با توجه به کاهش دما و سرد شدن هوا ، نصب وسایل گرمایشی سرعت می گیرد از این رو باید به نکات ایمنی در این باره توجه جدی داشت.

نکات ایمنی مهم در مورد نصب وسایل گازسوز در فصل سرما

به گزارش قدس آنلاین، رضا حیدری ،  مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در این باره اظهار کرد: با توجه به کاهش دما، سرد شدن هوا و استفاده هموطنان از وسایل گرمایشی، احتمال حوادث ناشی از گاز گرفتگی بیشتر می‌شود و باید نکات ایمنی را در این خصوص جدی بگیرند.

وی بیان کرد: حوادث گازگرفتگی از آن حوادثی است که تنها با کمی دقت می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد، همچنین کمی بی‌احتیاطی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

حیدری  به لزوم توجه به برخی مسائل برای جلوگیری از حوادث احتمالی تاکید و تصریح کرد: در مورد نصب وسایل گاز در فصل سرما حتما باید توجه داشت که اگر از وسایل شعله دار(انواع بخاری‌های گازی، نفتی، شومینه، آبگرمکن، پکیج) استفاده می‌کنید، هرگز تمام راه‌های ورودی هوا را نبندید و حتماً مسیر مناسبی را برای ورود اکسیژن و هوای تازه به محیط در نظر بگیرید.

وی  بیان کرد: پکیج، مقدار زیادی اکسیژن مصرف می‌کند و در صورت تأمین نشدن هوای مناسب، به سرعت محیط را با کاهش اکسیژن مواجه می‌کند بنابراین بهتر است این وسیله در خارج از محیط منزل همچون در بالکن یا محلی که مستقیم به فضای آزاد راه دارد، نصب شود.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: قبل از نصب بخاری از باز بودن مسیر دودکش‌های داخل دیوار اطمینان حاصل کنید، به این منظور می‌توانید از سطح پشت بام یک وزنه کوچک را با ریسمان به داخل دودکش فرستاده و اگر تا انتها پایین آمد نشان دهنده باز بودن مسیر است.

وی خاطر نشان کرد: دودکش‌های داخل دیوار از جنس سیمانی بوده و باید تا انتها بالا رفته و از سطح بام نیز ۸۰ سانتی متر بالاتر آمده باشد و در انتها کلاهک H نصب شود.

حیدری با تاکید بر اینکه از مکش مناسب دودکش‌ها اطمینان حاصل کنید، متذکر شد: بهترین نشانه برای کارکرد صحیح دودکش‌ها این است که بدنه آنها همواره باید داغ باشد. سرد بودن دودکش بخاری، زمانی که روشن است و همچنین زرد و نارنجی بودن شعله بخاری از نشانه‌های تولید این گاز خطرناک است و باید بررسی شود.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد اظهار کرد: در داخل واحد و برای وسایل گرمایشی و شعله دار، فقط از دودکش‌های ورق سفید گالوانیزه استفاده کنید. این دودکش‌ها مقاومت فیزیکی بیشتری دارند و به خوبی داخل هم چفت می‌شوند.

وی ادامه داد: دودکش های متفرقه از جنس آلومینیومی، آکاردئونی و فنری این خاصیت را ندارند و به مرور دچار نقص شده و گاز مونوکسید کربن را به داخل محیط منتشر می‌کنند ضمن اینکه به دلیل خاصیت ارتجاعی دودکش‌های فنری، به سهولت از محل اتصال خود خارج می‌شوند و به مرور منافذ ریزی در آنها پدیدار می‌شود که می‌تواند باعث انتشار آلاینده‌ها در محیط شود.

حیدری با بیان اینکه از حداقل زانوئی در نصب دودکش‌های داخل واحد استفاده کنید، گفت: بهترین وضعیت برای نصب دودکش‌ها، حالت عمود یا قائم است که در این حالت آلاینده‌ها به سهولت خارج شده و هرچه شیب دودکش پایین تر رود خروج آلاینده ها سخت تر خواهد شد.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد تاکید کرد: به خاطر داشته باشید که شیب منفی به هیچ عنوان مورد تایید نیست و در این صورت آلاینده‌ها به داخل محیط نفوذ می‌کنند.

وی اذعان کرد: هر وسیله گرمایشی و شعله دار نیاز به یک دودکش مجزا دارد و از به کاربردن دودکش‌های مشترک برای دو یا چند وسیله خودداری کنید.

حیدری گفت: از تغییر دادن اندازه دهانه خروجی دودکش‌ها خودداری کنید، گاهی مشاهده می‌شود که افراد، دهانه خروجی دودکش‌های روی دیوار با موانعی کوچک می‌کنند که به اصطلاح، هوای گرم کمتری خارج شود اما این عمل باعث انباشت گازهای خطرناک داخل دودکش و انتشار آن به داخل محل می‌شود.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد یادآور شد: از قرار دادن انتهای دودکش‌ها در فضای درز انقطاع ساختمان خودداری کنید، این گاز به سادگی از ترک‌ها و شکستگی های روی دیوار حتی در واحدهای دیگر وارد منزل می‌شود.

وی افزود: از قرار دادن انتهای دودکش ها در سطل آب خودداری کنید. این گاز در آب حل نشده و تنها باعث مسدود شدن مسیر خروجی آن شده و گاز از طریق دیگر خارج و وارد فضای داخلی محیط می‌شود.

حیدری وجود دستگاه‌های هشدار دهنده گاز مونوکسید کربن را در کاهش خطرات و حوادث ناشی از این گاز تا حد بسیاری موثر خواند و ادامه داد: در انتخاب این دستگاه‌ها دقت کنید، بعضی از این وسایل کیفیت و کارایی لازم را ندارد.

منبع : فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.