داوری مرحله نخست ششمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی آغاز شد.

 آغاز ششمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی، محسن حاجی زین العابدینی دبیر از آغاز ششمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی خبر داد و گفت: تا کنون بیش از هفتصد فرد و گروه با قریب به هزار طرح و ایده و فعالیت ترویجی کتاب از شهرهای و روستاهای مختلف ایران و همچنین ایرانی‌های خارج از کشور در این رقابت شرکت کردند و هنوز آثاری متعددی برای شرکت در این رقابت به دبیرخانه جشنواره می‌رسد.

دبیر جشنواره گفت: در این دوره از رقابت، علاوه بر بخش‌هایی فعال در ادوار پیش، بخش‌های دیگری هم ایجاد شده است تا این رقابت شمار بیشتری از مروجان کتابخوانی را دربرگیرد. بر این اساس ذیل بخش‌هایی به فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی نابینایان، ناشنوایان هم توجه شده است و آن‌ها نیز می‌توانند در این رقابت شرکت کنند. از سویی دیگر نظر به این‌که گروه‌ها و اقوام زبانی مختلفی در ایران زندگی می‌کنند، ما به در بخشی ویژه به فعالیت‌های ترویج کتابخوانی، مناطق کردنشین و ترک‌نشین نیز توجه کردیم. بررسی فعالیت‌های مروجان کتابخوانی سیار هم بخش تازه تاسیس دیگر این رقابت است، افراد و گروه‌های مختلف با استفاده از وسائل نقلیه کتاب را به مناطق کمتر برخوردار و فاقد کتابخانه می‌رسانند و فعالان مروج کتابخوانی سیار ذیل این بخش می‌توانند فعالیت‌ها و اقدام‌های‌شان را معرفی کنند. بیش‌ترین اثر ارائه شده و فعالیت‌های صورت گرفته در این دوره از رقابت مروجان کتابخوانی، در بخش نشان استمرار است. بر این اساس می‌توان گفت جشنواره در ششمین دوره به بالندگی است و افراد و گروه‌هایی که پیش‌تر در این رقابت شرکت کردند این دوره نیز فعالیت‌های ترویجی‌شان را برای بررسی و داوری به دبیرخانه فرستادند و استمرار حضور گروه‌های مختلف مایه دلگرمی ما است و نشان از اهمیت این رویداد برای فعالان ترویج کتابخوانی است.

فرمهر منجزی عضو شورای سیاست گذاری این رقابت نیز گفت: در دو مرحله نخست و نهایی فعالیت‌های ترویج کتابخوانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. مرحله نخست داوری شروع شده است و بر اساس مولفه‌ها و شاخص‌های تبیین شده در فراخوان، آثار و فعالیت‌ها ارزیابی می‌شود و با غربال آثار تکلیف مروجان کتابخوانی معلوم خواهد شد. پس از بررسی در مرحله نهایی برگزیده‌ها اعلام خواهد شد. داورهای بخش نهایی پنج تا هفت نفر خواهند بود.

این رقابت به همت شبکه گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی و با حمایت و مساعد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و افراد، گروه‌ها، تشکل‌های مردمی و نهادهای غیردولتی دارای فعالیت‌های مؤثر و نوآورانه در زمینه ترویج کتاب‌خوانی را انتخاب و معرفی می‌کند.

رقابت در بخش گروه‌ها و افراد، نهادهای دولتی و غیردولتی برگزار می‌شود و سازمان‌های مردم‌نهاد، واحدهای صنفی مانند؛ مراکز توانبخشی، خیریه‌ها، نانوایی‌ها، مغازه‌داران، آرایشگاه‌ها و…، بخش خصوصی و مراکز خدمات عمومی مانند؛ بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آموزشکده‌ها، مراکز تفریحی و…)، فضاهای مجازی و مروجان الکترونیکی مانند؛ فعالان شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مطبوعات، اپلیکیشن‌های کتابخوانی، پادکست‌ها از جمله گروه‌های مختلف شرکت‌کننده در این رقابت هستند.

در بخش افراد نیز هر فردی که ‌در زمینه ترویج کتابخوانی فعالیت داوطلبانه داشته باشد می‌تواند در رقابت شرکت کند. افرادی مانند استادان دانشگاه و مراکز آموزشی، مادران، زنان خانه‌دار،کشاورزان، مروجان عشایر، کارکنان بیمارستان‌ها اعم از پزشکان، پرستاران، بهیاران و …، رانندگان، نانواها، معلمان، دانش‌آموزان، امامان‌ جماعت،کتابداران، مربیان مهد کودک، هنرمندان، کتابفروشان، نویسندگان، مترجمان، قضات، کسبه، دانشجویان، بازنشستگان، کتابداران مدارس و …افرادی بودند که در به این رقابت در پیوستند.

بخش دیگر جشنواره، رقابت در بخش بین‌الملل است و دربرگیرنده این گروه‌هاست؛ افراد فارسی‌زبانِ مروج کتاب در خارج از کشور،گروه‌ها و افراد خارجیِ فعال مروج کتاب در ایران، فعالیت‌های ترویج کتابخوانی در کشورهای فارسی‌زبان یا دارای جمعیت‌های بزرگ فارسی‌زبان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.