجه به کمبود خودرو تا نفری ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان در همین رابطه با تائید افزایش نامتعارف نرخ کرایه خودروها در خاک عراق اعلام کرد: با اعزام ۵۵ دستگاه اتوبوس به شلمچه عراق تلاش شده تا کرایه حمل‌ونقل زائران از این گذرگاه مرزی تا نجف اشرف کاهش‌یافته و متعادل شود.

غلام عباس بهرامی نیا اظهار داشت: افزایش نامتعارف کرایه‌ها در خاک عراق از طریق کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره در حال پیگیری است و از طرف عراقی خواسته‌شده تا بر کرایه‌ها نظارت داشته باشد.

بهرامی نیا اظهار داشت: با اعزام ده‌ها دستگاه اتوبوس از ایران به خاک عراق تلاش می‌شود نرخ کرایه در مسیر شلمچه عراق به نجف اشرف و کربلای معلا متعادل شده و کاهش یابد. 

عراق با مشکل ارائه خدمات روبروست

گفتنی است افزایش کرایه خودرو، کمبود آب بسته‌بندی و سایر نیازهای زائران در آن‌سوی مرز از جمله مشکلاتی است که سرکنسول ایران در عراق در نشست ستاد اربعین استان خوزستان در پایانه مرزی شلمچه به آن مهر تائید زد و گفت: در حال حاضر به آب آشامیدنی و خودرو برای انتقال زائران از بخش عراقی شلمچه تا نجف نیاز مبرم احساس می‌شود.

احمد سیاه‌پوش بیان کرد: به دلیل افزایش جمعیت زائران برخی ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده جوابگو نبوده هرچند کشور ایران در این خصوص تلاش و کمک‌های فراوانی انجام داده است.

وی ادامه داد: کمک‌های انجام‌شده جوابگوی نیاز زائران در خاک عراق نبوده و با توجه به فراوانی جمعیت زائرانی که هرلحظه هم بر تعدادشان افزوده می‌شود باید تلاش کرد تا این مشکلات به حداقل برسد.

وی بیان کرد: سال گذشته در چنین روزی جمعیت خروجی از مرز شلمچه به عراق در یک روز حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بود اما امروز این رقم به ۱۱۰ هزار نفر رسید و طبیعی است که در بخش عراقی با توجه به وضعیت زیرساخت‌ها و امکانات زائران با مشکل مواجه شوند.

وی یادآور شد: با اعلام کمبود آب آشامیدنی بسته‌بندی در خاک عراق گفت: از استان‌های معین خوزستان انتظار می‌رود آب آشامیدنی زائران اربعین حسینی در عراق را تأمین کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.