سی‌ونهمین قسمت از فصل ششم «چرخ» ساعت ۱۹ امروز، دوشنبه ۲۲ مهر، با موضوع «جایزه‌ی نوبل فیزیک امسال» از شبکه‌ی چهار سیما پخش خواهد شد.

روایت مهم‌ترین نوبل‌هایی را که به برنده‌های واقعی‌ اهدا نشد!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این برنامه حافظ آهی مجری «چرخ» با دکتر سهراب راهوار، کیهان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره‌ی نوبل فیزیک ۲۰۱۹ گفت‌وگو خواهد کرد. کمیته‌ی نوبل «جیمز پیبلز»، کیهان‌شناس آمریکایی-کانادایی و دو اخترشناس سوییسی به نام‌های «دیدیه کلاز» و«میشل مایور» را به‌عنوان برندگان جایزه‌ی نوبل فیزیک ۲۰۱۹ اعلام کرد. این جایزه به پاس مطالعات این سه متخصص در زمینه‌ی تکامل جهان و جایگاه زمین در کیهان به آنها اهدا شده است. بر اساس بیانیه‌ی «آکادمی سلطنتی علوم سوئد» جیمز پیبلز، پژوهشگر دانشگاه پرینستون به خاطر «کشفیات نظری در زمینه‌ی کیهان شناسی فیزیکی» نیمی از این جایزه‌ی ۹۱۸ هزار دلاری را دریافت خواهد کرد و نیم دیگر آن به واسطه‌ی «کشف اگزوپلنت پگاسی۵۱ در اطراف ستاره‌ای شبیه خورشید» به مایور و کلاز، اساتید دانشگاه ژنو خواهد رسید. این اگزوپلنت که در سال ۱۹۹۵ کشف شده بود، نخستین سیاره‌ی فراخورشیدی محسوب می شود. پس از این اکتشاف اخترشناسان حدود ۴ هزار سیاره با ویژگی‌های مشابه را کشف کردند که برخی از آنها روی کاغذ شرایط لازم برای حیات را دارند.
در بخش دیگری از برنامه، احسان یوسفی، کارشناس نجوم «چرخ»، داستان مهم‌ترین نوبل‌هایی را که به برنده‌های واقعی‌اش اهدا نشد، مرور خواهد کرد.
مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ»در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.