از ابتدای امسال تاکنون ۳۱۷ هکتار از زمینهای با ارزش پارک ملی تندوره واقع در شهرستان درگز در شمال خراسان رضوی در آتش سوخته است.

۳۱۷ هکتار زمین در پارک ملی تندوره خاکستر شد

به گزارش قدس آنلاین، رییس اداره حفاظت محیط زیست درگز  گفت: این اراضی طی سه مورد آتش سوزی در پارک ملی تندوره طعمه حریق شده است.

حسین اصلاحی افزود: در یک مورد آتش سوزی ۳۰۰ هکتار از عرصه های این پارک ملی سوخت که با توجه به عمدی بودن حادثه، پیگیری برای شناسایی و دستگیری متخلفان همچنان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: در ۲ آتش سوزی دیگر که یکی در سطح ۱۵ هکتار و دیگری در سطح ۲ هکتار انجام شد، بی احتیاطی گردشگران علت وقوع حادثه بوده است.

وی گفت: علاوه بر این پنج مورد آتش سوزی دیگر نیز در منطقه با شناسایی به موقع توسط ماموران یگان حفاظت مهار شد که میزان خسارت در هر یک از این موارد کمتر از ۱۰ متر بوده است.

اصلاحی ادامه داد: در آتش سوزی ۳۰۰ هکتاری ۷۲ اصله درختچه جنگلی و حدود ۲۰ اصله درخت ارس، در آتش سوزی ۱۵ هکتاری ۳۵ درخت ارس و ۲۰ درختچه جنگلی و در آتش سوزی ۲ هکتاری، پنج درختچه و شمار محدودی بوته های باارزش مرتعی از بین رفت.

وی افزود: گردشگران نباید اقدام به روشن کردن آتش در مناطق تحت حفاظت و طبیعی نمایند تا از وقوع هرگونه حادثه احتمالی و وارد آمدن خسارت به گونه های جانوری و گیاهی جلوگیری شود.

پارک ملی تندوره در شهرستان درگز ۳۵ هزار و ۳۴۶ هکتار مساحت دارد و ۶۶ تیره گیاهی شامل ۳۰۰ جنس و  ۴۷۵ گونه شناسایی شده در آن وجود دارد که بیشتر گونه های گیاهی از گیاهان دارویی با ارزش هستند و درخت ارس نیز گونه اصلی ارتفاعات این منطقه است.

تنوع جانوری پارک ملی تندوره بسیار زیاد است به طوری که ۴۶ گونه پستاندار، ۱۹۰ گونه پرنده بومی و مهاجر ، ۹ گونه سوسمار، ۱۲ گونه مار و انواع پرنده از جمله کبک ،دلیجه، تیهو، سارگپه، لیل، بلدرچین، عقاب طلایی، هد هد، مرغ حق، کرکس، بالابان و قرقاول بال نقره ای نیز در این منطقه وجود دارد.

گونه هایی مانند پلنگ و انواع گربه های وحشی و پالاس جنگلی نیز از دیگر گونه های شاخص این منطقه هستند.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال استان خراسان رضوی و ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان درگز واقع است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.