با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه ایرانی و غیرایرانی، ابعاد تمدنی و جهانی پدیده اربعین بررسی شد.

همایش بین‌المللی فرصت‌ها و پرسش‌های پدیده اربعین در نجف اشرف برگزار شد

قدس آنلاین؛ به گزارش ستاد خبری فضای مجازی ستاد اربعین، همایش بین المللی فرصت ها و پرسش های پدیده اربعین از منظر علوم انسانی و اجتماعی از سری برنامه های علمی کمیته فرهنگی ستاد اربعین با همکاری دانشگاه امام صادق علیه السلام صبح روز یکشنبه ۲۱ مهر در مقام صافی صفا در جوار حرم حضرت امیرالمومنین علیه السلام با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و میهمانانی از کشورهای عراق، افریقای جنوبی، غنا، ترکیه و.. برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند، عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم در ابتدای این همایش، برگزاری این نشست ها را در جهت شناخت و تبین نهضت جهانی اربعین عنوان کرد.

وی با ارائه مقاله خود با عنوان "اربعین به مثابه حج" حج را دارای کارکردهای سیاسی فرهنگی و اجتماعی دانست که با توجه به شرایط جهانی و حاکمیت آل سعود بعضی از کارکردها یا کمتر دیده می شود و یا اصلا وجود ندارد.

حجت السلام و المسلمین پیروزمند حج را دارای آثاری دانست که به دلیل تشابه با اربعین می توان انتظار داشت عمده آثار برای حج نیز محقق شود که از جمله آن می توان به قیام لله، برائت از مشرکین و تعظیم شعائر الهی اشاره کرد.

سخنران دیگر، خانم دکتر محسنی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که با موضوع زنان تمدن ساز و اربعین تاریخی به ارائه پژوهش خود پرداخت.

دکتر صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر سخنران دیگر این همایش بود که پژوهش خود را با عنوان زیارت و اهمیت آن ارائه کرد.
" واقعه اربعین و علوم اجتماعی موجود" موضوع پژوهش محسن صبوریان عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که در این همایش ارائه شد.

در ادامه این نشست عبدالله شفیع عریص امام جمعه مرکز الجهاد از آفریقای جنوبی میهمان این نشست بود که با اشاره به معضلات اجتماعی جامعه پیرامونی خود، پدیده اربعین را در جهان حاضر به عنوان یک منجی اجتماعی معرفی کرد.

امام جمعه مرکز الجهاد افریقای جنوبی اداره راهپیمایی اربعین و تدارک چنین پدیده ای را خارج از اراده دولت ها و انسانها دانست و گفت: برگزاری این برنامه کار دولت ها نیست بلکه کار خداست. اطعام ۲۰ میلیون نفر ورای توان انسانهاست و در اینجا دولت قلبها را می بینیم.

دکتر محمدرضا پویافر پژوهشگر دیگر بود که در این نشست با ارائه پژوهشی با عنوان تفاوت هویتی در تعاملات بین فرهنگی بین میزبانان عراقی و میهمانان ایرانی به تشریح این تفاوت ها پرداخت.
" کاربست تجربه اربعین در امداد ، خدمت و پیشرفت رویکردی نهادی - اسلامی " عنوان پژوهش دکتر سید مجید امامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام بود که در ادامه نشست ارائه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام الگوی موفق توسعه را الگوی دولت توسعه گرا عنوان کرد و گفت: در این مدل زمینه برای مشارکت مردم فراهم است و جامعه ای که توان مدیریت بحران های پیرامون خود را داشته باشد می تواند تمدن ساز باشد.

وی افزود: مدیریت راهپیمایی اربعین و پشتیبانی از این حجم زائران و مشتاقان یک ماجرای پیچیده است که با فراهم آمدن زمینه های مشارکت شاهد هستیم که روزانه ۱۰۰ میلیون پرس غذا تهیه می شود.

دکتر محمدهادی همایون با بررسی ابعاد تمدنی عاشورا و اربعین گفت: در نگاهی اجمالی به راهپیمایی امروز اربعین به عنوان یک ابر رویداد می توان شاخص ها و نشان های مشترکی را میان این پدیده و خود واقعه عاشورا از یک طرف و جریان شریف ظهور از سوی دیگر و همچنین سازوکار حاکم بر آفرینش و موضوع قیامت تشخیص داد. حرکت جمعی و کاروانی، حضور ادیان و مذاهب گوناگون حرکت به سمت وحدت، و نهایتا نقش محوری امام در این حرکت ، از جمله این موارد است.

این‌همایش، از سلسله برنامه های کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین است‌که در نجف و کربلا با حضور میهمانان و اندیشمتدان‌داخلی و خارجی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.