پارک ملت با مساحت ۷۲ هکتار بزرگ‌ترین پارک مشهد محسوب می‌شود. این پارک از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک‌های مشهد و همچنین کشور به‌شمار می‌رود. اخیراً در این پارک، طرحی درحال اجراست که بر مبنای آن غرفه‌هایی در قسمت میانی پارک با انگیزه‌های تجاری احداث می‌شوند.

ماجرای غرفه‌های تجاری‌ که در پارک ملت مشهد سبز شده‌اند
به گزارش قدس آنلاین ، این طرح با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی روبه‌روست؛ از جمله نقدهای وارده به این طرح برهم‌زدن آرامش و تفرج افراد در پارک است؛ زیرا حاشیه پارک جهت پیاده‌روی و ورزش به اندازه کافی شلوغ بوده و اجرای این طرح سبب جذب جمعیت به داخل پارک می‌شود. طبق گفته‌های مخالفان این طرح، هزینه‌های مالی پارک ملت توسط اجاره‌بهای شهربازی پارک تامین می‌شود و دیگر نیازی به ایجاد منابع مالی جدید نیست.

با این حال، عضو هیأت‌مدیره سازمان پارک‌ها، درآمد حاصله از این غرفه‌سازی‌ها را با اهدافی فراتر از پارک ملت توجیه می‌کند و از مساعدت‌های مالی این مجموعه از محل درآمد غرفه‌ها، به سایر پارک‌ها و حتی کمربند سبز برای جبران کمبودهایی از قبیل آبیاری فضای سبز خبر می‌دهد. در گفت‌وگو با یک فعال محیط زیست، مدیر بوستان پارک ملت و عضو هیأت مدیره سازمان پارک‌ها و شهردار منطقه 11 ابعاد مختلف این مسأله را بررسی کرده‌ایم.

فعال محیط‌زیست:

برای احداث  این غرفه‌ها در پارک ملت هیچ مجوزی گرفته نشده

مجید فرجامی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جزئیات این طرح اظهار کرد: این غرفه‌های در حال احداث، تجاری است. از دوستان سازمان پارک پرس‌وجو کرده‌ام. گفته‌اند که این کار برای تأمین یک‌سری هزینه‌های داخل پارک انجام می‌شود. پارک ملت از نظر شهرسازی در طرح جامع مشهد به‌عنوان فضای ارزشمند معاصر تصویب شده است و این‌گونه فضاها را هیچ ارگانی نمی‌تواند به اختیار خود تغییراتی در آن ایجاد کند و باید از میراث فرهنگی و مراجع ذی‌صلاح مجوز داشته باشند. برای احداث این غرفه‌ها در پارک ملت هیچ مجوزی گرفته نشده است.

وی افزود: بیشتر کسانی که برای استراحت‌، ورزش و پیاده‌روی به پارک ملت می‌آیند از این تجاری‌سازی که در داخل پارک اتفاق افتاده شکایت دارند. متاسفانه هیچ توجهی به این اعتراضات نشده و تعدادی از آن‌ها را ساخته‌اند. تعدادی از این غرفه‌ها متراژ بالایی دارد که این موضوع گواه بر ساخت رستوران در این غرفه‌هاست.

این فعال محیط‌زیست ادامه داد: یکی از دوستان در سازمان پارک گفته‌اند، پارک‌ها باید به صورت مستقل اداره شوند و ما این غرفه‌های تجاری را برای تأمین هزینه در نظر گرفته‌ایم. این صحبت‌ها در صورتی‌ست که گفته می‌شود شهربازی پارک ملت، 12 تا 18 میلیارد اجاره سالانه پرداخت می‌کند و پارک با این اجاره‌بها می‌تواند هزینه‌های خود را تأمین کند و این غرفه‌ها جز برای در آمدزدایی چیز دیگری نیست.

بی‌اطلاعی شهرداری منطقه 11 از این طرح

فرجامی بیان کرد: بیشترین اعتراضات ما به این طرح، برهم‌زدن آرامش داخل پارک است. درطی پرس‌و جو متوجه شدم که شهرداری منطقه 11 از این قضیه بی‌اطلاع است. همچنین روابط عمومی شهرداری و معاونت اقتصادی مدعی بودند مجوزی از آن‌ها گرفته نشده است. در این زمینه تنها سازمان پارک دخیل است.

وی افزود: این غرفه‌ها دارای ابعاد 4 تا 60 متر است و برای فروش محصولات ارگانیک در نظر گرفته شده، اما ظاهراً اینگونه است و تصور من این است که این اتفاق رخ نخواهد داد. البته حداقل چهار غرفه در فضایی بیش از یک صد متر مربع دارند. همچنین احداث این غرفه‌ها در فضای آرام و در محدوده مرکزی پارک است که آرامش درونی پارک را از بین خواهد برد. یکی از پاسخ‌های بی‌ربط دیگر این است که این غرفه‌ها برای تامین آب معدنی، چای و غیره است که این هم منطقی نیست؛ چرا که اولاً فضای آن غرفه‌ها بایستی کوچک باشد. ثانیاً برای آن هم می‌توان مشابه غرفه مقابل دریاچه مصنوعی در سمت شرقی پارک عمل نمود و از استندهای مکانیزه استفاده کرد تا شهروندان با کارت بانکی خود بتوانند مایحتاج ضروری‌شان مثل آب و... را تامین کنند.

این فعال محیط‌زیست ادامه داد: رینگ بیرونی پارک محل پیاده‌روی و تجمع بیشتر افرادی است که در آن‌جا ورزش می‌کنند و در قسمت میانی پارک آرامش بیشتری برقرار است. برای احداث این غرفه‌ها از شهرداری منطقه سوال کرده‌ام، این طرح مربوط به شهرداری منطقه نبوده، همچنین از معاونت اقتصادی که در پاسخ به سوال من گفتند از ما مجوزی گرفته نشده است.

فرجامی در خصوص ادامه تحقیقات خود بیان کرد:  پاسخ‌های متفاوتی را شنیده‌ام، دوستانی به من گفتند تعدادی از این غرفه‌ها  برای ارشاد مردم، و نهادهای دیگر در نظر گرفته شده و راه‌اندازی آن به دستور قضایی است. تعداد زیادی غرفه به دو صورت دائم و مناسبتی احداث خواهد شد. البته صحت و سقم این شنیده‌ها را می‌شود از شهرداری و سایر مراجع ذی‌صلاح استعلام کرد.

مدیر بوستان ملت مشهد:

حتی یک‌ ریال سود این طرح برای پارک نیست

 عباس سیامکی درگفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: سازمان پارک‌ها در شهرداری مشهد متولی اجرای سیاست‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی در پارک‌ها از جمله پارک ملت هستند. در حال حاضر، قسمت‌هایی که برای احداث غرفه و مسائل اقتصادی مناسب است را با کمک پیمان‌کاران و مشاوران مشخص در مزایده قرار داده و به سرمایه‌گذار واگذار کرده‌ایم.

وی افزود: 10 بسته سرمایه‌گذاری مشخص شده‌که یکی از این بسته‌ها  17 غرفه را شامل می‌شود. همچنین یکی از ویژگی‌های این غرفه‌ها این است که به صورت مداوم فعالیت اقتصادی ندارند و در مجموعه رویدادها قرار می‌گیرد. بعد از پایان رویداد جای خود را به رویداد دیگر خواهند داد. 9 بسته دیگر سرمایه‌گذاری شامل مرکز مشاوره، کافی‌شاپ، گل‌فروشی و... است.

مدیر بوستان ملت مشهد در خصوص تغییر در نمای پارک پس از اجرای این طرح گفت: تا حدودی تغییراتی ایجاد خواهد شد و من معتقد هستم قسمت قایق‌رانی چشم‌انداز پارک را مخدوش کرده، ولی دستور سازمان پارک است و ما باید آن را اجرا کنیم.

سیامکی بیان کرد: هدف از این کار فعالیت اقتصادی است و باید برای جزئیات بودجه با سازمان پارک صحبت کنید، زیرا حتی یک‌ریال سود این طرح برای پارک نیست، در صورتی‌که هزینه برق، آب و جمع‌آوری زباله آن‌ها بر عهده ماست. بنا بر دستور شهرداری ما باید با آن‌ها همکاری کنیم.

عضو هیأت مدیره سازمان پارک‌ها:

نباید تفرج و تفریح مردم لطمه‌ای وارد شود

نوید سهامی، عضو هئیت‌مدیره سازمان پارک‌ها، در خصوص احداث این غرفه‌ها در پارک ملت گفت: پارک ملت جزو پارک‌های ملی محسوب می‌شود و ما پارک‌های بزرگی همچون پارک‌ریحانه و پارک‌دانش که دارای هئیت‌امنایی‌است را در شهر مشهد داریم.  فعالیت‌هایی که در این پارک‌ها انجام می‌شود مربوط به همان منطقه است و سازمان پارک‌ها فقط در مسائل اقتصادی آن‌ها دخل‌وتصرف دارد.

وی ادامه داد: طرح‌های اقتصادی به این صورت است که طرح‌هایی پیشنهاد می‌شود، سپس مشاوران ما بعد از بررسی‌های لازم آن را به هیئت مدیره ارائه می‌کند و سپس در هیئت مدیره آن‌ها تصویب می‌شوند. سازمان پارک‌ها درآمد خود را مشخص و از آن استفاده می‌کنند. به عقیده بنده این روش خوب است تا پارک جنبه اقتصادی داشته باشد اما نباید به تفرج و تفریح آن لطمه‌ای وارد شود.

سهامی ادامه داد:  این طرح ارائه شده در پارک ملت شامل 32 غرفه است که 18 غرفه آن به صورت سیار برای جشنواره‌ها و کارهای عام‌المنفعه استفاده می‌شود. ابعاد این غرفه‌ها 12 ، 16 و 20 متری و دو غرفه برای کارهای امدادی و دفتر مدیریت است و مابقی آن اجاره داده می‌شود.

وی افزود:  14 غرفه دیگر در قسمت‌های مختلف پارک پراکنده خواهد شد که در اندازه‌های حدوداً 30، 90 و 100 متر طراحی شده‌اند که برای کرایه قایق، تنقلات و رستوران در نظر گرفته شده است. در این غرفه‌ها بحث سلامت اهمیت ویژه‌ای دارد و در آن‌جا کافه‌هایی که دمنوش صرف می‌کنند، راه‌اندازی می‌شود.

برای این طرح حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه پرداخت شده است

عضو هئیت‌مدیره سازمان پارک‌ها خاطرنشان کرد: محیط پارک را به‌گونه‌ای در نظر گرفته‌ایم که افرادی که از شلوغی شهر فرار کرده‌اند و به پارک پناه آوردند، دوباره در معرض تبلیغات و بوی غذا قرار نگیرند. این غرفه‌ها بعد از طراحی در معرض جذب سرمایه‌گذار گذاشته شده و شرکت سازمان همیاری این پروژه را پذیرفته است. حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای این کار هزینه شده و بعد از استحصال اجاره آن، در  پایان کار اجاره‌بها به سازمان پارک‌ها تحویل داده می‌شود.

وی تاکید کرد: بخش‌های دیگر پارک مربوط به هئیت‌مدیره و هیئت‌امنای پارک است و ما دخالتی در آن قسمت‌ها نداریم. به عنوان نمونه در کنار مرکز امام رضا ابنیه‌ای در حال ساخت است که هیچ اطلاعی از آن نداریم. در پارک ملت دو حوزه اقتصادی وجود دارد یک حوزه مربوط به قسمت شهربازی و حوزه دیگر در دست معاونت اقتصادی است.

درآمد حاصل از این غرفه‌ها صرف همه فعالیت‌های سازمان پارک می‌شود

عضو هئیت‌مدیره سازمان پارک‌ها تصریح کرد: درآمد حاصل از این غرفه‌ها صرف همه فعالیت‌های سازمان پارک می‌شود، که یک مورد آن ایجاد فضای سبز  مانند کمربند سبز و بخشی ازآن صرف آبیاری فضای سبز می‌شود، البته به این موارد بودجه تعلق می‌گیرد، اما این درآمدها کمکی است. البته در صورتی ‌که پارک ملت در یک‌سری زمینه‌ها نیاز به بودجه داشته باشد، از درآمدهای این غرفه‌ها برای رفع آن استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان پارک قصد ندارد که از پارک ملت برای درآمدزایی استفاده کند، اما اگر فضایی خالی باشد که رفت‌وآمد کم است، چرا از آن فضا استفاده نکنیم؟. در پارک لاله یک حفره‌ای در قسمت ورودی و خروجی پارک وجود دارد که تردد در آن‌جا کم است، ما از این فضاها به نفع سازمان پارک استفاده کرده‌ایم؛ زیرا این قسمت‌ها آسیبی به نگاه مردم نمی‌زند. در سازمان مشاورانی وجود دارند که به این قسمت‌ها نظارت دارند.

سهامی عنوان کرد: اگر از این قسمت‌ها استفاده می‌کنیم در کنار آن حواسمان به مردم هست، به عنوان نمونه چندین نفر با ما تماس گرفتند و از جانمایی یکی از این موارد گلایه کردند، متوجه شدیم که یک مورد جابه‌جایی بدون هماهنگی صورت گرفته است. بلافاصله به این قضیه رسیدگی و با متخلف برخورد کردیم.

مردم راضی هستند/ نیازی به مجوز از بخش معاونت اقتصادی شهرداری نیست

عضو هئیت‌مدیره سازمان پارک‌ها بیان کرد: در زمینه تبلیغات همه موارد رعایت شده است. همچنین در مقدار نور، صوت و نصب تابلوهای بزرگ که مردم را در محیط پارک اذیت نکند، اما اشتباه ممکن است صورت گیرد که اگر اعتراضی باشد به آن رسیدگی می‌شود. آنچه تا کنون انجام داده‌ایم، مردم از آن‌ها راضی بودند مگر در رابطه با مواردی همچون کیفیت و ارائه خدمات که این موارد در دست غرفه‌دار، بهداشت، تعزیرات و.... است .

وی ادامه داد: در خصوص پارک ملت پیشنهادات بسیار عالی داشته‌ایم اما به دلیل این‌که فضای پارک را از بین می‌بردند موافقت نکرده‌ایم. برای طرح غرفه‌هایی که اکنون در دست اجراست نیازی به مجوز از بخش معاونت اقتصادی شهرداری نیست.

شهرداری منطقه11 نمی‌تواند دخالتی در احداث غرفه‌ها داشته باشد

پارک ملت جزء منطقه 11محسوب می‌شود، اما به گفته او چون این پارک هئیت‌امنایی مجزا دارد، نمی‌تواند هیچ دخالتی در امور پارک داشته باشد. اگر این هئیت‌امنا تصمیم بگیرند پارک را از بین ببرد، شهرداری منطقه 11 فقط نظاره‌کننده است.

مریم عرب‌احمدی، سرپرست شهرداری منطقه 11 نیز در خصوص احداث این غرفه‌ها در پارک ملت اظهار کرد: پارک ملت برای خود هئیت‌امنای مجزا دارد. همچنین این غرفه‌ها در دست سازمان پارک است به همین دلیل ما نمی‌توانیم هیچ‌گونه دخالتی دراین مورد داشته‌ باشیم.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.