پنجشنبه‌ای که گذشت قهرمان کشتی المپیک ۲۰۱۶ ریو، دارنده دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز جهان، مدال‌های قهرمانی‌اش را به ساحت مقدس امام علی بن موسی الرضا(ع) اهدا کرد. مدال‌های حسن یزدانی به زودی در موزه آستان قدس رضوی، همسایه مدال‌های جهان‌پهلوان تختی و دیگر قهرمان‌های ورزشی خواهد شد.

چراغی که تختی روشن کرد 

قدس آنلاین: حسن یزدانی پنجشنبه ۱۸ مهرماه با حضور در موزه مرکزی آستان قدس رضوی مدال طلای مسابقات جهانی کشتی در سال ۲۰۱۷ پاریس، کمربند طلایی جهان ۲۰۱۷، مدال برنز جهانی مجارستان بوداپست، مدال طلایی جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان و کمربند طلایی جهان ۲۰۱۹ قزاقستان خود را به موزه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد تا در این مجموعه غنی نگهداری شود.

بیش از ۲۰۰ مدال، کاپ، تندیس‌ و کمربند قهرمانی از قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی و نخبگان علمی کشور در گنجینه مدال موزه‌های حرم مطهر رضوی نگهداری می‌شود. این ثمره تلاشی است که جهان‌پهلوان تختی پایه‌گذار آن بود.

غلامرضا تختی، نماد پهلوانی در فرهنگ ورزشی معاصر ایران است. او در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن، نخستین مدال‌ طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. تختی با یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی، در فهرست برترین‌های قرن فیلا(فدراسیون جهانی کشتی) در جایگاه سیزدهم قرار دارد.

او وصیت کرده بود که پس از مرگش، همه نشان‌ها و مدال‌های قهرمانی و کاپ‌هایی که کسب کرده بود، به موزه آستان قدس رضوی اهدا شود. این کار در اواخر دهه ۶۰، به دست فرزندش بابک تختی انجام گرفت و حالا موزه آستان‌ قدس رضوی، میراثدار قهرمانی‌های اوست.

گنجینه‌ای که با نخستین مدال المپیک شکل گرفت

مسئول گنجینه مدال آستان قدس رضوی، با بیان اینکه جهان‌ پهلوان تختی نخستین مدال‌آور المپیک ایران است که برای کشور مدال طلا کسب کرد، می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ مدال در این گنجینه در معرض نمایش است که در این میان، همه مدال‌ها، کاپ‌ها و نشان‌های قهرمانی این پهلوان نامی، شامل ۳۶ مدال و نشان طلا، نقره و برنز جهان به همراه یک بازوبند پهلوانی، در این گنجینه نگهداری شده و در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار دارد.

عبدالحسین ملک‌جعفریان به مهم‌ترین این مدال‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مدال نقره پانزدهمین المپیک هلسینکی فنلاند سال ۱۹۵۲، مدال نقره قهرمانی جهان در ورشو در سال ۱۹۵۵، مدال نقره هفدهمین المپیک رم سال ۱۹۶۰، مدال طلای شانزدهمین المپیک ملبورن استرالیا سال ۱۹۵۶ و بازوبند پهلوانی در سه سال‌ متوالی از ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۷ خورشیدی، مهم‌ترین مدال‌های جهان‌ پهلوان تختی در این گنجینه است.

مسئول گنجینه مدال آستان قدس رضوی به پیشینه گنجینه مدال آستان قدس رضوی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: گنجینه مدال در اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با مدال‌های اهدایی مرحوم غلامرضا تختی در طبقه همکف موزه مرکزی شکل گرفت، در سال ۱۳۷۸ این گنجینه تخصصی‌تر شد، با استقبال فراوان بازدیدکنندگان داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۲ گنجینه تخصصی مدال در طبقه دوم موزه مرکزی به مساحتی در حدود ۲۵۰ مترمربع افتتاح شد و تعداد زیادی مدال، بازوبند، جام، تندیس و نشان در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفت.

ملک‌جعفریان می‌گوید: از شاخص‌ترین مدال‌های اهدایی می‌توان به مدال‌های اهدایی مرحوم جهان‌پهلوان تختی، پهلوان سوخته‌سرایی، مدال‌های جانبازان سرافراز و قهرمان و حماسه‌سازان میهن اسلامی در ورزش‌های پاراالمپیکی و جهانی، جام قهرمانی بیستمین دوره مسابقات قهرمانی تکواندو جهان در سال ۲۰۱۱ میلادی، توپ طلای بهترین بازیکن فوتبال آسیا در سال ۱۹۹۶ میلادی و مدال‌های اهدایی ورزش کشتی و همچنین مدال‌ها و افتخارآفرینی‌های جوانان برومند جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی اشاره کرد.

روز ملی پاراالمپیک، بهانه‌ای برای سی‌امین سه‌شنبه فرهنگی

۲۳ مهرماه، روز ملی پاراالمپیک است؛ بازی‌هایی که مدال‌آوران جانباز و معلول ایرانی بارها و بارها در آن خاطره آفریده‌اند.

حالا همزمان با روز ملی پاراالمپیک، برنامه «سه‌شنبه‌های فرهنگی» آستان قدس رضوی با رونمایی و معرفی «مدال های طلای پاراالمپیک، موجود در گنجینه رضوی» برگزار می‌شود.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان و دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تشریح سی‌امین برنامه «سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی» می‌گوید: رونمایی آثار فرهنگی و نفایس موجود در گنجینه مدال موزه‌های آستان قدس رضوی، برنامه‌ای است که برای این سه‌شنبه فرهنگی در نظر گرفته شده است؛ برنامه‌ای که ۲۳ مهرماه در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

مهدی قیصری نیک ادامه می‌دهد: واژه «پاراالمپیک» ترکیبی است از پیشوند یونانی «پارا» به معنای همراه و کنار و واژه «المپیک». بازی‌های پاراالمپیک؛ یک رویداد چندورزشی است که برای ورزشکاران دارای معلولیت‌ برگزار می‌شود.

وی می‌گوید: مسابقات پاراالمپیک که مهم‌ترین و مورد توجه‌ترین مسابقات ورزشی جهان برای افراد کم‌توان است، از سال ۱۹۶۰ میلادی تاکنون هر چهار سال یک ‌بار به طور منظم برگزار شده است و از سال ۱۹۸۸ میلادی، پس از برگزاری مسابقات المپیک، در همان ‌شهری که المپیک میزبانی می‌شده است، انجام می‌شود.

او تأکید می‌کند: کمیته ملی پاراالمپیک جمهوری اسلامی ایران تنها سازمانی است که سرپرستی و هماهنگی امور مربوط به شرکت قهرمانان جانباز و معلول ایرانی را در بازی‌های پاراالمپیک، منطقه‌ای، بین‌المللی و قاره‌ای که کمیته بین‌المللی پاراالمپیک تدارک می‌بیند یا حمایت می‌کند بر عهده دارد.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه به مدال‌های اهدایی جانبازان و معلولان به این گنجینه اشاره می‌کند و می‌گوید: این گنجینه شامل ۶ ویترین و ۳۶۳ مدال از ۱۵۶ اهداکننده است که تعداد ۴۰ مدال از آن‌ها، اهدایی جانبازان سرافراز و معلولان افتخارآفرین میهن اسلامی‌مان است.

وی به فهرست این مدال‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: مدال طلای پرتاب نیزه نخستین دوره بازی‌های بین‌المللی معلولان در ۱۹۹۳ انگلستان، مدال طلای تیراندازی بازی‌های جهانی معلولان در ۱۹۹۳ انگلستان، مدال طلای وزنه‌برداری بازی‌های جهانی دعوت به صلح در ۱۹۹۵ انگلستان، مدال طلای پرتاب وزنه بازی‌های جهانی دعوت به صلح در ۱۹۹۵ انگلستان، مدال طلای مسابقات آزاد قهرمانی تیراندازی معلولان در ۲۰۰۱ دانمارک، مدال طلای تیراندازی یازدهمین دوره مسابقات پاراالمپیک پایتخت‌های کشورهای اسلامی در ۲۰۰۲ مالزی، مدال طلای دوومیدانی مسابقات جهانی ۲۰۰۳ نیوزیلند، مدال طلای تیراندازی با کمان بانوان، بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۰ گوانگچو چین، مدال نقره مسابقات فوتبال پاراالمپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل و مدال طلا و جام قهرمانی هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی والیبال نشسته در ایران اهدایی فدراسیون ورزشی جانبازان و معلولان جمهوری اسلامی ایران از جمله این مدال‌های اهدایی است.

قیصری نیک به مدال‌های طلای پاراالمپیکی موجود در گنجینه رضوی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: مدال طلای تیراندازی مسابقات پاراالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا آمریکا، مدال طلای پرتاب نیزه مسابقات ۱۹۹۶ پاراالمپیک آتلانتا آمریکا، مدال طلای پرتاب نیزه مسابقات ۱۹۹۶ پاراالمپیک آتلانتا آمریکا، مدال طلای پرتاب دیسک مسابقات ۲۰۰۰ پاراالمپیک سیدنی استرالیا، مدال طلای پرتاب وزنه مسابقات۲۰۱۲  پاراالمپیک لندن و مدال طلای دوومیدانی مسابقات ۲۰۱۲ پاراالمپیک لندن بخشی از این مدال‌هاست که فردا در سی‌امین سه‌شنبه فرهنگی آستان قدس رضوی معرفی خواهد شد.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.