مستندسازی از مراسم میلیونی راهپیمایی اربعین، اتفاق بسیار مثبتی است که در چند سال اخیر در حال رخ دادن است و بسیاری از مستندسازان خط انقلاب حداقل یک مستند کوتاه را از این جریان ساخته‌اند.

هادی نعمتی/

مستندسازی از مراسم میلیونی راهپیمایی اربعین، اتفاق بسیار مثبتی است که در چند سال اخیر در حال رخ دادن است و بسیاری از مستندسازان خط انقلاب حداقل یک مستند کوتاه را از این جریان ساخته‌اند. البته باید بگویم که کم‌کم و در چند سال آینده ممکن است این نماها تکراری شود. مستندسازان باید به سمت این بروند که مستندهای پرتره از سوژه‌هایی که در این مسیر می‌بینند بسازند. در حوزه بین‌الملل، مجموعه ما توانسته است سراغ سوژه‌های بین‌المللی برود یعنی آن‌ چیزی را نشان بدهد که غربی‌ها درباره اربعین نمی‌دانند. دقت کنید که در این مسیر راهپیمایی، سبک‌هایی از زندگی را می‌بینیم که برای غربی‌ها بسیار جذاب است. اینکه بتوانیم از آنان دعوت کنیم تا بیایند و این عرصه را ببیند و خودشان راجع به آن توضیح بدهند بسیار خوب و مثبت است. آن‌ها چیزهایی را می‌بییند که ما نمی‌بینیم. اربعین دریایی از معرفت و محتواست که در هر لحظه می‌توان صیدها و شکارهای بسیار خوبی از آن داشت فقط بستگی دارد که نگاه شما به آن چگونه باشد.

امروز مهم‌ترین نوع نگاه به اربعین، نگاه بین‌المللی است چرا که در دنیای غرب وقتی می‌گویید روزی چند میلیون غذا به صورت رایگان توزیع می‌شود همه تعجب می‌کنند. امسال یکی از میهمانان من در راهپیمایی اربعین یکی از اسقف‌های اعظم منطقه قفقاز و اروپای شرقی است. در همین ایام که همراه با او هستیم وقتی به خانه عراقی‌ها می‌رود، اولین سؤالش این است که وقتی شما من را نمی‌شناسید، چگونه من را به خانه‌تان راه داده و به من سرویس می‌دهید؟ سؤال دوم او نیز این است که اگر اسلام واقعی این است چرا کسی این اسلام را نمی‌شناسد؟ این کم‌کاری ماست که سبب شده این پرسش برای یک اسقف مسیحی ایجاد شود و بپرسد چرا این دین امام حسین شما را کسی نمی‌شناسد؟ به نظرم ما در این عرصه خوب عمل نکردیم. به نظرم اکنون که از همه نماها به اربعین نگاه کرده‌ایم بهتر است مفاهیم جدیدی را به تصویر بکشیم. برای مثال برویم و برای اروپایی‌ها این گونه فیلم بسازیم، برای آمریکایی‌ها با این دید فیلم بسازیم. لازمه این کار این است که درباره فرهنگ آن کشور بدانیم. ما راجع به فرهنگ غرب و آمریکا می‌دانیم که آنان به شدت مادی هستند و می‌توانیم روی این ایده کار کنیم که در اربعین همه چیز رایگان است.

دقت کنید هر تصویری که شما از اربعین نشان می‌دهید، موجب می‌شود جست‌وجوی نام امام حسین(ع) در دنیا بالا برود و شناخت از ایشان کامل‌تر خواهد شد. ما در حوزه رسانه، اعتقاد داریم که روزی موعود خواهد آمد و خود را با امام حسین(ع) معرفی می‌کند. بنابراین امام حسین باید معروف‌تر از حضرت مهدی(عج) باشد که وقتی ایشان خود را با نام امام حسین(ع) معرفی می‌کند، همه بدانند که از چه کسی حرف زده می‌شود. من به عنوان یک رسانه، اگر می‌خواهم درباره مهدویت حرف بزنم، باید امام حسین را در دنیا بشناسانم. این شناخت به کمک زبان‌های مختلف صورت می‌گیرد. جشنواره‌های داخلی سبب شده ما مستندسازان تنبل شویم؛ در حالی که اگر زبان جشنواره‌های خارجی را بفهمیم، سبب می‌شود کار من در آن جشنواره حضور یافته و به صورت جهانی دیده شود. حال وقتی این کار درباره اربعین باشد، جست‌وجوی امام حسین(ع) بالاتر خواهد رفت.

مستندسازان جبهه انقلاب اسلامی به نقطه بسیار خوبی در حوزه فرم رسیده‌اند، در حوزه محتوا نیز به نقطه خوبی رسیدیم. حالا باید یک گزینه دیگر نیز به آن اضافه کنیم و آن هم یادگیری زبان‌های بین‌المللی است. اگر قرار است برای اربعین کار بسازیم باید به زبان‌های بین‌المللی بسازیم. باید از هنرمندان کشورهای مختلف دعوت کنیم به اربعین بیایند و در اینجا کار بسازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.