کرمانشاه- با توجه به نقش بنگاه‌های اقتصادی در رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان بیکاری چون کرمانشاه اولویت قرار دادن رفع مشکلات آنها به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های حوزه اشتغال، ضروری است. لذا تعطیلی ۳۳۶ بنگاه اقتصادی در استان کرمانشاه با ۵۳۱۵ اشتغال علی رغم اقدامات انجام شده و نرخ بیکاری استان همچنان رقم بزرگی است و رفع آن تلاش مضاعف مسئولان را می طلبد.

رمزگشایی مشکلات واحد های صنعتی کرمانشاه پیش روی وزیر صنعت

قدس آنلاین-گروه استان ها: در حال حاضر بخش اعظم مشکلات واحدهای راکد را مباحث مالی، ورشکستگی و بدهی های بانکی تشکیل می دهد و متاسفانه در برخی موارد بانک ها موفق به تملک این واحدها در ازای بدهی های خود شده و اغلب تا تعیین تکلیف واحدهای مذکور آنها را به صورت تعطیل نگه می دارند.

حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت در شامگاه شنبه بیستم مهر ماه نودو هشت در استان کرمانشاه فرصتی را در قالب گفت و گوی بخش خصوصی و دولتی در اختیار نمایندگان مردم قرار داد تا مشکلات صنایع را رمزگشایی کنند.

 سرانه تسهیل اشتغال پائین است

در این نشست حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقروکلیایی با بیان اینکه سرانه تسهیل اشتغال در استان ۲۰۰ میلیون ریال است اظهار کرد: این در حالی است که همین سرانه در شاخص کشوری به ۷۵۰ میلیون ریال می رسد.

وی در همین راستا از وزیر صنعت خواست تا با توجه به مشکل بیکاری کرمانشاه سرانه تسهیل بخش اشتغال این استان را به میانگین کشوری برساند.

حمایت از صنایع

سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه واحد های تولیدی نیازمند حمایت دولت هستند بیان کرد: کمک به ادامه فعالیت آنها و جلوگیری از تعطیل شدن واحد های صنعتی می تواند صدها نفر را از خطر بیکاری نجات دهد.
واحدهای صنعتی کرمانشاه نیازمند حمایت بیشتر است چرا که اگر ظرفیت های موجود در این بخش را تقویت کنیم شرایط اقتصادی بسیار بهتری پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون پروژه های خوبی در حوزه صنعت کرمانشاه در حال اجرا است، افزود: بهره برداری از هرکدام آنها می تواند رونق و شکوفایی را به استان هدیه کند که البته این کار و اتمام به موقع آنها مستلزم حمایت شخص وزیر صنعت است.

صنایع کوچک را دریابیم

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه واحدهای بزرگ معمولا مشکلی برای اخذ تسهیلات نداشته و به طور معمول حمایت بهتر و بیشتری از طرف دولت مورد توجه آنهاست بیان کرد: این شرایط برای واحدهای کوچکتر چندان فراهم نیست و این در حالی است که عمده اشتغال کشور به‌ویژه در آینده از طریق همین واحدهای کوچک و متوسط تأمین می‌شود.

کیوان کاشفی با اشاره به این موضوع که با افزایش نرخ ارز انتظار می رفت صادرات افزایش یابد اما در ۶ ماه امسال روند صادرات به سمت تنزل رفت.

وی یکی از دلایل این امر را صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های متعدد در زمینه صادرات دانست و گفت: به علاوه ما حدود ۲۰ کشور در منطقه و اوراسیا داریم که هدف صادرات اصلی ما هستند که باید برای هریک الگویی تعریف و کالاهای هر کشور را مشخص کنیم‌.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش مهم کرمانشاه در حوزه صادرات و سهم حدود ۳۰ درصدی استان از صادرات ایران به عراق اشاره کرد و گفت: با وجود این ظرفیت‌ها، در پنج سال اخیر یک ریال از مشوق‌ها و یارانه‌های صادراتی کشور در کرمانشاه هزینه نشده است.

مشکلی به نام تسهیلات

 استاندار کرمانشاه نیز مانند سایر سخنرانی هایش باز هم با انتقاد از نحوه ارایه تسهیلات گفت: ۶۵ درصد مشکلات بخش خصوصی در جلسات ستاد تسهیل به بانک ها باز می گردد.

هوشنگ بازوند افزود: متاسفانه تا هنگامی که پرونده ها به مرکز کشور رفته و پاسخ استعلام را دریافت می شود چندماهی طول می کشد.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی کرمانشاه نیازمند تقویت است، گفت: بانک های کشور می توانند هرکدام بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شعب استانی خود در کرمانشاه اختصاص دهند.

بازوند بیان کرد: متاسفانه دو منطقه ویژه اقتصادی در استان داریم که متاسفانه بخش خصوصی قوی در آنها حضور ندارد.

خیانت به کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست با بیان اینکه تعطیلی واحد های تولید خیانت به کشور محسوب می وشد اظهار کرد: هیچ‌کس حق ندارد واحدی صنعتی و یا تولیدی را به هر دلیلی به تعطیلی بکشاند زیرا این کار خلاف فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از این واحدها است.

رضا رحمانی کرمانشاه را یکی از استان های توانمند در حوزه صنعت عنوان کرد و گفت: کمک های لازم برای رونق واحدهای صنعتی و اتمام پروژه های در دست اجرا صورت خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: یکی از پروژه هایی که در استان کرمانشاه در دست اجرا است کارخانه لاستیک سازی است که حمایت مالی لازم از آن صورت می گیرد.
وزیر صمت خاطرنشان ساخت: پنج طرح است که اجرای آنها کشور را در صنعت لاستیک سازی کامیون ها خودکفا می کند که یکی از آن ها همین پروژه کرمانشاه است.
وی همچنین از مکلف شدن شرکت های ایران خودرو و سایپا از راه اندازی واحدهای قطعه سازی در کرمانشاه خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه های ما گسیل کردن سرمایه گذار برای مناطق ویژه اقتصادی این استان است.
رحمانی در پایان بر اتمام پروژه های در دست اجرا در زمان مقرر تاکید کرد و گفت: در کنار این پروژه ها باید روزشمار نصب شده و در مقابل مردم پاسخگو باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.