به تازگی زندگی نامه داستانی شهید شوشتری برای گروه سنی نوجوان به بازار کتاب آمده است. این کتاب که با عنوان «تولد در باران» توسط نشر سوره مهر منتشر شده با قلم و بیان داستانی به شرح زندگی شهید شوشتری از دوران کودکی تا زمان شهادت پرداخته است.

مرور زندگی شهید شوشتری در یک زندگینامه داستانی

قدس آنلاین: «تولد در باران» در یازده فصل با عناوین «تولد در باران»، «شوق مکتب خانه»، «لحن خوش حسن‌خوانی»، «شروع یک زندگی»، «مهاجرت به نیشابور»، «تعطیلات در منطقه جنگی»، «مهر گرما روی پیشانی»، «زورو، بی‌سیمچی ماهر»، «فرمانده آشنای مرصاد»، «تلواسه رنگ انار» و «احیای حیات در سیستان» نوشته شده و در هر فصل به یکی از مقاطع حساس و تأثیرگذار زندگی شهید نورعلی شوشتری می پردازد.

به گفته نویسنده، این اثر روایت‌گر برهه‌های مختلف زندگی یکی از فرماندهان تاثیر گذار در سال های دفاع مقدس و بعد از آن است که با قلمی روان و ساده برای مخاطب نوجوان نوشته شده است؛ مخاطبی که در سال های جنگ نبوده و حالا نیاز دارد از آن دوران مستنداتی بخواند تا تاریخ معاصر کشورش را بیشتر بشناسد.«تولد در باران» به گونه‌ای نوشته شده است که از مقاطع مختلف زندگی شهید روایتی آورده شده است و مخاطب با خواندن این روایات  با روحیات و سرگذشت شهید آشنا می شود.

سلیمی به عنوان نویسنده اثر نوشتن کتاب «تولد در باران» را از همان ماه‌های ابتدایی بعد از شهادت شهید شوشتری آغاز کرده است. او می‌گوید: این اثر خاطره نیست بلکه زندگی‌نامه داستانی است که بر اساس مستندات جا مانده از شهید، نوشته شده است. زمانی که من تصمیم گرفتم این اثر را بنویسم هنوز چند ماه بیشتر از شهادت  ایشان نگذشته بود آن زمان منابع کم بود و من با تکیه بر اسناد به جا مانده و  گفت‌وگوهایی که با خانواده، همرزمان و دوستان و آشنایان انجام شده بود تلاش کردم اثر را بنویسم. 

به گفته نویسنده، از زمان تالیف «تولد در باران» تا انتشار اثر نزدیک به یک دهه گذشته است و در این زمان کتاب های زیادی با موضوع شهید شوشتری نوشته شده و به بازار کتاب آمده است. در حالی که اگر همان زمان و بلافاصله بعد از تألیف، این کتاب منتشر می شد جزو اولین آثاری بود که به زندگی این شهید می پرداخت.

در سال های اخیر کتاب های زیادی بر اساس زندگی‌نامه شهدا، نوشته شده است. بعضی از این آثار مورد اقبال مخاطب واقع شده و بعضی در قفسه‌های کتابخانه جا خوش کرده‌اند و خوانده نشده‌اند. سلیمی در خصوص این آثار می‌گوید: معمولاً زندگی‌نامه‌هایی که توسط داستان نویسان نوشته شده‌اند تجربه‌های موفقی بوده‌اند که مورد اقبال مخاطب هم واقع شده‌اند. این نویسنده معتقد است از آنجا که این آثار باید دیده و خوانده شود پس باید نوشتن آن را به داستان نویسان واگذار کرد چون آنها با اصول نویسندگی آشنا هستند و اثری خلق می‌کنند که می‌تواند حق مطلب را در خصوص شهید  ادا کند. 

گفتنی است شهید شوشتری در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۲۷ در روستای ینگجه از توابع بخش سرولایت شهرستان نیشابور در خراسان رضوی به دنیا آمد. و در ۲۶ مهر ماه سال ۱۳۸۸، هنگام برپایی پنجمین نشست سران قبایل و طایفه های این منطقه، به همراه تعدادی از هم رزمانش، بر اثر انفجار بمبی در منطقه پیشین سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.

 از علی الله سلیمی پیش از این «باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد»،  «دل بستگی در سالهای سخت» و«زمستان و چله ها» به بازار کتاب آمده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.