رئیس اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد گفت: چرا ما به جای تلاش برای تولید گوشی‌های ایرانی، لوازم جانبی تلفن همراه را تولید نمی‌کنیم و به واردات تکیه کرده‌ایم، در صورتی که اصلا نیازی به واردات نیست.

می‌نویسیم «تولید»، می‌خوانیم «واردات»
به گزارش قدس آنلاین ، افشین اکبری  در واکنش به پیشنهاد وزیر ارتباطات برای باندل کردن گوشی‌های ایرانی اظهار کرد: به نظر من باندل کردن گوشی‌ها هیچ ارتباطی با افزایش اقبال مردم به سمت گوشی‌های ایرانی ندارد و تنها راهی است تا اپراتور ها علاوه بر بازاری که هم اکنون در دست دارند، بازار خرید و فروش موبایل را هم در دست بگیرند.

وی با اشاره به اینکه اپراتورها به دنبال انحصار واردات برای خود هستند، ادامه داد: با این اقدام بازار حدود 70 هزار واحد صنفی که در خصوص تلفن همراه در ایران داریم و جوانان زیادی در این بازار مشغول به کار هستند تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و از کار بیکار خواهند شد .

گوشی تماما ایرانی نداریم

رئیس اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد خاطرنشان کرد: ما گوشی تماما ایرانی نداریم، همه قطعات وارد شده و در شرکت‌های ایرانی سرهم می‌شود، برای مثال شرکت جی ال ایکس قطعات خود را از چین وارد کرده و حتی در چین این گوشی تولید می‌شود اما مجددا قطعاتش را از هم جدا کرده و به ایران می فرستند.

اکبری‌حداد با تاکید بر اینکه فروش یک برند، بازار جهانی می‌خواهد، ادامه داد: ایران توانایی و دانش فنی و بازار لازم را برای فروش گوشی ندارد، به همین دلیل از سایر برندهای خارجی عقب می‌افتد و به دلیل نداشتن نیروی کار ارزان و بازار جهانی صرفه اقتصادی برای تولید مستقیم گوشی وجود ندارد چرا که در این صورت نیاز است تا تولیدکننده‌ها هرروز نوآوری کنند و کیفیت را بالا ببرند.

وقتی قادر به تولید لوازم جانبی موبایل نیستیم، چگونه می‌خواهیم گوشی ایرانی را تولید کنیم

وی در خصوص واردات لوازم جانبی تلفن همراه گفت: من تعجب می‌کنم که ما چرا به جای تلاش برای تولید گوشی‌های ایرانی، لوازم جانبی تلفن همراه را تولید نمی‌کنیم و به واردات تکیه کردیم، در صورتی که اصلا نیازی به واردات نیست، بهتر است ابتدا ما بتوانیم یک شارژر گوشی یا قاب و یا حتی گلس گوشی در کشور خود تولید کنیم و پس از آن به دنبال ساخت گوشی‌های ایرانی بیافتیم و از جز به کل برسیم.

اکبری‌حداد بیان کرد: کاش حداقل اپراتورها به جای واردات گوشی در صدد خرید دستگاه‌ها و ماشین‌الات برای تولید مستقیم گوشی‌های ایرانی بودند، اما متاسفانه ما تنها خوب شعار می‌دهیم و خوب عمل نمی‌کنیم، می‌نویسیم تولید و می‌خوانیم واردات.

رئیس اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد در خصوص این مساله که مشهد بیشترین آمار استفاده تلفن همراه را در کشور داراست، بیان کرد: با توجه به این موضوع که ما سالانه پذیرای 20 میلیون زائر در مشهد هستیم، حجم زیادی پول در این شهرجابجا می‌شود و تجارت‌ در مشهد در همه حوزه‌ها پس از تهران بهتر از سایر استان‌هاست، با توجه به ارزان بودن قیمت موبایل در مشهد نسبت به سایر شهرهای کشور، این موضوع توجیه پذیر است و باعث می‌شود علاوه بر ساکنین مشهد زائران هم اقدام به خرید تلفن همراه نمایند .

ممنوعیت واردات گوشی‌های تقلبی، الفبای تولید موبایل در کشور است

اکبری عنوان کرد: اگر واردات گوشی‌های تقلبی و صفحه کلیدی که قیمت‌شان زیر 50 دلار است، ممنوع شود و در کشور تولید شود، الفبایی برای تولید موبایل در کشور است و می‌تواند به تولید مستقیم در کشور کمک کند.

وی افزود: وقتی گوشی‌ها ریجستری می‌شود دیگر قاچاق تلفن همراه معنایی ندارد ، اما مشکل ما این است که برای گوشی‌های زیر  50 دلار که قاچاق می‌شود، سریال جعلی بر روی آن کپی می‌شود و ممنوعیت واردات آن به برطرف شدن این معضل نیز کمک می‌کند.
ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.