رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم برق و سیم‌کشی ساختمان مشهد گفت: برخی کارخانه‌های تولیدی ما یا تعطیل و یا تولیداتش بسیار ضعیف شده که به سختی مخارج خود را به دست می‌آورند، علت این است که دستگاه‌های آن‌ها قدیمی است.

ماشین‌آلات قدیمی کارخانه‌های تولید لوازم برقی را ضعیف کرده است

به گزارش قدس آنلاین، رامین رضامند  در خصوص وضعیت تولیدات استان در زمینه لامپ و لوازم برقی الکتریکی، اظهار کرد: استان خراسان یکی از استان‌هایی است که در رابطه با لوازم روشنایی، کلید و پریز و سیم و کابل جزو برندهای یک قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این زمینه بعد از تهران، استان‌های بزرگی چون اصفهان و تبریز قرار دارند و شاید استان ما دومین یا سومین تولیدکننده در ارتباط با تولید لوازم برقی باشد، در زمینه لامپ ۴، ۵ کارخانه در دست اقدام به تولید داریم و سه، چهار کارخانه نیز از قبل داشتیم که بسیار قدرت دارند، در حوزه کلید و پریز مقام اول و در زمینه سیم و کابل مقام دوم را داریم.

رضامند در خصوص صادرات لوازم برقی الکتریکی، گفت: ما به افغانستان، ترکمنستان، باکو و عشق‌آباد صادرات داشته و داریم. اکنون به عراق و کشورهای عربی مانند قطر و بحرین نیز صادرات به راه افتاده است. در رابطه با لامپ نیز دو تولیدکننده ما به عراق و افغانستان صادرات انجام می‌دهند، در زمینه کلید و پریز نیز صادرات داریم و صادرات لوستر ما نیز بسیار زیاد بوده اما صنعت لامپ در استان ما نوپا است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم برق و سیم‌کشی ساختمان مشهد در خصوص واردات لوازم برقی الکتریکی، عنوان کرد: از کشورهای چین و ترکیه واردات داریم، صنایع لامپ ما بیشتر مونتاژی بوده و بسیاری از قطعات آن در داخل تولید نمی‌شود به همین دلیل لوازم الکتریکی را از چین وارد می‌کنیم. ما کمتر به صورت پک کامل واردات انجام می‌دهیم اما هنوز از ترکیه محصولاتی وارد می‌کنیم که در تبریز، تهران و اصفهان بوده و از آنجا به مشهد انتقال پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی کارخانه‌های تولیدی ما یا تعطیل و یا تولیداتش بسیار ضعیف شده که به سختی مخارج خود را به دست می‌آورند، عنوان کرد: علت این است که دستگاه‌های آن‌ها قدیمی است. مواد اولیه نیز گران شده که این امر در زمینه سیم و کابل بیشتر دیده می‌شود. کالاهای تقلبی به قدری زیاد شده که صنایع سیم و کابل ما که در ایران حرفی برای گفتن دارند، زیر سوال رفتند و برای آنها مشکل ایجاد شده است.

رضامند با اشاره به اینکه لوازم برقی، لامپ یا صنایع وابسته به آن جدا از صنایع دیگر نیست، تصریح کرد: بیشترین مشکل در زمینه گران شدن مواد اولیه برخی کالاهای ما است، لامپ و صنایعی که کالاهایش به صورت غیر مونتاژ وارد می‌شود و مونتاژ می‌کنند، بستگی به ترخیص دارد، به همین دلیل تولید به هم متصل نمی‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم برق و سیم‌کشی ساختمان مشهد بیان کرد: قوانین واردات مواد اولیه سخت شده است، بانک‌ها برای وام و خدمات اعلام آمادگی می‌کنند اما تولیدکنندگان پول ندارند، همچنین بانک سند می‌خواهد که برخی کارخانه‌های ما سند ندارند، دستورات شفاف است اما خود بانک‌ها سختگیرانه عمل می‌کنند. در رابطه با اداره بیمه و دارایی همه مشکل دارند، ارزش افزوده نیز بسیاری از کارخانه‌ها را فلج کرده است.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌ای وجود دارد که دستگاهش متعلق به ۲۰ یا ۲۵ سال پیش بوده که هزینه آن زیاد است اما خروجی کمی دارد. این کارخانه دستگاه خود را به روز نمی‌کند زیرا گران است، سرمایه ندارد و به دلیل نداشتن سند از بانک نیز نمی‌تواند وام و تسهیلات بگیرد، سود و بهره‌ای که بانک‌ها می‌گیرند نیز بسیار زیاد بوده و در بخش تولید بهره ۱۸ درصد است. اگر می‌خواهند تولید انجام شود، کارگران سر کار روند و کارخانه تعطیل نباشد، باید به تولیدکنندگان کمک کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.