رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: نبود زیر ساخت های صادرات میوه و نداشتن امکان نگهداری در سردخانه باعث رکود بازار میوه و تره بار شده است.

بازار میوه و سبزی راکد است/نه اجازه صادرات داریم نه امکان نگهداری درسردخانه

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: میوه ها رکورد افزایش قیمت را در بین خوردنی ها از آن خود کردند و باعث نگرانی برخی از تولید کنندگان شد. اینکه چرا در این فصل و با نزدیک شدن به فصل سرما بازار دچار این رکود شده است موضوعی است که در گفتگو با دو تن از مسئولین اتحادیه میوه و تره بار مطرح شده است.

***عرضه بیش از طرفیت بازار است

حیدرساکن برجی رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در توضیح وضعیت بازار میوه و تره بار گفت: بجز رکودی که در حال حاضر بر بازار حاکم است عرضه بیش از ظرفیت بازار هم باعث شده که قیمت محصولات مختلف به شکل چشم گیری کاهش پیدا کند به طوری که باعث نارضایتی خیلی از تولید کننده ها شده است.

ساکن برجی ادامه داد: تولید زیاد از یک طرف و نبود  زیر ساخت های صادرات میوه از طرف دیگر و اینکه به دلایل مختلف از جمله هزینه های بالای انبار کردن محصولات امکان نگهداری در سردخانه وجود ندارد و کشاورز هم چون خرده مالک است و خودش نمی تواند این کار را انجام دهد و برای دلالان هم این کار توجیه اقتصادی ندارد این است که همه سعی می کنند که محصولاتشان را به موقع  به فروش برسانند همه اینها دست به دست هم داده اند و رکود حال حاضر بازار را رقم زده اند.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد افزود: در خصوص قیمت سبزی باید بگویم که در استان ما تعیین کننده قیمت، بیشتر سبزی کاران اطراف نیشابور هستند که اینها چرخه فروششان مستقیم است و کمتر محصولاتشان را به میدان می فرستند و خودشان قیمت را مشخص می کنند.

وی در خصوص بازار های هفتگی و تاثیرشان بر روی قیمت های کلی میوه و سبزی گفت: اتفاقی که در بازار های هفتگی در حال رخ دادن است چون نتوانسته ایم تولید کننده را در این بازار ها دخیل کنیم باعث پیدا شدن یکسری واسطه ها در این میان می شوند که خیلی هم نمی توانند قیمت ها را بشکنند چون اصلا ساختار درست نیست. ما در این بازار ها تولید کننده واقعی نداریم و اینها نمی توانند عرصه مستقیم محصولاتشان را داشته باشند .

***میوه با قیمت نازل به فروش می رسد

حسین مصدق رییس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه مشهد نیز در این خصوص گفت: متاسفانه این روزها بازار میوه و تره بار دچار رکود شده است. ولی خداراشاکریم که بازار از محصولات مختلف اشباع شده و هیچ کمبودی وجود ندارد و میوه های روز خیلی با قیمت نازل عرضه می شود.

مصدق افزود: ایام محرم و فرا رسیدن  ایام اربعین و دهه آخر صفر و از همه مهمتر همزمانی اش با شروع سال تحصیلی جدید و کاهش چشمگیر توانایی خرید مردم باعث این رکود شده است و این رکود اندکی در سالهای قبل هم بوده و تقریبا طبیعی است ولی امیدواریم بعد ایام اربعین از این رکود خارج شویم.


انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.